BONK 2016 C2 - Meibo(c)kbier - Tonny Giesen

Gestart door mr.chelsea, 12-10-2016 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr.chelsea

Bij deze mijn recept van de meibo(c)k welke een tweede plaats behaalde op het BONK 2016. Misschien moet ik deze prijs wel opdragen aan mijn brouwclub "de Roode Toren", aangezien we dit recept gezamenlijk hebben samengesteld.  ;) Dus mijn medeclubleden zullen niet heel erg verrast zijn door dit recept. De bedoeling was om allemaal volgens een (bijna) zelfde recept een meibock te brouwen en deze vervolgens met elkaar te vergelijken. We konden echter kiezen uit twee gistsoorten en het maischschema mocht ook zelf bepaald worden, dus dat er verschillen waren tijdens het proeven moge duidelijk zijn. Erg leuk om bij de eerste drie te mogen eindigen trouwens!

Opmerking van de keurmeester: "Hele mooie meibock. Daar is niets fout aan. Misschien iets van hogere alcoholen".

Groeten, Tonny Giesen

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk221215
Naam receptBoeckelder Meibock Experiment 221215
Brouwdatum22-12-2015
BiertypeMeibock en Blonde bock
Volume20,7
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,026 SG
Schijnbare vergistingsgraad61,6%
Alcoholgehalte5,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement72,4 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,20 lWater uit Zutphen
7,39 mlMelkzuur
5,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l211 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,385 kgPilsmoutWeyermann3 EBC66,7 %
2,189 kgMünchner IWeyermann15 EBC33,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,8 l/kg
Alfa-amylaserust70,0 °C15 min.45 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,9 gMagnumbellen14,6%90 min.21,6 IBU
28,2 gHallertau Mittelfrühpellets2,2%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l + 2,0 l getrapte starterBavarian Lager (2206)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting12,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,030 SG
Schijnbare vergistingsgraad57,1%
Start nagisting02-01-2016
Temp. nagisting12,0 °C
Start lagering13-01-2016
Temp. lagering5,0 °C


Biertje1985

Gefeliciteerd!!!  Verrassend simpel recept, wat was het gistalternatief voor de Wyeast 2206 en deel jij de mening dat dit een vrij lastige en trage gist is?

Gerald

Alternatief was een korrelgist.  Safbrew S23. Wat ik zo terug kon vinden.

mr.chelsea

Klopt Gerald!

Citaat van: Biertje1985 op 12-10-2016  20:12 uGefeliciteerd!!!  Verrassend simpel recept, wat was het gistalternatief voor de Wyeast 2206 en deel jij de mening dat dit een vrij lastige en trage gist is?

De gist is misschien wel traag, maar hoort ook wel bij een ondergister veronderstel ik. Ik heb deze gist nu drie keer gebruikt, twee keer voor een bock en een keer voor een meibock. Bij alle drie brouwsels had ik een hoofdgisting van 9 a 10 dagen. Het SG was dan gemiddeld zo'n 42 punten gedaald. Ik hevel meestal naar de mandfles als het SG zo'n 5 a 10 punten boven het einddoel is. Ik had bij de meibock per ongeluk de eerste zes uur de temperatuur van de gistkast op 18 graden, toen snel terug gezet op 12 graden en binnen een paar uur kwam de gisting al op gang, dus echt lastig ging het niet. Bij mijn laatste bock had ik de beschikking over een rvs beluchtingssteentje en haalde ik ook het einddoel SG, dat was bij de eerste twee bockbiertjes niet gelukt.

Jacques

Tonny,

Bedankt voor het delen van dit gezamenlijke recept. Zo zie maar weer dat met een paar mensen een recept samenstellen dit hele mooie resultaten kan geven.

RienP

Gefeliciteerd. Geniaal in de eenvoud dit recept.

tdp

Gefeliciteerd! Mooi eenvoudig recept inderdaad :)

mr.chelsea


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.