Hobbybrouwen > Apparatuur

Gebruik van pannen

(1/3) > >>

MaartenM:
Nog een vraagje (ik vraag wel veel, excuses daarvoor): Is er bezwaar tegen om dezelfde pan, die bij het maischen gebruikt is, te gebruiken bij het koken van het wort? (mits deze tussendoor schoongemaakt is)

Jaap:
Excuses??? Dit forum is er toch voor vragen?

Je kunt rustig dezelfde schoongemaakte pan gebruiken. Waarom niet? Je gaat het wort toch weer koken, als het goed is is het daarna sowieso steriel.

Edwin:
Ha Maarten  :proost:

Inderdaad geen probleem. je moet alleen iets hebben om het hete wort op te vangen, zodat je de pan weer kan schoonmaken. Je moet wel extra (terug)hevelen, dus je moet heel erg goed opletten voor het 'oxidatiegevaar', zeker omdat het wort warm is.

Edwin

MO:
Maarten,
ik heb nu 13 x gebrouwen met 1 pan. Geen probleem. Filtraat vang ik op in std. 30 L Brouwland gistvat (van plastic). Nooit last van oxidatie. Gebruik overigens wel 1 extra 10 L pan voor spoelwater.
Gr
MO

Jacques:
Je kunt inderdaad heel goed brouwen met één pan mits je beschikt over een opvangmogelijkheid voor het hete wort.

Handiger is het wel te beschikken over twee pannen. Je kunt dan het wort uit een hevelfilter in de tweede pan laten lopen en meteen gaan opwarmen. Het brouwproces verloopt hierdoor veel vlotter omdat er weinig warmte verloren gaat die je weer later moet toevoegen.

:degroeten: Jacques

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie