Wanneer en hoelang koud

Gestart door Willy-en-co, 27-10-2016 12:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willy-en-co

Ik brouw nu al een tijdje en heb het aardig onder de knie.
Nu vroeg ik me van de week af hoe het eigenlijk met de hergisting gaat.
Nu zet ik me gebottelde bier netjes weg op zolder en na een 1 a 2 weken zet ik me wit bier in de koelkast.(kijk altijd of het suiker opgelost is)
en meestal na nog een week trek ik er 1 open en smaakt het al best goed.
Nu ben ik druk bezig om meer verschillende bieren te maken en ieder bier typen heeft ze eigen tijd nodig om her te gisten sommige een week andere maanden.
Zetten jullie je bier na het rijpen/hergisten altijd gelijk koud weg en kan het dan daar nog maanden staan voor je het drinkt.
Of zetten jullie het koud weg en na paar weken/maanden weer uit de koelkast om dat alles dan goed uit gezakt is. En als je weekend begint je weer een paar koud zet bijvoorbeeld.
Vertel het een beetje omslachtig dat weet ik.

Ik heb nu 1 koekkast staan en die staat straks vol met bier en dan komt er nog meer bier aan maar die kunnen er pas in als de koelkast weer leeg is. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld je wit bier na 2 weken warm te hebben gestaan nog eens 2 weken in de koelkast te zetten om het vervolgens weer terug in de kratten te zetten om zo ruimte te maken voor de andere bieren. Of zal het witbier bijvoorbeeld weer veder gaan met de hergisting.

Of zetten jullie je bier pas koud als je het binnenkort wilt gaan drinken?

Eric v B

Citaat van: Willy-en-co op 27-10-2016  12:24 uIk brouw nu al een tijdje en heb het aardig onder de knie.
Nu vroeg ik me van de week af hoe het eigenlijk met de hergisting gaat.
Nu zet ik me gebottelde bier netjes weg op zolder en na een 1 a 2 weken zet ik me wit bier in de koelkast.(kijk altijd of het suiker opgelost is)
en meestal na nog een week trek ik er 1 open en smaakt het al best goed.
Nu ben ik druk bezig om meer verschillende bieren te maken en ieder bier typen heeft ze eigen tijd nodig om her te gisten sommige een week andere maanden.
Zetten jullie je bier na het rijpen/hergisten altijd gelijk koud weg en kan het dan daar nog maanden staan voor je het drinkt.
Of zetten jullie het koud weg en na paar weken/maanden weer uit de koelkast om dat alles dan goed uit gezakt is. En als je weekend begint je weer een paar koud zet bijvoorbeeld.
Vertel het een beetje omslachtig dat weet ik.

Ik heb nu 1 koekkast staan en die staat straks vol met bier en dan komt er nog meer bier aan maar die kunnen er pas in als de koelkast weer leeg is. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld je wit bier na 2 weken warm te hebben gestaan nog eens 2 weken in de koelkast te zetten om het vervolgens weer terug in de kratten te zetten om zo ruimte te maken voor de andere bieren. Of zal het witbier bijvoorbeeld weer veder gaan met de hergisting.

Of zetten jullie je bier pas koud als je het binnenkort wilt gaan drinken?

Ik bottel altijd, naast de gewone bierflessen, een plastic colaflesje met een manometer. Ik laat de flessen op kamertemperatuur staan totdat de druk voldoende is en niet meer stijgt. Dan gaan de flesjes de kelder in (t= 13 - 20 ºC). Ik heb altijd een paar flesjes in de algemene koelkast staan zodat er altijd een paar koel staan voor als ik een bier wil nuttigen.
Je kunt ook een plastic colaflesje zonder manometer bottelen. Dan heb je ook al enig idee of de hergisting op gang komt.

tdp

Bij mij staat elk bier nadat ik het gebotteld heb, in de trapkast. Hier is het kamertemperatuur, zo'n 20 graden. Ik zet (na verloop van tijd) alleen het bier koud wat ik wil drinken. Bij lichtere bieren kan dit eerder dan bij zwaardere bieren.


dePol

@ Eric VB

Slim zo met die manometer.

Heb je een foto van hoe je die manometer op je colaflesje hebt?  Welk type manometer.  Waar gehaald? Met andere woorden hoe kan ik dit zelf doen? 

Mvg,

Pol

Eric v B

Tja, deze spulletjes heb ik op het werk gekocht en geregeld. Ik denk als je op Aliexpress of DX.com kijkt, dat je wel een manometertje kunt vinden. Koppelingen en luchtslang ook wel of anders kun je deze bij een technische groothandel/winkel wel kopen. Het zijn nl pneumatische koppelingen en slangen.








dePol


volleybaltrainer

Mooi hoor. Wellicht kun je een materiaallijst en een beknopte beschrijving hoe je een en ander in elkaar hebt gezet plaatsen?

Groeten Marco

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.