Gebruik van pannen

Gestart door MaartenM, 24-06-2003 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MaartenM

Nog een vraagje (ik vraag wel veel, excuses daarvoor): Is er bezwaar tegen om dezelfde pan, die bij het maischen gebruikt is, te gebruiken bij het koken van het wort? (mits deze tussendoor schoongemaakt is)

Jaap

Excuses??? Dit forum is er toch voor vragen?

Je kunt rustig dezelfde schoongemaakte pan gebruiken. Waarom niet? Je gaat het wort toch weer koken, als het goed is is het daarna sowieso steriel.


Edwin

Ha Maarten  :proost:

Inderdaad geen probleem. je moet alleen iets hebben om het hete wort op te vangen, zodat je de pan weer kan schoonmaken. Je moet wel extra (terug)hevelen, dus je moet heel erg goed opletten voor het 'oxidatiegevaar', zeker omdat het wort warm is.

Edwin

MO

Maarten,
ik heb nu 13 x gebrouwen met 1 pan. Geen probleem. Filtraat vang ik op in std. 30 L Brouwland gistvat (van plastic). Nooit last van oxidatie. Gebruik overigens wel 1 extra 10 L pan voor spoelwater.
Gr
MO

Jacques

Je kunt inderdaad heel goed brouwen met één pan mits je beschikt over een opvangmogelijkheid voor het hete wort.

Handiger is het wel te beschikken over twee pannen. Je kunt dan het wort uit een hevelfilter in de tweede pan laten lopen en meteen gaan opwarmen. Het brouwproces verloopt hierdoor veel vlotter omdat er weinig warmte verloren gaat die je weer later moet toevoegen.

 :degroeten: Jacques

Johannes

Maarten,

1 pan werkt prima als je gebruik maakt van een zogeheten 'spoelbox'  dit is een koelbox met onderin een (zelf gefabriceerd) filtersysteem, kieper of schep hier de maisch in, terwijl deze bezinkt kun je de pan mooi schoonmaken om hier vervolgens het wort in op te vangen,werkt perfekt!
Bijkomend voordeel van deze methode: je maisch blijft lekker warm door de isolerende werking van de koelbox.

 :degroeten:

Johannes

Edwin

Ha heren  :proost:

Ik zou alleen niet zo hard kieperen als ik jullie was. Hete wort oxideert heel makkelijk.

Edwin

Johannes

Maar wij kieperen ook heeel voorzichtig ;)

 :degroeten:

MaartenM

Ik heb besloten een hevelfilter te gaan bouwen. Is het eigenlijk ook mogelijk deze te gebruiken om na het maischen te filtreren?
mvg
Maarten

Edwin

Ha Maarten :proost:

Het is JUIST heel geschikt om het beslag te filteren. Ik gebruik hem ook voor het filteren van het wort na het koken. Dan wikkel ik er kaasdoek omheen. Da's wat fijnmaziger. Werkt prima! Succes met zagen!

Edwin

MaartenM

Bedankt voor de reactie!! Ik zal eens kijken of mijn oude (maar schone) vitrage tegen 100 graden kan :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.