Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jopen Oost IndiŽ Porter  (gelezen 2858 keer)

Offline Andrť_84

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Jopen Oost IndiŽ Porter
« Gepost op: 15-10-2016 11:09 u »
Hey Lui,

Brouwbeginneling hier, tot op heden alleen nog een kant en klaar IPA kitje gebrouwen van Brouwbroeder (wel incl. maisschen etc. niet alleen met van die blikextracten). Samen met een vriend hebben we nu 2 grote emaillen ketels van iets meer dan 20 liter en heb ik een hevelfilter gemaakt mbv dit forum. Dit zodat we het eens iets serieuzerkunnen aanpakken. Wel hebben we een beetje hulp nodig om een recept samen te stellen met bijbehorend maischschema. Favoriet biertje hier de Jopen Oost-IndiŽ Porter, het romige en gebrande koffie achtige, met die bittere ipa-achtige afdronk. Zal wel niet het makkelijkste zijn om mee te beginnen, but oh well?

Jopen helpt ons een beetje opweg en vermeld dit op het etiket: gerstemout: pale ale, brown, amber, peated en zwarte mout
hop: aurora, goldings, bramling cross en usa hop. abv is 6,5%, ebu 90.

Nu hoeven we geen exacte replica en willen we het (inkooptechnisch ook) iets simpeler houden. Al die verschillende hopsoorten kan misschien wat makkelijker? Kunnen jullie ons op weg te helpen met ingrediŽnten die simpelweg verkrijgbaar zijn bij Brouwmarkt/Brouwland? Welke moutsoorten en welke hopsoorten in welke hoeveelheden? We hopen elk op een kratje uit te komen, dus een liter of 15/16 als eindresultaat zou mooi zijn.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Jopen Oost IndiŽ Porter
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2016 16:38 u »
Ik zou zeker niet te veel donkere mouten gebruiken. In het bijzonder de brown malt levert naar mijn ervaring best wel een stevige smaak op. Daarom zou ik laag met de zwarte mout zitten, misschien wel 1% maar.  Ik weet niet hoe peaty het bier is, maar ik denk dat het maar een lichte toets is, dus 5%.

pale ale 81%
brown  4%
amber 8%
peated 5%
zwarte mout 2%

Offline Andrť_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2016 21:06 u »
Als ik uitga van een starthoeveelheid van 20 liter. Hoeveel mout zou ik dan totaal moeten gebruiken om op 6 / 7 % uit te komen?

Ik vind hier een recept voor 10L back ipa: recept
Is dat iets om in dubbele proporties aan te houden? Hop daarvan ijkt me okť, misschien is zelfs alleen chinook al oke. En dan icm bovengenoemde moutsoorten?

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2016 22:26 u »
Als ik uitga van een starthoeveelheid van 20 liter. Hoeveel mout zou ik dan totaal moeten gebruiken om op 6 / 7 % uit te komen?

Ik vind hier een recept voor 10L back ipa: recept
Is dat iets om in dubbele proporties aan te houden? Hop daarvan ijkt me okť, misschien is zelfs alleen chinook al oke. En dan icm bovengenoemde moutsoorten?

Ik zou BrouwHulp is downloaden!
Dan kun je het beoogde SG uitkiezen en de mouten invoeren als percentages en het aantal liters kiezen.

Offline Andrť_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20-10-2016 18:28 u »
Als iemand trouwens een wťl kloppend recept weet van de Jopen Oost-indiŽ Porter dan graag!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #5 Gepost op: 20-10-2016 19:10 u »
Als iemand trouwens een wťl kloppend recept weet van de Jopen Oost-indiŽ Porter dan graag!

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30619.0

Zou hem is vragen hoe het is geworden.

Offline Andrť_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 20-10-2016 19:50 u »
Even gespeeld met BrouwHulp. De peated mout ontbreekt in de database, kan ik die ergens importeren? Ik heb nu handmatig wat proberen toe te voegen, maar volgens mij is dit niet echt representatief. Kan dat ook anders?

Ik kom in ieder geval met de boven voorgestelde percentages op een ebc van 57, volgens mij moet het bier een stukje donkerder worden. zwarte mout naar 3% dan maar? En dan ten koste van brown? zoiets?

Dus
pale ale 81%
brown  3%
amber 8%
peated 5%
zwarte mout 3%

Offline Andrť_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23-10-2016 17:14 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30619.0

Zou hem is vragen hoe het is geworden.

Had heel deze post gemist, maar tjeuh...toch een heul anders recept in dat topic... Het valt niet mee als beginner  ::)

Tags: