Een gist lab gemakkelijk thuis gemaakt

Gestart door steyr540, 20-10-2016 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steyr540

Hoi iedereen,

Ik kwam op youtube een aantal filmpjes tegen van hoe je thuis gemakkelijk en zonder al te veel kosten een gistlab kunt maken en hoe je hier mee moet omgaan.

De afspeellijst:


Veel plezier ermee!

hansHalberstadt

Mooie link.
Wat ik alleen zelf niet zou doen is waar het filmpje mee begint: het werkblad eerst schoonvegen met iets droogs. Daardoor maak je juist opvliegend stof en dat is nu net wat je moet voorkomen. Ik neem daarvoor een nat doekje geïmpregneerd met alcohol, dan maak je geen stof.
 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2016  17:28 uDaardoor maak je juist opvliegend stof en dat is nu net wat je moet voorkomen.

:) Niet iedereen heeft 'cleanroom' ervaring Hans,

Ingo

Haagse Wouter

Stap 1: "Leen" dingen van de universiteit of werk :D.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 20-10-2016  17:53 u:) Niet iedereen heeft 'cleanroom' ervaring Hans,

Ingo
Ik ook niet. gaat meer om logisch na kunnen denken over wat iets tot gevolg kan hebben. Ik heb ooit eens meegemaakt dat iemand een besmetting in zijn bier had en niet begreep waar dat vandaan kwam. Het bleek dat hij zijn vat met gistende wort open zonder deksel op de badkamer had gezet een meter naast de WC. Hij had nog nooit gehoord dat druppeltjes ook op kunnen spatten vanuit de WC in zijn vat wat een meter ernaast stond.

De HaAn

Interessant om zelf een gistbank te beginnen met de stijgende prijzen van gist.


markbouwer01


Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2016  23:35 uIk ook niet. gaat meer om logisch na kunnen denken over wat iets tot gevolg kan hebben. Ik heb ooit eens meegemaakt dat iemand een besmetting in zijn bier had en niet begreep waar dat vandaan kwam. Het bleek dat hij zijn vat met gistende wort open zonder deksel op de badkamer had gezet een meter naast de WC. Hij had nog nooit gehoord dat druppeltjes ook op kunnen spatten vanuit de WC in zijn vat wat een meter ernaast stond.

Hebben mythbusters getest. Ze vonden dat dat compleet geen bacteriegroei gaf :p.

Drents Hopbier

Citaat van: Haagse Wouter op 12-11-2016  11:17 uHebben mythbusters getest. Ze vonden dat dat compleet geen bacteriegroei gaf

Dan twijfel ik aan de werkwijze van de mythbusters.

Ik heb wel een cursus microbiologie gedaan aan het Tropeninstituut in Amsterdam. O.l.v. prof.dr.ir. Kingma Boltjes

Hopbier

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 12-11-2016  11:17 uHebben mythbusters getest. Ze vonden dat dat compleet geen bacteriegroei gaf :p.
Bij mij echter wel. het bier was besmet en nader microbiologisch onderzoek (we hadden toen nog enkele leden microbiologie studenten) toonde aan dat er besmetting was met bacteriën die normaal gesproken in de WC voorkwamen.

sunlight

Bij mythbusters ging het over besmetting door de lucht in een badkamer en niet door "wegspattende" druppels als ik me niet vergist. Ik kan me niet voorstellen dat het laatste geen besmetting in het bier veroorzaakt, en als dat niet zo zou zijn bedank ik graag voor een proeverijtje ;)

hansHalberstadt

Besmetting door de lucht hoef je inderdaad veel minder bang voor te zijn, mits je zelf geen onnodige deeltjes toevoegt, zoals bij schoonvegen van je werkblad wel gebeurt of door stofzuigen. als je gestofzuigd hebt zou ik minstens 3 dagen wachten voor ik gist ga enten. Zodra iets vochtig is heb je al veel minder kans op rondvliegende deeltjes Met een vochtig doekje met chloor kun je wel je werkblad schoonmaken want dan blijft vrijwel al het stof aan je doekje zitten.
 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2016  23:35 uHet bleek dat hij zijn vat met gistende wort open zonder deksel op de badkamer had gezet een meter naast de WC.

 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

William

Citaat van: Oscar op 13-11-2016  10:57 u:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nog erger, sommigen zetten hun vat zonder deksel buiten neer ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.