Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kölsch door Eric Warner (Classic Beer Style Series)  (gelezen 2136 keer)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Kölsch door Eric Warner (Classic Beer Style Series)
« Gepost op: 22-10-2016 11:06 u »

Klik op het plaatje om het boek te bestellen en steun meteen het forum met je aankoop.

Eric Warner
Kölsch. Classic Beer Style Series, deel 13

Druk (1e, 2e, enz.): eerste
Jaar uitgifte: 1998
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Brewers Publications, Boulder, Colorado
ISBN nr.: 0-937381-58-6

Aantal pagina's: 216 (paperback)

Onderwerp boek: De bierstijl uit de Duitse stad Keulen

Overzicht

Inhoudsopgave:

ix Acknowledgements
xi Introduction
1. The Beer That Made Cologne Famous
2. Sensory Profile and Chemical Composition
3. Brewing Kölsch
4. Fermentation, Maturation, and Packaging of Kölsch
5. The Fun Part: Drinking Kölsch and Enjoying Cologne
6. Recipes for the Hobby Brewer and the Professional
Appendix A: The Breweries of Cologne
Appendix B: Cologne's Classic Cuisine
Appendix C: Unit Conversion Chart

Inhoud:
In grote lijnen komt de opzet van dit boek overeen met de rest van de boeken uit deze serie. Eerst een stukje historie, dan een duidelijke beschrijving van het specifieke biertype waarna ingegaan wordt op het brouwen en verpakken van het bier. Natuurlijk worden er ook wat recepten voor de thuisbrouwer aangeboden en volgen er uiteindelijk nog wat beschrijvingen van commerciële voorbeelden van de stijl.

Maar binnen deze beproefde opzet worden hier en daar wat kleine uitstapjes genomen die zeker de moeite waarde zijn. In het Historische stuk wordt diep ingegaan op de brouwgeschiedenis van de stad Keulen zelf, aangezien deze bierstijl zo onlosmakelijk is verbonden met deze stad. In het hoofdstuk over het smaakprofiel wordt diep ingegaan op de chemische samenstelling (esters) van kölsch. Ook wordt hierbij verwezen naar een interessant experiment met een standaardwort en drie gistsoorten (Weizen, Kölsch & Lager). Uiteindelijk speelt de stad Keulen door het boek heen een voorname rol en wordt er in appendix A ingegaan op de brouwerijen die het bezoeken waard zijn en wordt er in appendix B ingegaan op de Keulse Keuken.

Recensie:
De auteur heeft een prettige schrijfstijl waardoor het hem lukt om in detail te treden (zoals bij bijvoorbeeld het hoofdstuk over de chemische samenstelling) maar zonder de lezer hierin te verliezen. Een aardige toevoeging van het boek is dat het uitvoerig ingaat op de stad Keulen. Tijdens mijn bezoek aan Keulen heb ik dankbaar gebruikt gemaakt van Appendix A als reiswijzer. Helaas is het boek al bijna 20 jaar oud, en zijn dus niet alle adressen meer actueel. Zo ben ik tevergeefs op zoek geweest naar Altstadt-Bräu :( Een tweede leuke toevoeging is het hoofdstuk over de Keulense Keuken, zo ga ik beslist een poging wagen om het heerlijke gerecht 'Hemel & Aarde' na te maken, want dit smaakte me bijzonder goed.

Voor wie is dit boek geschikt. Allereerst is dit boek natuurlijk een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in de bierstijl Kölsch, of Duitste bierstijlen in het algemeen. Dit boek is helemaal een aanrader als je van plan bent om Keulen te bezoeken, daar het je bezoek zal verrijken. Voor de beginnende brouwer is het zeker informatief, maar laat je dan niet te veel afleiden door de technische details en richt je op de hoofdlijnen. Voor de gevorderde brouwen vormen deze details natuurlijk de meerwaarde van dit boek.

Postieve punten: een zeer uitvoerig en gedetailleerd boek over Kölsch in de breedste zin.
Negative punten: ik had me tevergeefs verheugd op een bezoek aan Altstadt-Bräu, maar deze kroeg bestond helaas niet meer.

Oordeel: een dikke 8,5

Tags: