Grodziskie

Gestart door Theo Flissebaalje, 29-10-2016 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Flissebaalje

Wie heeft er al eens een Grodziskie gebrouwen?

seed7

Citaat van: Theo Flissebaalje op 29-10-2016  18:27 uWie heeft er al eens een Grodziskie gebrouwen?

Ja. Alleen helaas niet met de 'originele' gisten,

Ingo

Jacques

Citaat van: Theo Flissebaalje op 29-10-2016  18:27 uWie heeft er al eens een Grodziskie gebrouwen?

Nog nooit van gehoord... Laat staan gedronken of gebrouwen.

Daarom even opgezocht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grodziskie
http://www.hopfenhelden.de/en/beer-style-guide-grodziskie-beer/
http://birthmoviesdeath.com/2013/02/04/forgotten-beer-styles-grodziskie

Oscar

Citaat van: Jacques op 30-10-2016  00:46 uNog nooit van gehoord...

Schaam je als bierliefhebber zijnde... :nut: :o :pan: :verbergen:

pincopallino

BEST OF SHOW (Beste bier van de winnaars van iedere categorie)
Giuseppe Galati – Italië – Stijl: Grodziskie ( Eerste Europese Homebrew competitie )

seed7

Grodziskie, zoals onderzocht en opgetekend door Poolse hobbybrouwers, zie bijlage,

Ingo

seed7


Jacques

Citaat van: Oscar op 30-10-2016  00:56 uSchaam je als bierliefhebber zijnde... :nut: :o :pan: :verbergen:

Jij drinkt het elke week? En hebt een voorraadje in huis? ;)

Biertje1985

Oude post maar even ophelderen aan de hand van de door mij gebrouwen grodziskie.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptGrodziskie
Brouwdatum06-02-2018
BierstijlOverige bieren
Volume25,5 l
Begin SG1,032 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement73,5 %
Kooktijd100 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,50 lWater uit Hellevoetsluis
4,00 gCaSO4
5,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
78 mg/l7 mg/l43 mg/l126 mg/l63 mg/l128 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,90 kgViking Smoked Wheat MaltViking10 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 153,0 °C1 min.30 min.7,8 l/kg
70,0 °C12 min.30 min.7,8 l/kg
stap375,0 °C5 min.5 min.7,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSladekpellets3,5%80 min.7,0 IBU
15,0 gSaazpellets4,0%80 min.8,0 IBU
15,0 gSladekpellets3,5%20 min.4,0 IBU
15,0 gSaazpellets4,0%20 min.4,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Eind SG 1005 - 5 gram US-05 en 5 gram Nottingham gebruikt. Dat afwijkens maischschema komt uit een pools recept, en er was een prima omzetting.

Ik weet niet of het helemaal volgens stijl is, maar ondanks het vermoeden dat dit veel te rokerig zou worden is het een geslaagd bier.

Na de vergisting is er hoop van de tijdens de maisch duidelijk waarneembare rookgeur verdwenen en is er een goede balans gekomen. Licht lekker, niet dun en pilsachtig bitter met een licht rokerige afdronk.

Vandaar dat ik deze stijl wederom even onder de aandacht wil brengen want smaakvol en sessionable is behalve hip, ook iets waar ik op een zomeravond heerlijk van kan genieten.

Aanradertje voor de zomeravond dus!

En relatief makkelijk en goedkoop te brouwen ook!


Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 30-10-2016  22:27 uJij drinkt het elke week? En hebt een voorraadje in huis?

Wordt misschien wel het bier voor de Brand-brouwwedstrijd.

HHopbier

Biertje1985

Volgens mij was het dit jaar de laatste editie van de Brand Bierbrouwwedstrijd.

Mark GA

3,9 kilo mout voor 25L?
Maar 5 L spoelwater?
1032/1005=3,5%
Lijkt me een waterig, smaakloos biertje, zonder body.
Maar ik ken het niet en kan er naast zitten natuurlijk...

Biertje1985

Citaat van: Mark GA op 27-06-2018  09:47 u3,9 kilo mout voor 25L?
maar 5L spoelwater?
1032/1005=3,5%
Lijkt me een waterig, smaakloos biertje, zonder body.
Maar ik ken het niet en kan er naast zitten natuurlijk...

Precies wat ik dacht, watering, licht zurig door de tarwe en veel te veel rook.
Bah.

Maar dat valt dus heel erg mee, het is geen stout maar kwa body gelijk aan fabriekspils. Dus dun maar niet te dun.
Tarwe voegt dus flink body toe, en ik denk dat de op eiken gerookte tarwe nog wat meer body meegeeft dan "gewone" tarwemout.

Gek genoeg best smaakvol.

23 IBU op een startsg van 1032 geeft best een bittertje mee en hop doet ook veel met de body.

Grodziskie is dan ook vroeger best populair geweest. En daar kan ik best inkomen, want voor een pilsdrinker is dit bier goed weg te krijgen
en dat is niet voor niets het meest gedronken bier.

Binnenkort ben ik van plan op jullie maandelijke "Sirene" borrel te verschijnen dus wellicht krijg je een kans dit bier te proeven. :proost:

Mark GA

Citaat van: Biertje1985 op 27-06-2018  09:55 u[...]voor een pilsdrinker is dit bier goed weg te krijgen
en dat is niet voor niets het meest gedronken bier.

Ik heb zelf een SMaSH Vienna staan die niet weg te drinken is.
Was ook mijn bedoeling om een zomerse doordrinker te maken.
5 kg op 21 L met 50 g Cascade (van 1060 naar 1022) (5%)
Daar is dus helemaal niks aan. Oh well... nog maar 26 flesjes te gaan dan is het op gelukkig.
Volgende keer weer gewoon een blonde of tripel, waar ik wél van kan genieten.

BrouwMark

Citaat van: Biertje1985 op 27-06-2018  09:41 uVolgens mij was het dit jaar de laatste editie van de Brand Bierbrouwwedstrijd.

Hoe kom je aan deze informatie? Zou wel jammer zijn.

Biertje1985

Citaat van: BrouwMark op 27-06-2018  10:11 uHoe kom je aan deze informatie? Zou wel jammer zijn.
Dat ging door het geruchtencircuit, vorig jaar. En daarbij is mijn opmerking dus helemaal niet gegrond.
Maar ik heb nog niet gehoord dat Brand ermee door wilt blijven gaan ook. (Ander topic)

Jammer, ja zeker ik vind het persoonlijk een iets te commercieel karakter hebben maar dat het een leuk
initiatief is staat als een paal boven water. (Ik heb twee keer mee mogen doen.)

seed7

Waar heb je de Viking malt vandaan? Ze maken hele mooie rookmouten.

Een van de leuke dingen van Grodziskie is dat het ook heel lang 'goed' blijft. Opvallend weinig oxidatie na anderhalf jaar. De rook?

Ik vind dit rookbier aangenamer drinken dan de bekende Duitse, minder zoet en minder ham. Wel een leuke om met wat verschillende rookhouten te spelen.

Ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 27-06-2018  11:37 uWaar heb je de Viking malt vandaan? Ze maken hele mooie rookmouten.

TWOJ BROWAR polen.

Biertje1985

Citaat van: Mark GA op 27-06-2018  10:01 uIk heb zelf een SMaSH Vienna staan die niet weg te drinken is.
Was ook mijn bedoeling om een zomerse doordrinker te maken.
5kg op 21L met 50gr Cascade (van 1060 naar 1022) (5%)
Daar is dus helemaal niks aan. Oh well...nog maar 26 flesjes te gaan dan is het op gelukkig.
Volgende keer weer gewoon een blonde of tripel, waar ik wél van kan genieten.

Toch klinkt het goed, gist doet ook veel voor zo,een bier. ik had een 100% Viennamout met Centennial (Smash)
En die ging als een speer op diverse BBQ avondjes bij vrienden. Ik vond die ook wat vlak en dun overigens.

Het is wel zo dat ik ook inderdaad wel wat missers heb gehad, lichtere stijlen zijn lastiger omdat er niets te verdoezelen valt.
Ooit een rogge bier met 3% alcohol die echt niet te zuipen was :nut:

Een smash met Red X mout, dat is een lekkere moutige backbone voor een beetje hopgeweld, net iets moutiger/complexer dan munich in mijn beleving.

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 27-06-2018  11:37 uEen van de leuke dingen van Grodziskie is dat het ook heel lang 'goed' blijft. Opvallend weinig oxidatie na anderhalf jaar. De rook?
Ingo

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het nog een keer wil brouwen. Met de FM51 gist om te kijken wat daar zo bijzonder aan is.
Dat van die oxidatie dat wist ik helemaal niet, komt dat door de rook?

Ik wil het bier voor OBBK inzenden maar in welke stijl? Als ik de Grodziskie inzend tussen het geweld in de vrije klasse denk ik
dat het bier een beetje smakeloos overkomt. (Je moet dat niet drinken na een Imperial Ice Bock Russian Ipa Stout met koffie of zo. :nut:)


seed7

Citaat van: Biertje1985 op 27-06-2018  12:09 uIk zal je eerlijk zeggen dat ik het nog een keer wil brouwen. Met de FM51 gist om te kijken wat daar zo bijzonder aan is.
Dat van die oxidatie dat wist ik helemaal niet, komt dat door de rook?

Wat de oorzaak is weet ik niet zeker, ik denk de rook. Voor zo'n licht bier is het opvallend goed houdbaar.
De FM51 heb ik nooit geprobeerd, weet wel dat er twee gisten gebruikt werden, met een verschillend smaakprofiel en verschillende gistingsgraad.

De fout die denk ik nog al eens gemaakt wordt is om een gist te nemen die niet diep gaat (S-33 bv) om wat body te houden, maar dat is met dit bier nergens voor nodig. Bij mijn eerste poging heb ik CBC-1 genomen, bij een tweede K-97 en dat beviel al veel beter. Het is juist het droge in combinatie met het bitter die aanzet tot de volgende slok.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.