Munchener 15, storting en spuiters

Gestart door Celocelava, 08-11-2005 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hopmans

Citeersowat al staat het 8 weken

Dat dacht ik dus effe niet Wil.
Ooit wel eens van gistautolyse gehoort?
8 weken kan, maar wel op 4 graden.
4 weken is al te lang bij kamertemperatuur.
Je moet volgens mij echt weten hoeveel bottelsuiker je bij welke gist kan doen.
En de schutproef uitvoeren tijdens het lageren.
En gewoon veel ervaring hebben met verschillende gisten.

 :degroeten:

Horst

Hoppie 
Ik heb nog niet van gistautolyse gehoort, leg uit.

Citaat van: Adrie op 10-11-2005  09:22 uWellicht moet je je flessen eens vervangen. Op den duur komt er biersteenaanslag in en dat kan ook de oorzaak zijn van spuiters.

De flessen vervangen lijkt mij een dure aangelegenheid, is er een mannier om de biersteenaanslag weg te krijgen uit de flessen in plaats van nieuwe te kopen?


Celocelava

De flessen vervang ik wel door nieuwe Grolsch beugels, daar zullen de kosten niet in zitten maar ik ben zeker dat de oorzaak niet in bieraanslag zit.

Celocelava

Citaat van: Wil op 09-11-2005  23:05 uleuk verzonnen mensen van die gist. Ik denk dat je ergens anders aan moet denken.
1e was je bier uitgegist toen je het ging bottelen?
2e wat voor bottelsuiker heb je gebruikt en de hoeveelheid en hoe toegediend?
3e heb je verse gist toegevoegd voor de hergisting op de fles?
Daar zit meer gevolgen aan dan je zelf denkt.
Heb zelf eens een flesje kaneelsiroop gebruikt en daar zitten ook vreemde suikers in, gaat dus mooi fout hé.
Gr. Wil

Anderen hadden het ook al gezegd, geen van bovenstaande argumenten is valide (althans in dit geval). Anders had ik ze zelf wel gevonden. Ik vermoed inderdaad dat de gist de boosdoener is en dat die langzaam doorgaat, de bottelsuiker zou dan de gist een extra "boost" kunnen geven waardoor er nog meer restsuikers vergist worden. Het enige wat dan onverklaarvbaar is blijft de zoetige smaak van mijn blonde bieren. (Hoppie: Hoppiger weet ik wel....maar moutiger, daar gaat het om.) Lijkt trouwens een klein beetje op het proces bij de Duvelskloon die ook door de suiker weer op gang gebracth wordt.

We zullen maar eens wat gaan experimenteren.

Peerrr.

Hopmans

Hoi Horst,

CiteerHoppie 
Ik heb nog niet van gistautolyse gehoort, leg uit.

Als jongbier staat te lageren bij kamertemperatuur (wat bij de meeste bij ons het geval is),
gaat het uitvergisten wat sneller, en zijn er sneller dode gistcellen.
Vraag me niet tot in het kleinste detail hoe het precies zit, maar vlak voordat gist sterft scheidt
het een enzyme af dat zeer vervelende bijsmaken veroorzaakt.
Daarbij gaan de dode gistcellen op ten duur ook liggen rotten op de bodem.

Langer als 3 weken lageren op kamertemperatuur is echt vragen om problemen.

Nogmaals het probleem zit in de trage gisten.
Je moet die gewoon middels ervaring kennen.
Het is niet anders.

 :degroeten:


Celocelava

Hoppie,

Het moet inderdaad aan de gist liggen. De "Eerste keer" brouwsels met de trappistengisten, zowel korrel als Wyeast, hebben hier absoluut geen last van. Ik heb 50 liter blond in de lagering staan die nu na een week in de kou een paar dagen in de keuken staan en dan weer de kou in gaan voor een week of 4. Ik ben benieuwd of er dan verschil is.

Peerrr.

Celocelava

Hallo,

We zijn nu een tijdje verder en de volgende brouwsels zijn ook al weer aan het gisten maarre:

Ik geloof inderdaad dat de bieren niet goed zijn uitgegist en doordat ze vanuit de lagering na het bottelen terug de warmte in gaan er toch nog een paar puntjes extra gepakt worden. Het voorlaatste brouwsel heeft voor mijn doen echt lang in de kou gestaan (5 weken) en is volledig uitgegist en bovendien kraakhelder. Deze heb ik gebotteld met 6 g opgeloste suiker per liter. Wat me nu opvalt is dat de hergisting op de fles wel erg traag op gang komt maar het zal uiteindelijk wel goed komen.

Nu nog geduld om langer te lageren... of gewoon nog meer voorraad brouwen...

Peerrr.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.