Houtsnippers van Wilhelm Eder

Gestart door Jacques, 13-10-2016 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

De Duitse firma Wilhelm Eder levert diverse producten die voor de gevorderde brouwer die zijn bier een houtsmaakje wilt geven interessant zijn. Zie http://www.wilhelm-eder.de/

Ze hebben houten vaten maar ook alternatieven voor houten vaten in de vorm van houtsnippers, houtcubes en houtstaafjes. Het is heel leuk om daar mee te experimenteren. Ik heb dat gedaan door 1,0 g houtsnippers op 200 ml wodka te zetten. De extractie van de houtsmaak gaat snel, heel snel zelfs.

De onderstaande foto laat zien hoe snel.



De houtsnippers geven mooie smaken aan je bier weet ik uit ervaring. Misschien is er een leverancier die deze producten in een kleine verpakkingen wil gaan aanbieden. Want met 1 kg doe je wel heel erg lang.


Morgenavond is het clubavond van De Roerstok. Ik zal de flessen meebrengen. Er kan dan ook (een beetje) geproefd worden. Overigens zit de avond qua programma mutvol met een algemene ledenvergadering en de clubwedstrijd. Maar tussendoor is er altijd een gaatje te vinden.

Underdike

Interessant... Daar wil ik weleens mee gaan spelen :biersmile:

Serge VL

Toch gewoon het proefpakketje bestellen 10 soorten chips, cubes enz. voor de prijs van € 24
http://www.faesser-shop.de/holzalternativprodukte/bier/chips-b/holz-alternativen-proben.html

joenedu

En voor een leek: wanneer voeg je dit soort ingrediënten nou toe? Je maakt je bier er wel heel bijzonder mee.

Serge VL

Citaat van: joenedu op 14-10-2016  09:08 uEn voor een leek: wanneer voeg je dit soort ingrediënten nou toe? Je maakt je bier er wel heel bijzonder mee.
Meestal tijdens de lagering en die laat je dan ook wat langer duren. (Maar alles is mogelijk tegenwoordig er zijn er die het gekste verzinnen)

BVeenema

Even out of the box. Is het ook mogelijk om de houtsnippers van de BBQ-winkel te gebruiken, bijvoorbeeld de Weber Whiskey Oak (http://www.vrijbuiter.nl/barbecues/bbq-accessoires/weber-wood-chips-whiskey-oak/)? Dit is een relatief goedkope optie (700 gram voor 7 euro) en de snippers lijken ook groter te zijn dan de snippers die in de brouwwinkel te koop zijn.

Sjaak_Deventer

Mooi spul.

Misschien idee om grotere zakken in te kopen en dan in kleinere zakken verdelen?

tdp

Citaat van: Sjaak_Deventer op 14-10-2016  10:50 uMooi spul.

Misschien idee om grotere zakken in te kopen en dan in kleinere zakken verdelen?

Goed plan!

joenedu

Citaat van: Serge VL op 14-10-2016  09:59 uMeestal tijdens de lagering en die laat je dan ook wat langer duren. (maar alles is mogelijk tegenwoordig er zijn er die het gekste verzinnen)

Dat is zelfs interessant met blikbrouwen. Bedankt voor je reactie!

Oh en de Vrijbuiter zit hier bij mij in het dorp... toevallig! ;)

Chilobrachys

Bij Vitis Vino zijn pakketjes te bestellen met 6 verschillende soorten hout voor aanzienlijk minder dan bovenstaand voorbeeld.

http://vitis-vino.nl/product/houtsnippers-6x25-gram/


braaf

Zijn er overigens nog regels verbonden aan het gebruik van houtsnippers in het bier. Ik bedoel hoeveel is verstandig en hoeveel hout geeft hoeveel smaak.

Jacques

Citaat van: braaf op 14-10-2016  20:09 uZijn er overigens nog regels verbonden aan het gebruik van houtsnippers in het bier. Ik bedoel hoeveel is verstandig en hoeveel hout geeft hoeveel smaak.

Een dergelijk advies is niet te geven. De smaak die de snippers geven ligt heel sterk aan de fijnheid van de snippers, de intensiteit van het toasten van de snippers en het biertype dat je gebrouwen hebt.

Het beste is regelmatig te proeven en als je denkt dat de smaakinvloed te groot gaat worden te gaan bottelen.

Je kunt ook een extractie maken met alcohol, zoals ik nu ook gedaan heb, en het extract met kleine beetje toevoegen aan je bier om zo het gewenste smaakeffect te krijgen. Probeer het eerst uit met een kleine hoeveelheid bier. Je hebt dan geen hele batch waaraan net wat te veel toegevoegd is.

Underdike

Ik wil eigenlijk alleen wat bourbon- & rum-snippers proberen... Kilo is veels te veel, en een set van 6 or meer is 't niet. Ga d'r nog eens over nadenken...

Wat betreft dosering, die Duitser z'n website zegt steeds tussen 2 en 10 gram per liter... dus experiment beginnen met 5 g/l (opgelost in wodka) en dan eventueel meer of minder bij 't volgende brouwsel ?

Jacques

Citaat van: Underdike op 15-10-2016  14:00 uIk wil eigenlijk alleen wat bourbon- & rum-snippers proberen... Kilo is veels te veel, en een set van 6 or meer is 't niet. Ga d'r nog eens over nadenken...

Niet voor niets schreef ik:

Citaat van: Jacques op 13-10-2016  22:55 uMisschien is er een leverancier die deze producten in een kleine verpakkingen wil gaan aanbieden. Want met 1 kg doe je wel heel erg lang.



Citaat van: Underdike op 15-10-2016  14:00 uWat betreft dosering, die Duitser z'n website zegt steeds tussen 2 en 10 gram per liter... dus experiment beginnen met 5 g/l (opgelost in wodka) en dan eventueel meer of minder bij 't volgende brouwsel ?

Probeer het uit. (En eventueel kun je mee doen met de experimentenwedstrijd.)

McMelloW

Zoek gewoon eens bij Van Der Kooy of Brouwmarkt op 'chips'   :brouwen: :brouwen: :proost:

Jacques

Citaat van: McMelloW op 15-10-2016  17:01 uZoek gewoon eens bij Van Der Kooy of Brouwmarkt op 'chips'   :brouwen: :brouwen: :proost:

Dan heb je niet dat mooie assortiment van Wilhelm Eder...
En dat geldt ook voor de andere leveranciers van zelfbrouwartikelen.

McMelloW

Citaat van: Jacques op 15-10-2016  17:22 uDan heb je niet dat mooie assortiment van Wilhelm Eder...
En dat geldt ook voor de andere leveranciers van zelfbrouwartikelen.
Tja, dan een kilo bij Wilhelm Eder bestellen en het restje via het forum verkopen.

Underdike

Citaat van: McMelloW op 15-10-2016  19:54 uTja, dan een kilo bij Wilhelm Eder bestellen en het restje via het forum verkopen.
Het probleem is dat er te weinig marge opzit om dit de moeite waard te zijn.
Ik heb zakken hiervoor en een professioneel seal-apparaat al in huis, dus ik reken effe voor:
Een kilo kwaliteits-snippers in Duitsland kost € 18. Laten we zeggen na transport dus 20 euro.
Stel 5 gram per liter is gemiddeld, de meeste mensen brouwen 20 liter batches... dus ik moet zakjes van 100 gram gaan doorverkopen.
Max verkoopprijs, plm. € 5,95 want anders komt het te dicht bij de prijs van een kilo in Duitsland.

Inkoop € 2 per zakje, kosten zakje, werk om het af te wegen en in zakjes te sealen, en stickertjes erop, en als er wat verkocht wordt moet het in een bubbel-wrap enveloppe naar het postkantoor.... kosten totaal tussen de 3 en 3,5 euro, dus plm. € 2,50 a € 3 per zakje 'winst'.
Stel dat je per maand 20 zakjes kan verkopen (en dat lijkt me al erg optimistisch), dan doe je dus alle moeten voor een € 55 winst, en daarvoor moet je dan een website onderhouden, btw afdragen (of het illegaal moeten doen)... da's dus een oud-papier-liefde-werk iets.
We kunnen beter allemaal bij Brouwland gaan zeuren of zijn het gaan verkopen

Sander van Dijk

Citaat van: Underdike op 16-10-2016  00:04 u... da's dus een oud-papier-liefde-werk iets.
We kunnen beter allemaal bij Brouwland gaan zeuren of zijn het gaan verkopen

Dat is dus juist het idee als iemand het via het forum doet. Gewoon tegen een kleine vergoeding, maar niet met een winst oogmerk.

Onlangs heeft Markie van de Brewdog recepten een boek laten drukken en die naar alle bestellers gedistribueerd. Dat heeft hem volgens mij heel véél moeite en tijd gekost.

Als zoiets alleen maar wil doen om geld te verdienen ben je volgens mij verkeerd bezig. Daar is een forum voor. Om elkaar te helpen op allebei manieren.

Ik zou het best willen regelen, maar de verzendkosten uit India lopen een beetje op[emoji1]

Sander van Dijk

Als je zoiets via het forum doet en het klein houdt is dit niet illegaal. Dit is vergelijkbaar met spulletjes via marktplaats verkopen. Als dit onder een bepaald bedrag per jaar blijft hoef je dit niet op te geven aan de belasting.

Underdike

Charmant hoor, maar als er geen marge op zit en er iemand een beetje wat aan verdient bloed het toch dood, want er zit een 'moeten' aan... diegene moet beschikbaar zijn én blijven, en snel kunnen leveren.
Daarnaast, diegene moet zakken inkopen, sommigen zullen slecht verkopen, anderen misschien wel niet verkopen, van 'n andere maar de halve zak verkopen... diegene moet wél zijn investering meer dan goedmaken!
Dat boek schrijven & uitdelen is anders... als je het graag doet is het anders, je tijd in je hobby stoppen kost niks, die spendeer je omdat je 't leuk vind.

Eric v B

Citaat van: Underdike op 16-10-2016  10:27 uCharmant hoor, maar als er geen marge op zit en er iemand een beetje wat aan verdient bloed het toch dood, want er zit een 'moeten' aan... diegene moet beschikbaar zijn én blijven, en snel kunnen leveren.
Daarnaast, diegene moet zakken inkopen, sommigen zullen slecht verkopen, anderen misschien wel niet verkopen, van 'n andere maar de halve zak verkopen... diegene moet wél zijn investering meer dan goedmaken !
Dat boek schrijven & uitdelen is anders... als je het graag doet is het anders, je tijd in je hobby stoppen kost niks, die spendeer je omdat je 't leuk vind.
Als iemand dit oppakt, moet het, naar mijn mening, ook allemaal na één actie verkocht en klaar zijn. Het moet niet zo zijn dat deze persoon tot in lengte van dagen bestellinkjes krijgt. Dat is niet efficiënt, effectief en kostendekkend.
Nogmaals Markiej als voorbeeld: hij heeft geïnventariseerd hoeveel interesse er was voor een boek, een aantal boeken besteld en (nagenoeg) tegen kostprijs verkocht. Inderdaad een hoog gehalte liefdewerk oud papier...
Gelukkig zijn er nog van deze mensen.

Underdike

Dat werkt wel ja... als het een eenmalige actie is (of eenmalig per x periode)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.