Een leuk stukje over te veel en te weinig enten van gist

Gestart door Sander van Dijk, 26-10-2016 07:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Citaat van: Robert1968 op 24-10-2016  22:17 uNogmaals off-topic.

Klopt, ik heb ook wel eens een experiment uitgevoerd waarbij bleek dat eind-SG hetzelfde is ook al wordt maar met een paar korreltjes gist  begonnen. Het duurt alleen veel langer.

Waarom het om gaat is dat de levensvatbaarheid van de gistcellen afneemt als het direct over wort wordt gesprenkeld. Je begint je gisting met minder grammen vitale gist dan als je wel hydrateert. Vandaar dat het ook wat langer duurt voordat de gisting aanvangt. Is dat een probleem? Nee in de meeste gevallen (gelukkig) niet. Ik denk dat de meeste hobbybrouwers te weinig gist enten.

Je conclusie moet dan niet zijn dat wel of niet-hydrateren er niet toe doet, maar dat de hoeveelheid actieve gist waarmee je de gisting aanvangt er niet zoveel toe doet. Voor iemand die zijn gist wel per gram afweegt, is het opmerkelijk hoe lichtzinnig je met de consequenties van niet-hydrateren omgaat. Ik blijf hydrateren, zo ook Marshall Schott van Brulosphy. :) 

Een kort maar duidelijk artikel hierover: https://bkyeast.wordpress.com/2013/03/13/more-on-yeast-rehydration/


PS. ik laat het bij deze discussie.

Om maar niet verder Off-topic te gaan in het topic over helderheid van wort heb ik maar even een nieuw topic geopend.

Op de site waar Robert naar heeft gelinkt staat nog een (niet correcte) link naar een andere site die ik ook wel interessant vond over het te veel en te weinig enten van gist.

Uitleg experiment          resultaat experiment

Wat mij vooral opviel dat ze hier noemen, dat je door te weinig gist te enten (of droge gist zo over het wort strooien >:D ) uiteindelijk geen lagere vergistingsgraad hoeft te halen, doordat als je met weinig gist begint je veel gistvermeerdering krijgt en je aan het eind dus veel jongere vitale gistcellen hebt. (Mits je geen tekort aan voedingstoffen, zoals zink krijgt) De vergisting zal dus wel later beginnen en langer duren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.