Zwarte mout

Gestart door klan85, 12-10-2016 08:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klan85

Voor het maken van een stout, porter en black IPA ben ik van plan nieuwe donkere mouten in te slaan.

Wat is jullie favoriete zwarte mout (+1000 ebc) en waarom?

Wat zijn de belangrijkste verschillen (behalve kleur) tussen:
- Geroosterde gerst (the swaen) 1000-1250 ebc
- Carafa III (weyerman) 1300-1500 ebc
- Roasted Barley (T&F) 1375 ebc
- Black (the swaen) 1250-1400 ebc



Etn82


Geroosterde Gerst en Roasted Barley zijn beide (zoals de naam al zegt) geroosterde (ongemoute) gerst. Dit geeft een duidelijk geroosterde smaak aan het bier, die goed past in een stout, maar wat minder passend is in een porter.

Carafa is een mout waar de kafjes van verwijderd zijn voor het roosteren (die de kenmerkende harde roast tonen aan geroosterde gerst geven). Hierdoor geeft deze mout veel kleur en meer koffietonen dan roast tonen. Wordt wel vaak gebruikt in Porters, maar ook in Black IPA's om wel de kleur te geven, maar niet de smaak van geroosterde smaak.

Swaen Black ben ik niet bekend mee.

Mijn inziens wil je zeker bij een porter, maar ook bij een zwaardere stout, ook chocolade mout in het recept opnemen. Ook Brown malt is een mooie aanvulling om wat meer gelaagdheid te verkrijgen. Verder nog wat Engelse crystal mouten om volheid aan het bier te beiden.

Kijk anders eens naar wat verschillende recepten hier op het forum, dan krijg je mee een idee welke kanten je allemaal op kunt.

El Pastor Belga (MaJa)

Carafa is met kafje
Carafa special is zonder kafje...
Zijn 2 verschillende mouten

http://www.weyermann.de/eng/gelbe_Seiten_en.asp?snr=1&idkat=1017&umenue=yes&idmenue=37&sprache=2



MvG
MaJa

marc0871

Black van The Swaen geeft een smaak alsof je gemalen koffie aan het kauwen bent.
Ik heb laatst 150 gram gebruikt in een stort van 6,7 kilo, voor een 20 liter batch, waarin dat al goed door kwam.
Niet te gek mee doen, dus.

Serge VL

Buiten geroosterde gerst kan je ook nog geroosterde of chocolate rogge (ray), spelt (spelt), of tarwe (wheat) gebruiken, allen met hun specifieke smaakpatroon.

Via onderstaande link een overzichtsdocumentje met de meeste mouten van Weyermann hun specs en aroma in wort.
https://www.dropbox.com/s/0s7ujjbwfmc3t3d/aromaweel_specs%20mout.pdf?dl=0

Keuze te over  ;)
Persoonlijk gebruik ik nog enkel nog ontbitterde geroosterde gerst (Carafa special type III), Deze is het meest inzetbaar voor alle soorten donkere bieren, zonder een al te uitgesproken karakter te hebben. Puur om geen 5 verschillende roostmouten liggen te hebben, je gebruikt daar immers geen kilo's van.

klan85

Dank voor jullie reacties, uiteraard vul ik het aan met mouten zoals chocomalt, brown, caramelmout, munich etc.
Ik hou er wel van om richting 5% zwarte mout te gaan om het een mooie volle geroosterde smaak, zwarte kleur en bruine schuimkraag te geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.