Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Exp 2016 Wilde Almeerse gisten vangen  (gelezen 3073 keer)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
Exp 2016 Wilde Almeerse gisten vangen
« Gepost op: 14-10-2016 17:25 u »
Mijn idee is om verschillende wilde gisten te vangen in Almere en te kijken of daar een mooi bier mee te brouwen is. Ik wil wort met verschillende samenstelling buiten zetten om te zien welk wort wat voor soort gist vangt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
Re: Exp 2016 wilde almeerse gisten vangen
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2016 17:59 u »
Leuk idee. Succes Ad!!

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2016 18:18 u »
Die gist die in de lucht zit is toch altijd hetzelfde egaal met welk wort je hem vangt?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2016 18:38 u »
Die gist die in de lucht zit is toch altijd hetzelfde egaal met welk wort je hem vangt?
Dat is dus het experiment  :)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2016 19:21 u »
Ga je nog aantonen dat je verschillende gisten gevangen hebt of wil je dat alleen aantonen met verschillen in de smaak van het bier?

Van een microbioloog verwacht ik natuurlijk dat die eerst verschillende vangsten gaat isoleren en de verschillende stammen gaat enten (en misschien nog wel mengen ook)   ::)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2016 19:41 u »
Ik wil wort met verschillende samenstelling buiten zetten om te zien welk wort wat voor soort gist vangt.

Je vangt in iedere wort dezelfde gist... Wort is niet een selectief medium voor gist. Dus deze variabele kun je al wegstrepen... ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 15-10-2016 01:00 u »
Van een microbioloog verwacht ik natuurlijk dat die eerst verschillende vangsten gaat isoleren en de verschillende stammen gaat enten (en misschien nog wel mengen ook)   ::)
Jazeker, er gaan wort agar platen aan te pas komen en wat reinkweken om gisten te isoleren en de verschillende stammen gaan op smaak en prestatie beoordeeld worden. Het mengen is voor Exp 2017 vrees ik William

Je vangt in iedere wort dezelfde gist... Wort is niet een selectief medium voor gist. Dus deze variabele kun je al wegstrepen... ;)
Aha daar heb je een goed punt. Waarschijnlijk vallen er verschillende gisten in je wort maar niet allen zullen uitgroeien in je wort. Mijn idee is dat als je genoeg variatie in je wort hebt er verschillende stammen gaan uitgroeien. Ik denk dat jij zelf ook niet gelooft dat er maar 1 soort gist in je wort valt Oscar. Het ene wort is het ander niet en ik denk dat het wel een selectief medium is voor gist en dat is precies waar dit experiment over gaat.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 15-10-2016 09:19 u »
Maar je kunt je "vangwort" wel in een iets selectiever medium veranderen, bijvoorbeeld hop toevoegen, zuur of basisch maken, zout, ethanol toevoegen etc. Denk dat Ad wel (toegang tot) een dik boek met "middeltjes" heeft.

Ingo

Offline Loek Essers

• Junior lid
  • **
  • Brouwvereniging De Bierkaai
    • Something's Fermenting
« Reactie #8 Gepost op: 15-10-2016 12:34 u »
Goed plan. Laat even weten hoe het yeastwranglen lukt. Ik las laatst dat er een brouwer was die yeast wrnagled in cafés in de burt van verschaald bier. En deze man gebruikt gist aanwezig op wilde planten https://m.facebook.com/pascal.baudar

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #9 Gepost op: 15-10-2016 12:48 u »
Deze draad lezend, moest ik denken aan het Duindoornbessenbier dat ik vorig jaar gebrouwen heb.
Ik heb nogal mijn best moeten doen om de wilde gisten, die deze bessen maanden lang fermenteren buiten mijn bier te houden.
Ondanks lang in de diepvries en gespoeld met Strohrum, lukte dat maar ten dele.

In december zijn die bessen zo gefermenteerd dat de vogels er stomdronken van worden.
Misschien ga ik ooit eens een experiment doen en een pannetje wort een nacht in het duin zetten,
of gewoon wat bessen in de pan doen zonder gist te gebruiken?

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: Exp 2016 Wilde Almeerse gisten vangen
« Reactie #10 Gepost op: 23-11-2016 13:27 u »
En Ad? Is het al een beetje gelukt met de wilde gistjes?

Serge VL

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2016 15:18 u »

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2016 22:55 u »
En Ad? Is het al een beetje gelukt met de wilde gistjes?
Helaas nog niet aan begonnen. Experiment gaat nog wel gebeuren maar november gaat het niet meer worden.
Selectieve agar, een hele catalogus http://www.condalab.com/pdf/CONDA_industrial_microbiology_media.pdf
Valt me op dat voor bier toch wort Agar/medium of moutextract Agar /medium gebruikt wordt.

Tags: exp2016