Te veel koolzuur

Gestart door Punker73, 01-11-2005 23:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Punker73

Net en van mijn eerste creaties geprobeerd maar wat blijkt nu er zit te veel koolzuur in de fles. Waarschijnlijk dus te veel suiker toegevoegd. Als ik het flesje open komt er gelijk schuim uit de fles gelopen (terwijl ik niet met het flesje geschud heb of iets dergelijks). Kan ik hier nog iets aan doen? Wordt het koolzuur minder (of alleen nog maar meer?).


Groet
Paul Gijsen

Punker73

Even voor de duidelijkheid ik heb een Muntons bierpakket gebruikt...

Johannes

Citaat van: Punker73 op 01-11-2005  23:17 uKan ik hier nog iets aan doen? Wordt het koolzuur minder (of alleen nog maar meer?).


Paul,

Helaas ik moet je teleurstellen het koolzuurgehalte zal in het meeste gunstige geval gelijkblijven maar wordt zeker niet minder, wanneer het bier eenmaal gebotteld is kan gevormd koolzuur de fles niet meer uit. Wat hier is gebeurd?

-het jongbier is niet ver genoeg uitgegist voor dat het is gebotteld.
-er is teveel bottelsuiker toegevoegd.

Beide kan ook nog.

Op veel plaatsen wordt genoemd dat er 8 g/liter suiker kan worden gebruikt voor de nagisting. Over het algemeen is dit al teveel is mijn ervaring zeker wanneer de vergisting niet goed is verlopen

:degroeten:

Johannes

ps ging het niet om een ondergist? Bij lagering op lage temperatuur is er al koolzuur opgelost in het jongbier en zul je de hoeveelheid suiker voor bottelen ook moeten verminderen. Hoeveel suiker? Volgens mij vind je dat terug op Adrie's spreadsheet o.a.


Punker73

Te veel suiker gebruikt dus. Voor de nagisting heb ik 165g op ongeveer 22 liter gebruikt. 8 gram per liter dus. Dit in combinatie met een iets te hoge waarde na de eerste gisting 1.020 in plaats van 1.010 is het dus waarschijnlijk te veel geworden .......  :echtboos: :echtboos: :echtboos:

Nou ja enig wat ik kan doen is de flesjes voorzichtig open maken voor het drinken dus  :verbergen:

Johannes

Inderdaad, en goed koelen zodat het koolzuur oplost in plaats van meteen vrijkomt bij het openen.

Punker73

Nog een andere beginnersvraag over hetzelfde bier.

Het bier heeft een iets donkerdere kleur als gewoon pils (zeg maar tussen Palm en gewoon Pils in).
Heeft dit ook te maken met de hoeveelheid suiker en de te hoge waarde na de 1e gisting? of heeft dit een andere oorzaak?

Groet
Paul

Jacques

Citaat van: Johannes op 01-11-2005  23:27 uHelaas ik moet je teleurstellen het koolzuurgehalte zal in het meeste gunstige geval gelijkblijven maar wordt zeker niet minder, wanneer het bier eenmaal gebotteld is kan gevormd koolzuur de fles niet meer uit. Wat hier is gebeurd?

Eugh Johannes,

Na verloop van (lange) tijd wordt het koolzuurgehalte in de fles wel minder (als ten minste eerst alle vergistbare suikers zijn opgezet). Dit komt omdat de kroonkurken niet volledig gasdicht zijn. Bij een grote overdruk ontsnapt er koolzuurgas via de kroonkurk uit de fles. Bij hele oude bieren is het koolzuurgehalte ook vrij laag.
Verder hebben sommige kroonkurken een soort van ventielwerking. Als de koolzuurdruk heel hoog wordt ontsnapt er bij deze kroonkurken een pufje koolzuurgas uit de fles.

Celocelava

Hey Punker,

Af en toe heb ik ook last van wat teveel druk in de beugelflessen. Mijn buurvrouw die ik vaak een kratje cadeau geef houdt de flessen even onder de kraan en opent ze dan pas. Vraag me niet waarom maar zij zegt dat ze dan veel minder schuim geven.

De kleur van het bier is voornamelijk afhankelijk van de gebruikte mouten en een heel klein beetje kleur wordt door de hop afgegeven maar dat is te verwaarlozen. Ik heb geen idee welke mouten in Muntons gebruikt worden maar het is zeker dat er een mout bij zit die de donkere kleur afgeeft. Zoek maar eens op het forum naar de kleuren van de verschillende bieren dan wordt al veel duidelijk.

Peerrrr

Eduard

De kleur heeft in dit geval te maken met het feit dat je in plaats van de door de fabrikant aangeraden suiker het Duitse gerstenmoutextract hebt toegevoegd. Muntons maakt zo'n pakket met een bepaalde kleur mout zodat het eindproduct, vermengd met de kleurloze suiker, uitkomt op de kleur die bedoeld is. Omdat je gerstenmoutextract gebruikt hebt, wat donkerder is dan suiker, krijg je ook een donkerder biertje. Het smaakt er ongetwijfeld beter op.

Johannes

Citaat van: jacbier op 02-11-2005  00:19 uEugh Johannes,

Na verloop van (lange) tijd wordt het koolzuurgehalte in de fles wel minder (als ten minste eerst alle vergistbare suikers zijn opgezet). Dit komt omdat de kroonkurken niet volledig gasdicht zijn. Bij een grote overdruk ontsnapt er koolzuurgas via de kroonkurk uit de fles. Bij hele oude bieren is het koolzuurgehalte ook vrij laag.
Verder hebben sommige kroonkurken een soort van ventielwerking. Als de koolzuurdruk heel hoog wordt ontsnapt er bij deze kroonkurken een pufje koolzuurgas uit de fles.

Ja inderdaad, nu je het zegt, bij oude bieren wil het koolzuur wel afnemen. Maar dat is na hele lange tijd. De ventielwerking wil nog wel eens niet werken met onze kroonkurkapparaten en dan nog brengt die ventielwerking het koolzuurgehalte niet meteen naar een acceptabel niveau.

Johannes

Edgar

Citaat van: jacbier op 02-11-2005  00:19 uVerder hebben sommige kroonkurken een soort van ventielwerking. Als de koolzuurdruk heel hoog wordt ontsnapt er bij deze kroonkurken een pufje koolzuurgas uit de fles.

Doel je hier op de bij ons niet verkrijgbare wonderdoppen uit de VS?

Jacques

Citaat van: Edgar op 02-11-2005  11:55 uDoel je hier op de bij ons niet verkrijgbare wonderdoppen uit de VS?

Nee, ik bedoel echt kroonkurken. Van Bart Balis van Brouwland heb ik wel eens begrepen dat de kroonkurken die we via deze firma kunnen kopen inderdaad niet voorzien zijn van een dergelijke ventielwerking.

Punker73

Citaat van: Eduard op 02-11-2005  01:52 uDe kleur heeft in dit geval te maken met het feit dat je in plaats van de door de fabrikant aangeraden suiker het Duitse gerstenmoutextract hebt toegevoegd. Muntons maakt zo'n pakket met een bepaalde kleur mout zodat het eindproduct, vermengd met de kleurloze suiker, uitkomt op de kleur die bedoeld is. Omdat je gerstenmoutextract gebruikt hebt, wat donkerder is dan suiker, krijg je ook een donkerder biertje. Het smaakt er ongetwijfeld beter op.


Gerstenmout extract heb ik hier nog niet gebruikt... Dit is gewoon pils dat ik een week of 3 terug gebrouen heb. Ook mijn tripel is redelijk donker van kleur geworden (wel erg lekker). Ik heb ooit eens witbier gehad die ook donker gekleurd was maar dat kwam toen omdat het mijn eerste brouwsel was en ik het over hevelen gewoon van het ene vat in een emmer had laten lopen en toen alles hup omgekiept in het andere. Ik heb me toen laten vertellen dat die donkere kleur hierdoor kwam (te veel zuurstof erbij)? Nu gebruik ik heel voorzichtig een hevel. Dus hier zou het niet aan moeten kunnen liggen? Kleurt bier lichter bij het gisten (m.a.w. heb ik het niet lang genoeg laten gisten?).

Groet
Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.