Munchener 15, storting en spuiters

Gestart door Celocelava, 08-11-2005 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celocelava

Brouwers,

Sinds een 10-tal brouwsels heb ik mijn storting van Munchener 15 verhoogd naar nu zo'n 50% van de totaalstorting. Het resultaat is dat het bier, ondanks een gerichte maischtijd voor een droger bier, toch wat zoetig smaakt. Nu vind ik dat niet zo erg maar bij nagenoeg alle brouwsels heb ik te maken met spuiters terwijl ik toch maar maximaal 6 g per liter opgeloste suiker toevoeg. Niet alle flessen zijn zo maar ik weet zeker dat het het mengen van de suikers goed is. SG bij bottelen is altijd tussen 1012 en 1015. Kan de "zoetigheid" van de Munchener 15 er iets mee te maken hebben? Misschien een suiker die wat moeilijk vergist?

Overigens ga ik de Munchener storting terugbrengen naar zo'n 10% maar dat heeft louter te maken met het smaakgevoel.

Peerrr

Menno

Ik hoor wel eens dat even koud wegzetten voor het openen een 'kalmerend' effect heeft, heb je dat al eens geprobeerd? Heb liever bier in een glas dan... :duimop:

MO

Mijn record storting voor munchener was 85%. Van spuiters heb ik nooit last, zo ook niet met dit bier. Ik denk toch dat je het in je gistmanagment moet zoeken.

Herman

Tja, aan de munchener kan het niet liggen. Ik heb er althans nooit problemen mee gehad. Ik sluit me aan bij MO, wellicht zijn niet al je flessen stralend schoon van binnen?

Celocelava

Hmm,

Het zijn ook niet echt van die "in 1 keer leeg" spuiters maar meer dat het schuim gewoon continu uit de fles stroomt in een gezapig tempo. Na het inschenken is het gelijk over.

De flessen zijn schoon, ik spoel ze na gebruik en voor het bottelen gaan ze in de Oxipro.

Deze keer heb ik het weer en nu heb ik gewoon Brewferm korrelgist gebruikt.

Mo,

Wat was de smaak op hoofdlijnen  bij 85% storting? Ik zoek nog steeds naar het echt moutige gevoel maar ik heb de indruk dat ik de zoetigheid niet uit mijn blonden biere krijg.

Bedankt!

Peerrr.

Hopmans

CiteerDeze keer heb ik het weer en nu heb ik gewoon Brewferm korrelgist gebruikt.

Hoppie,

Ik zoek nog steeds naar het echt moutige gevoel maar ik heb de indruk dat ik de zoetigheid niet uit mijn blonden biere krijg.

Hey Celo,

Brewferm gist niet zo erg veel door.
Misschien iets van Westmallegist?
Dan heb je kans dat er wat meer suikertjes worden vergist, en de boel wat droger
wordt met behoud van moutsmaak.

*EDIT*
En dan neemt de kans op een spuiter ook af denk ik.

 :degroeten:

Edgar

Ik zou ook kijken naar je gist. Zowel voor die moutsmaken als voor je spuiters. Conditie van je gist misschien verbeteren door gistvoeding met zinkgist, en je gistsoort selecteren op moutig smaakprofiel. Misschien is Belgian Ardennes iets?

MO

Haha, de smaak in hoofdlijn was en is de broodbakmachine achtige smaak van Danstar Nottingham. Munchener geeft misschien wat meer body maar als je echt een vol stevig moutig bier wilt hebben zul je toch moeten gaan ondergisten ben ik bang. Proef maar eens een Oktoberfestbier, mmmmmmmmmmmh.

Celocelava

Hmmmmmm!

Dat gaan we dan ook maar eens oppakken. Pilsen lukt al aardig dus moet dit ook geen probleem worden. Kan mooi lukken :gistsmile: voor mijn verjaardag begin januari.

Celocelava

Citaat van: Hoppie op 08-11-2005  22:12 uHey Celo,

Brewferm gist niet zo erg veel door.
misschien iets van Westmallegist ?
Dan heb je kans dat er wat meer suikertjes worden vergist, en de boel wat droger
wordt met behoud van moutsmaak.

*EDIT*
En dan neemt de kans op een spuiter ook af denk ik.

 :degroeten:

Bedankt voor de tip!! Ik begin al weer te verlangen naar een Wyeast pakje op de keukentafel.

Peerrr.

Edgar

Citaat van: Celocelava op 09-11-2005  19:50 uBedankt voor de tip!! Ik begin al weer te verlangen naar een Wyeast pakje op de keukentafel.

Een niet te onderschatten argument om vloeibare gist te gebruiken...


Spannend!

Wil

Leuk verzonnen mensen van die gist. Ik denk dat je ergens anders aan moet denken.
1e was je bier uitgegist toen je het ging bottelen?
2e wat voor bottelsuiker heb je gebruikt en de hoeveelheid en hoe toegediend?
3e heb je verse gist toegevoegd voor de hergisting op de fles?
Daar zit meer gevolgen aan dan je zelf denkt.
Heb zelf eens een flesje kaneelsiroop gebruikt en daar zitten ook vreemde suikers in, gaat dus mooi fout hé.
Gr. Wil

Edgar

Ik denk eigenlijk dat Peer aan de meeste dingen die je noemt wel al gedacht zou hebben.

Is er bij kaneelsiroop niet een probleem van zwevend en dus schuimveroorzakend kaneelpoeder?

Hopmans

CiteerLeuk verzonnen mensen van die gist.
Ja, vind ik ook (al zeg ik het zelf).   :weetbeter:

CiteerHeb zelf eens een flesje kaneelsiroop gebruikt en daar zitten ook vreemde suikers in, gaat dus mooi fout hé.
Nee hoor, geen last van.  :brouwen:

 :degroeten:

MO

Oh ja, nog iets: als je je blonde biertjes wat te zoet vindt, dan is dit heel eenvoudig te corrigeren met een IBU'tje of 5 meer hop.

Adrie

Wellicht moet je je flessen eens vervangen. Op den duur komt er biersteenaanslag in en dat kan ook de oorzaak zijn van spuiters.

Meestal is de oorzaak echter dat je gebotteld hebt terwijl het bier nog niet volledig is uitgegist. Ik kan me herinneren van de Brewferm gist dat die nogal eens de tijd nodig had om echt helemaal uit te gisten. Probeer eens een andere gist, maak een goede giststarter en kijk dan eens wat er gebeurt. Aan Münchenermout kan het in ieder geval niet liggen (de maximale stort die ik heb gebruikt was geloof ik 85% en ik kan niet zeggen dat dat spuiters heeft opgeleverd.

Edgar

Biersteen is nog wel te verwijderen met zuur, dacht ik.

Dat het aan de mout zou liggen is echt onzin. 100% Münchener zou geen enkel probleem moeten zijn.

Horst

Ik heb het zelfde probleem als Celocelava. Ik heb een witbier gebrouwen met de Wyeast 3944 gist als gist starter gebruikt voor 120 liter. Het maischschema was Inmaischen bij: 38° C,15 min. Rust 1 bij: 45° C,22 min. Rust 2 bij: 52° C,18 min. Rust 3 bij: 62° C,45 min.Rust 4 bij: 72° C,10 min.Rust 5 bij: 80° C,3 min. Het bier was uitgegist. Ik gebruik over het algemeen flessen van 750 ml, die na het drinken schoon gespoeld worden en bij het bottelen schoon gemaakt worden met sulfiet en citroenzuur. Bij het bottelen voeg ik kristalsuiker toe in de fles met een verhouding van 7 gr/liter (afgewogen theelepel geen extra gist). Ik heb het vermoeden dat de verhouding van het toevoegen van kristalsuiker in de fles per bier soort verschilt. Of zou de 62° C stap in het maischschema hier wat mee te maken hebben?

ps Ik heb een paar flessen gehad die wel leeg spoten.

Met vriendelijke groeten
Horst

Johannes

Hoi Horst,

Ik heb dit ook ooit met de 3944 gehad maar die was dan kennelijk niet goed uitgegist, dat het bier in is gestopt met gisten wil nog niet zeggen dat ie ook goed is uitgegist waarschijnlijk was dat hier het geval. Wat was je Begin en eind SG?

Johannes

Horst

Hallo Johannes,

Het begin soortelijk gewicht was 1066 kg/m3 het eind soortelijk gewicht was 1014 kg/m3.
Het witbier heeft bijna 4 weken in het gistvat gestaan.

Horst


MO

Met de 3944 heb ik ook eenmaal spuiters inclusief gesprongen beugelflessen gehad. 1014 was niet laag genoeg, ook niet in mijn geval.

BuBS

Hi allemaal,

Eén keer heb ik de 3944 gebruikt, voor een blond bier. Eind SG 1006 (89 % uitgegist) en geen spuiters gehad.

Gr Kees

Horst

Hoi Martin en Cees

Dus in het vervolg de Wyeast 3944 goed uit laten gisten.

Horst

Wil

Wat ik zo links en rechts lees is dat men niet het geduld heeft om een bier te laten uitgisten. Ik lees bijvoorbeeld het stond al vier weken, al staat het 8 weken. Het belangrijkste is altijd dat het uitvergist is en de tijdsduur is een component van het geheel. Dus nogmaals meten is weten en soms ook zweten.
Gr. Wil

Hopmans

Ik heb hetzelfde met mijn bok die vergist is met Steenbergen gist.
De honingvariant had tot nu toe geen last van overcarbonatie.
Nu na 1,5 maand dus wel (Net als bieren van van Steenbergen zelf).
Laatst had ik een piraatje die spontaan ontplofte.

Duidelijk een gistprobleem.
De gist vergist de boel zo traag uit, dat je denkt dat het brouwsel uitvergist is.
Mooi niet dus.

Sommige gisten moet je echt mee oppassen.
Maar welke gisten zijn dat dan exact? Ik weet het niet. Te weinig ervaring.
Jac zegt het keer op keer: Bier is zo complex... Je blijft leren.  :pan:

 :degroeten:



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.