Blond bier recept met La Chouffe/Mangrove Jack M27

Gestart door Vik75, 11-10-2016 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vik75

Aankomende zaterdag ga ik 40 liter Blond bier brouwen voor een verjaardag.
Het moet een lekker doordrinkbaar en niet te zwaar bier worden. Het mag wel een karakter hebben dus blond leek me een mooi bier.

Ik ben deze week toevallig een La Chouffe gist aan het opkweken maar heb ook nog Mangrove Jack m27 in huis voor het geval dat de La Chouffe gist zich niet wil vermenigvuldigen.

Is dit een mooi recept voor dit bier.
Op en aanmerkingen hoor ik graag.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk13
Naam receptBlond
Brouwdatum15-10-2016
BiertypeBlond
Volume40,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Daniels)21 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
36,00 lWater uit Water
17,12 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,000 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC85,1 %
0,500 kgMünchenermoutDingemans15 EBC5,3 %
0,400 kgAroma 50Dingemans50 EBC4,3 %
0,500 kgGele basterdsuikerSupermarkt5 EBC5,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta amylase62,0 °C10 min.40 min.4,0 l/kg
alpha amylase72,0 °C10 min.20 min.4,0 l/kg
uitmaische78,0 °C4 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gStyrian Goldingsbellen1,6%60 min.3,4 IBU
35,0 gHallertau Traditionpellets7,2%60 min.16,6 IBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen1,6%10 min.1,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gBelgian Ale (M27)bovengist


P3SM

Op 62C is alleen maar de beta amylase echt actief en niet de alfa amylase. Wellicht een foutje bij het invoeren van de temperaturen?

Of ga je voor een 1-staps maisch? Kan natuurlijk ook (ik doe niet anders) maar in dat geval zou ik eerder voor een temperatuur van 66C of 67C kiezen!

Zie ook dit draadje voor de mooie amylase/temperatuur grafiek!

De MJ M27 (heet tegenwoordig M29 French Saison) is eigenlijk een saison gist. Als je die gebruikt krijg je een mooi droog uitgegist bier met een wat kruidig gist profiel in het bier.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de MJ M31 Belgian Tripel nog het dichtste bij de La Chouffe gist komt.

Vik75

Oh er is bij het kopiëren wat mis gegaan. Er zit ook een 72 graden alpha amylase in. 20 minuten.
Grappig BrouwHulp maakt een fout met omzetten naar forum.

De M27 staat bij Brouwmarkt nog als een belgian ale.

Hmmmm even bekijken. Het is niet de bedoeling dat het een droog bier wordt.

P3SM

MJ heeft in mei van dit jaar een reeks nieuwe gisten op de markt gebracht en daarbij een aantal oude gisten een nieuwe naam gegeven om het overzichtelijk te houden  ::)

Hier staat een 'vertaaltabel'!  :brouwen:

mbroek

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  10:16 uDe M27 staat bij Brouwmarkt nog als een belgian ale.

De M27 is oude gist, die zou ik niet meer bestellen. M29 is de opvolger, maar de M31 of de BE256 Abbaye lijkt mij beter in jouw recept passen.

Vik75


Vik75

Ik heb een paar dingen nog even aangepast.

Zo heb ik munchner opgehoogd naar 0,800
De pilsner verlaagd naar 7.500
En wat licht tarwe mout van 0.400 toegevoegd.

Doe ik hier goed aan?

P3SM

Meer Munchner geeft meer body maar ook meer kleur.

Het effect van 400 gr tarwe op de smaak is volgens mij te verwaarlozen. Je kunt de tarwe toevoegen om de schuimstabiliteit te bevorderen maar daarover is men het op het forum nog niet helemaal eens!

Ik zou zeggen niet te lang sleutelen, gewoon brouwen, proeven en dan pas verder sleutelen!  :biersmile:

Brouwers

Persoonlijk zou ik wat meer styrian toevoegen als late hopgift, maar dat komt vooral omdat ik het bloemige citrussmaakje heel lekker vind van de styrian. Verder zou ik de bitterheid klein beetje opschroeven naar 25-30 ibu. Maar dit zijn persoonlijke voorkeuren.
Dit is het recept dat ik heb gemaakt http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29863.msg456290.html#msg456290. Deze was perfect voor een feestje maar mistte nog een beetje body. Bier werd trouwens redelijk vers gedronken, misschien dat daar over tijd nog wat verandering in was gekomen.

Vik75

Persoonlijk vind de jarige een wat bitterder bier lekkerder dus zal ik in ieder geval het bittergedeelte wat opvoeren.

Het bier moet niet te bloemig worden. Een beetje citrus smaak is wel lekker maar durf dit niet net als in een witbier met citra hop te doen.

Ook net gehoord dat La Chouffe hoogst waarschijnlijk bottelgist gebruikt, dus dat opkweken kan ook gestopt worden. Het wordt een m31 van mangrove jack. Of iemand moet echt goede ervaring hebben met opkweken van La Chouffe. Zou het zonden vinden om 40 liter met een bottelgist te vergisten.

Misschien ff een kleine brouw doen om te checken of het nog originele gist is. (Maar waar zou ik dan op moeten letten)

Brouwers

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  13:38 uPersoonlijk vind de jarige een wat bitterder bier lekkerder dus zal ik in ieder geval het bittergedeelte wat opvoeren.

Het bier moet niet te bloemig worden. Een beetje citrus smaak is wel lekker maar durf dit niet net als in een witbier met citra hop te doen.

Ook net gehoord dat La Chouffe hoogst waarschijnlijk bottelgist gebruikt, dus dat opkweken kan ook gestopt worden. Het wordt een m31 van mangrove jack. Of iemand moet echt goede ervaring hebben met opkweken van La Chouffe. Zou het zonden vinden om 40 liter met een bottelgist te vergisten.

Misschien ff een kleine brouw doen om te checken of het nog originele gist is. (Maar waar zou ik dan op moeten letten)
Ik zou ook de citra eruit laten, vooral als je hem het Belgische karakter wil laten behouden. Maar Styrian geeft ook mooie citrus tonen maar naar mijn idee ook licht bloemig en kruidig karakter. Deze mag je beste 1.5-3 gr/l als late hopgift toepassen om een mooi karakter mee te geven. 0.5 gr/l ga je naar mijn idee nauwelijks proeven

hans_nwk

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  13:38 uOok net gehoord dat La Chouffe hoogst waarschijnlijk bottelgist gebruikt, dus dat opkweken kan ook gestopt worden. Het wordt een m31 van mangrove jack. Of iemand moet echt goede ervaring hebben met opkweken van La Chouffe. Zou het zonden vinden om 40 liter met een bottelgist te vergisten.
Ik heb ergens gelezen of gehoord dat de 33 cl flesjes door Moortgat worden afgevuld met bottelgist en dat de 75 cl flessen nog wel de originele gist bevatten. Geen idee of dat waar is.

Waarom gebruik je niet de Wyeast Belgian Ardennes (3522 meen ik)? Dit is de Achouffe gist. Als je bezig was met gist opkweken zal vloeibare gist geen probleem zijn voor je.

Groet,
Hans

Vik75

Brouwers: ik ga zeker geen citra toevoegen. De styrian ga ik wel verhogen.

Hans: nu nog vloeibaar opkweken wordt een beetje krap en heb al de m31 in huis gehaald.

Tussen twee haakjes. Korrel gist is dat ook goed op te kweken. Om nu iedere keer zoveel dure zakjes te kopen vind ik niks.

Ga binnenkort een basis wort maken om gist op te kweken en invriezen. Gaat dit goed met gewoon pilsmout. En welk maischschema kan ik dan het beste toepassen?

hans_nwk

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  14:44 uTussen twee haakjes. Korrel gist is dat ook goed op te kweken. Om nu iedere keer zoveel dure zakjes te kopen vind ik niks.

Ga binnenkort een basis wort maken om gist op te kweken en invriezen. Gaat dit goed met gewoon pilsmout. En welk maischschema kan ik dan het beste toepassen?
Korrelgist kun je ook opkweken maar die is zo goedkoop dat ik daar de moeite niet voor neem.
Wel heb ik de slurry bewaard van mijn vorige (korrel)brouwsel om daar een zwaarder bier van te brouwen.

Voor giststarters gebruik ik droog mout moutextract (poeder). Pilsmout kan ook maar de meesten vinden dat te veel werk. Droog maischen (lage temperatuur) is voor mijn gevoel het beste.

Voor invriezen gebruik je een klein beetje gist met glycerine (even zoeken op het forum). Het opkweken doe je na het ontdooien voor je het gaat gebruiken.

Groet,
Hans

Vik75

Hans.

Dat weet ik dat korrelgist redelijk goedkoop is maar voor 40 liter zit ik iedere keer met drie zakjes die dan al gauw op een 10 euro uit komen.

Ben dan ook weer een echte Nederlander. Gist invriezen wordt voor mij ook iets te precies werk. Met weer allerlei attributen omdat te doen.

moutextract gebruikte ik ook tot nu toe en werkt erg goed. Maar dacht als ik gewoon een mooie batch wort brouw met pilsener mout heb ik altijd wat in huis.

Met droog maische bedoel je natuurlijk zoveel mogelijk op de beta-amylase zitten. Veel vergistbare suikers.

mbroek

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  16:47 uHans.

Dat weet ik dat korrelgist redelijk goedkoop is maar voor 40 liter zit ik iedere keer met drie zakjes die dan al gauw op een 10 euro uit komen.

Kijk, en dan wordt vloeibare gist weer interessant. Makkelijk en redelijk snel op te schalen en je ben maar 1 keer zo'n 7 Euro kwijt voor de juiste gist.



Vik75


hans_nwk

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  16:47 uDat weet ik dat korrelgist redelijk goedkoop is maar voor 40 liter zit ik iedere keer met drie zakjes die dan al gauw op een 10 euro uit komen.
Een kleinere batch licht bier brouwen met 1 zakje en die slurry gebruiken gaat ook prima, wordt veel gedaan.

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  16:47 umoutextract gebruikte ik ook tot nu toe en werkt erg goed. Maar dacht als ik gewoon een mooie batch wort brouw met pilsener mout heb ik altijd wat in huis.
Ik had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je gist wou invriezen maar het gaat om het wort blijkbaar. Dan zou ik van een blond brouwsel een paar liter invriezen (bv hetgene dat je als laatste uitspoel) en niet apart gaan brouwen.

Citaat van: Vik75 op 11-10-2016  16:47 uMet droog maische bedoel je natuurlijk zoveel mogelijk op de beta-amylase zitten. Veel vergistbare suikers.
Inderdaad

Groet,
Hans

hans_nwk

Citaat van: mbroek op 11-10-2016  17:55 uKijk, en dan wordt vloeibare gist weer interessant. Makkelijk en redelijk snel op te schalen en je ben maar 1 keer zo'n 7 Euro kwijt voor de juiste gist.
Dat kan in principe net zo goed met korrelgist.
Groet,
Hans

DenMaarten

Waar ik best benieuwd naar ben is hoe de M31 in je blond bevallen is. Ik heb deze gist liggen maar er nog helemaal geen ervaring mee. Als ik zoek zie ik wisselende meningen over de gist.

Mocht het eindresultaat geslaagd zijn dan kan ik voor de zomer ook een blondje brouwen en mijn zakje M31 opmaken. Alternatief zou voor mij de wyeast1214 zijn, die heb ik ook nog :proost:

Arthur B

Citaat van: DenMaarten op 04-05-2018  14:31 uWaar ik best benieuwd naar ben is hoe de M31 in je blond bevallen is.

Beter laat dan nooit... 😉

Gisteren een flesje m31 geprobeerd. Toevallig had ik nog een blik Chouffe dus die hebben we ernaast gezet. Mijn m31 had lichtere mout en een paar gram Citra (koud) dus het vergelijken was een uitdaging, maar er zitten een hoop overeenkomsten in naar onze mening.

Mijn bier was 1.070 -> 1.009 (= 8% abv; dus eigenlijk precies Chouffe, maar zonder suiker - geen idee of het origineel dat heeft). Eerste 3 dagen op 18°C vergist, daarna over 8 dagen naar 25°C laten lopen. De 12e dag was de vergisting klaar.

Sowieso een prima blondje geworden.

Arthur B

Overigens lees ik bij onze zuiderburen dat de m41 erg zou moeten lijken. Volgende keer maar eens een m31 / m41 vergelijking doen...

Spyro

Citaat van: Arthur B op 06-11-2022  16:49 uOverigens lees ik bij onze zuiderburen dat de m41 erg zou moeten lijken. Volgende keer maar eens een m31 / m41 vergelijking doen...
Ik heb er eentje (La Chouffe "kloon") met de M47 vergist, zalig biertje en er bijna op, dus ik zou de M47 eens gebruiken...  :beersmiley:

Arthur B

Citaat van: Spyro op 06-11-2022  20:38 uIk heb er eentje (La Chouffe "kloon") met de M47 vergist, zalig biertje en er bijna op, dus ik zou de M47 een gebruiken...  :beersmiley:

Of een m31 / m41 / m47 vergelijking. 😉

LAM

Citaat van: Spyro op 06-11-2022  20:38 uIk heb er eentje (La Chouffe "kloon") met de M47 vergist, zalig biertje en er bijna op, dus ik zou de M47 eens gebruiken...  :beersmiley:
M47 gebruik ik ook regelmatig. Levert aroma's die erg overeen komen met die van Chouffe. Erg fruitig!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.