Puurheid van hop

Gestart door Hoppenbrouwers, 15-10-2016 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Gisteren hebben we ons gilde een zeer uitgebreide en interessante rondleiding gehad bij Hertog Jan gegeven door Gerard vd Broek. Hij vertelde ons in de hopopslag dat hun verschillende kwaliteitsversie van hoppen hadden die aangegeven zijn met een nummer 95 achter de hop naam duidt op dat 95% van de bel verwerkt is in de pellets. Dus er is 5% afval weggegooid om de pellet te maken. De 45 heeft dus 55% aan afval wat er weggegooid is etc etc. De verschillen hebben we ook goed kunnen zien. De 45 is veel lichter van kleur dan de 95.

Ik vroeg me af of dat ook beschikbaar is voor ons als hobbybrouwers. En hoe komen wij er achter wat onze hoppellets voor kwaliteit hebben?

Herman

Standaard is type 90. Vandaar in formules ook het kleine verschil in dosering t.o.v. hopbloemen. De meer geconcentreerde vorm is wel in de handel, in Duitsland zie je dit er nog wel es bijstaan. Als het er niet bijstaat, kun je uitgaan van type 90. Ik vermoed dat type 90 en 95 feitelijk hetzelfde zullen zijn, wellicht een andere commerciele aanduiding?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.