Brew Dog AB:04 kloon

Gestart door Koentje, 10-10-2016 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koentje

Ik wil komende zaterdag een mooie RIS gaan brouwen, ook wilde ik eens een van de Brew Dog recepten gaan gebruiken uit het DIY boek.
Uiteindelijk ben ik bij de AB:04 uit gekomen. Een RIS met daarbij toevoegingen als chocolade, koffie en peper. Altijd leuk om eens te proberen lijkt me.
Het recept ingevoerd in BrouwHulp, bijgeschaafd en aangepast nav de huidige mogelijkheden tot hop beschikbaarheid. (geen First Gold beschikbaar, dus Styrian Goldings)

Zie hier:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkK5
Naam receptAB:04 (Brew Dog DIY)
Brouwdatum15-10-2016
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume18,8 l
Begin SG1,109 SG
Berekende kleur (Morey)159 EBC
Berekende bitterheid (Rager)82 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,96 lWater uit Oisterwijk
6,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,140 kgPale Ale moutDingemans7 EBC64,3 %
1,154 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC12,1 %
0,767 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC8,0 %
0,577 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,0 %
0,577 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC6,0 %
0,332 kgZwarte moutDingemans1400 EBC3,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 stap63,0 °C1 min.90 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
90,0 gFuggle (2,55%)bellen2,5%60 min.29,1 IBU
55,0 gStyrian Goldings (6,8%)bellen6,7%60 min.48,5 IBU
70,0 gFuggle (2,55%)bellen2,5%10 min.4,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gAdjuma Peper (per stuk)specerijnagisting/lagering
150,00 gCacao Nibsspecerijnagisting/lagering
15,00 gKoffie bonenspecerijnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

De reden dat er 2 gist soorten in zitten is dat de US-05 wat toleranter is naar het hogere alcohol gehalte dan de S-04 en ik op zich toch wel wat van de bijsmaken van de S-04 wil hebben dan de cleanliness van de US-05. (En ik toch 2 zakjes moest toevoegen....)

Na wat zoeken op het forum ben ik uitgekomen op 150 gr cacao nibs en 15 gr koffiebonen, waar ik nog over twijfel is de hoeveelheid peper.
Bij de Appie heb ik Adjuma pepertjes gescoord, ik zit nu te denken aan 2 pepers toevoegen tijdens nagisting.

Zoals ze in het recept roepen: Voeg veel koffie, cacao en peper toe. Nu moet het natuurlijk allemaal nog wel lekker blijven en niet te gaan overheersen. Ik denk dat ik hiermee wel in de categorie "lekker" blijf. Ik sta echter wel open voor op- of aanmerkingen, vooral omdat ik deze toevoegingen nog niet eerder heb gebruikt.

Het recept kun je terugvinden in de DIY van Brew Dog bij AB:04. (ook als bijlage bij dit bericht)
Verder vind je hier nog wat info van Brew Dog zelf en een foto van hun brouwverslag van die dag. (Altijd leuk om te zien: 2 kg koffiebonen haha)
https://www.brewdog.com/lowdown/blog/ab04-goes-live




SanderH

Je zou een deel apart kunnen houden en daar geen koffie en zo aan toe voegen. Kun je altijd wat bijvoegen bij het deel dat wel de koffie en zo heeft mocht deze te heftig zijn in de smaak.


Koentje

Op zich inderdaad ook een leuke, opsplitsen in batches....
Natuurlijk erg goed te doen omdat deze toevoegingen pas bij de vergisting gebruikt gaan worden.
Nadeel dan weer is dat ik maar 1 vat in mijn vergistingskoelkast kwijt kan, dan moet de andere bij ons boven staan. Krijg je daar weer verschil in

Bart LJ

Ik volg dit met grote interesse!

Ik ben een RIS fan en heb ook het brewdog boek staan. Hier wat ervaringen en opmerkingen van mijn kant.

Ik heb ervaring met:

1. Een smoked RIS waarbij ik 10 gr/ liter (zelf in de oven geroosterde) raw chocolate nibs heb toegevoegd. Deze proef je duidelijk terug maar het overheerst niet.

2. Ik heb een deel van mijn Porter voor de Brand wedstrijd gelagerd op 2,5 gr/iter grofgemalen koffiebonen. Dit werd heel duidelijk een coffeeporter waarbij ik de volgende keer zou gaan voor hele bonen. Ik proefde nu toch iets van 'aan het gebruikte filterzakje van gisteren likken'.

Ik heb met mijn brouwmaat de double IPA gebrouwen met bramen. Het boek laat je puzzelen met wat een 'late hope addition' nou precies is. Wij zijn naar 5 minuten komen voor de aromahop gegaan. Brewdog kennende doen ze het misschien nog wel later. 10 minuten lijkt me vrij lang. In een RIS is dat prima maar voor hoppige bieren zitten zij denk ik meer op de vlamuit.

Ik zou de koffiebonen verdubbelen en de nibs zo laten.

Peper heb ik geen ervaring mee. Zou dit bier lijken op de "Rook & Vuur" van de Molen?

Succes en laat weten wat het wordt!

Koentje

Oké, als ik je bericht zo lees zijn de cacao nibs wel een beetje in lijn et jouw ervaringen. De koffiebonen heb ik uit het recept van Brew Dog zelf. die gebruiken 1/5e gram tov de laatste hop gift Fuggles, het gehalte koffiebonen staat zeer open voor discussie wat mij betreft, 15 gr is natuurlijk niet veel. Heb ze nog niet gewogen, maar mijn gevoel zegt een boon of 10 om aan 15 gr te komen. (en dat voelt weinig aan)

Ik heb zelf ook nog geen ervaring met peper (en überhaupt dit bier), ik heb echter peper al langer op mijn todo lijstje staan, dus ik vond dit wel een uitgelezen recept om ermee te beginnen. Juist door het bladeren door de Brew Dog PDF en recensies op het internet over dit bier heb ik deze uitgekozen.
Ik denk dat in een RIS de koffie / chocolade tonen goed aanwezig mogen zijn, de peper moet wat mij betreft op de achtergrond hangen en zeer zeker niet heftig zijn. Een tinteling of zo.

Rook en vuur heb ik nog niet op (helaas), maar als ik hem zo bekijk zou me dat zeer zeker goed gaan smaken ;) Maar rook is toch iets wat ik niet echt in dit bier terug zou moeten gaan vinden, dat zou wellicht wat teveel aan smaken zijn.

Biertje1985

De AB:04 was zo populair dat deze nu de naam Brewdog DOG E draagt, dus als je vergelijkingsmateriaal nodig heb, de DOG E is makkelijker te krijgen dan een Abstract serie.

In het recept geven ze ook aan dat Wyeast 1272 American Ale II gebruikt is, geloof ik niets van die haalt nooit 16%.

(Het valt mij op dat ze deze gist te vaak opgeven in het boek, en de recepten meer een richtlijn zijn)

US-05 zal dat ook niet halen, iemand een idee welke gist er gebruikt zou zijn?






Koentje

Kijk, dat wist ik niet. Overigens heb ik het begin sg nu op 1100 staan (uit mijn hoofd). Dat gaat de Us05 wel trekken... Ik vond hem inderdaad belachelijk hoog uitkomen qua alcohol, daarom had ik hem terug geschroefd.


Bart LJ

In het boek zeggen ze dat ze champagegist gebruiken...

Koentje

Huh? De bijlage die bij de eerste post stond is de pagina van het recept. Daar gebruiken ze Wyeast 1272, American Ale II.
Mis ik iets?

Bart LJ

Ja. Zie linksboven bij het introductietekstje. Ze laten die champagnegist niet terugkomen bij de ingrediënten dus dat is wat verwarrend...

Biertje1985

Citaat van: Bart LJ op 13-10-2016  10:39 uJa. Zie linksboven bij het introductietekstje. Ze laten die champagnegist niet terugkomen bij de ingrediënten dus dat is wat verwarrend...
Wanneer zouden ze champagnegist toevoegen, meteen tijdens de hoofdgisting / halverwege of aan het eind. Ik heb daar zelf geen ervaring mee en ik wil ook wel een soortgelijk bier gaan brouwen. (Nu eerst Neon overlord clone, dus de habanero heb ik al)

Koentje

Je hebt helemaal gelijk!
Mijn gevoel zou zeggen dat je de champagnegist net na de hoofdvergisting toevoegt, maar please correct me if I'm wrong.

Bart LJ

Ja ik zou ook gaan voor na de hoofdgisting. Bij het hevelen mocht je dat gaan doen.

Biertje1985

Zou EC-1118 een geschikte gist zijn? Die word geloof ik vaker toegepast bij bieren met Champagnegist.

WillemU

Laat de pepers gewoon uit het vergistingsvat en leg ze 10 dagen of zo in whiskey. Dan voor het bottelen 1 L apart nemen en dan ml per ml toevoegen tot je het gewenste resultaat hebt. Dan omrekenen en Viola.   

Brouwers

Kan champagnegist wel voldoende complexe moutsuikers aan?
Het wordt namelijk vaak gebruikt als bottelgist en dat is alleen zinvol als het niet heel veel meer dan glucose vergist. Als alternatief kan je ook wlp099 super high gravity ale yeast gebruiken, is een biergist die tot 25% zou moeten kunnen gaan. Met svg van 80-100% zal die wel maltise en maltotriose vergisten.

Ik heb 2 jaar terug ook een RIS gemaakt met S04 en US05. Ik had de us05 24 uur na de s04 toegevoegd. Was redelijk tevreden met het resultaat, enige nadeel was dat hij niet dik genoeg was. Die us05 haalde op zijn sokken een svg van 80%

Verder vraag ik me af of het alfazuurpercentage van de styrian wel klopt. Die zit normaal ergens tussen de 1.5 en 3%. Heb je deze bij de Brouwmarkt gehaald want bij meer van hun hoppen wordt getwijfeld of het alfazuur percentage wel klopt

Koentje

Op zich is champagnegist wel nog iets wat het uitzoeken waard is. Ik heb het niet op voorraad en eigenlijk ook geen idee wanneer dat dan toe te voegen (bottel of nagisting).

@Brouwers:
Waar denk je dat het aan lag dat hij niet dik genoeg was?

Ik krijg als het goed is vandaag mijn bestelling geleverd van afgelopen maandag door VDKooy. Net op tijd, zat gisteren redelijk op zwart zaad dus heb maar gebeld waar mijn bestelling bleef. Ik heb in het recept de waardes gebruikt die bij hen op de site staan, dit ga ik nog aanpassen na ontvangst van het pakket.

Biertje1985

Citaat van: Brouwers op 14-10-2016  08:41 uKan champagnegist wel voldoende complexe moutsuikers aan?
Het wordt namelijk vaak gebruikt als bottelgist en dat is alleen zinvol als het niet heel veel meer dan glucose vergist. Als alternatief kan je ook wlp099 super high gravity ale yeast gebruiken, is een biergist die tot 25% zou moeten kunnen gaan. Met svg van 80-100% zal die wel maltise en maltotriose vergisten.

Ik heb 2 jaar terug ook een RIS gemaakt met S04 en US05. Ik had de us05 24 uur na de s04 toegevoegd. Was redelijk tevreden met het resultaat, enige nadeel was dat hij niet dik genoeg was. Die us05 haalde op zijn sokken een svg van 80%

Verder vraag ik me af of het alfazuurpercentage van de styrian wel klopt. Die zit normaal ergens tussen de 1.5 en 3%. Heb je deze bij de Brouwmarkt gehaald want bij meer van hun hoppen wordt getwijfeld of het alfazuur percentage wel klopt

Dat over die alfa percentages van Brouwmarkt, daar heb ik een draadje over gestart over de Columbus hop van 7,5% omdat ik er inderdaad aan twijfel en o.a Columbus een van mijn veel gebruikte hopsoorten is koop ik nu hop via v/d Kooy. En daar heb ik dus ook de styrian goldings vandaan met 6,8% eigenlijk twijfel ik niet aan hun hop, alleen is dat een hele andere discussie die we wellicht in een ander draadje moeten bespreken. Ik heb in een document gelezen dat EC-1118 goed overweg zou kunnen met de suikers in wort. Ik kan het helaas niet meer vinden. Die super High gravity gist heeft meer een Belgisch karakter en ik weet niet of dat gewenst is in dit recpet.

Brouwers

Citaat van: Koentje op 14-10-2016  09:44 uOp zich is champagnegist wel nog iets wat het uitzoeken waard is. Ik heb het niet op voorraad en eigenlijk ook geen idee wanneer dat dan toe te voegen (bottel of nagisting).

@Brouwers:
Waar denk je dat het aan lag dat hij niet dik genoeg was?

Ik krijg als het goed is vandaag mijn bestelling geleverd van afgelopen maandag door VDKooy. Net op tijd, zat gisteren redelijk op zwart zaad dus heb maar gebeld waar mijn bestelling bleef. Ik heb in het recept de waardes gebruikt die bij hen op de site staan, dit ga ik nog aanpassen na ontvangst van het pakket.
Denk dat het kwam door de us05 te ver is doorgegaan, maar misschien is dat makkelijk te corrigeren in de moutstort. Het lukt Kees ook om dikke bieren te maken met US05
Als je champagnegist gaat gebruiken dan voeg je hem toe tijdens de hoofdgisting, of als bottelgist indien je verwacht dat de hoofdgist het niet meer trekt. Maar in dat laatste geval kan je beter een bottelgist nemen. Voor dit recept zou ik geen champagnegist nemen. US-05 kan zonder veel problemen 14% aan.
Als de hop van vanderkooy komt zal het wel kloppen, een goed jaar waarschijnlijk.

Citaat van: Biertje1985 op 14-10-2016  10:13 uDie super High gravity gist heeft meer een Belgisch karakter en ik weet niet of dat gewenst is in dit recpet.
Waar haal je vandaan dat het een Belgisch karakter heeft?
Whitelabs zelf en de reviews geven een Engels karakter aan.

Koentje

Dit is hem geworden.
De koffie is verdubbeld, de late hopgift heb ik op 5 minuten gezet en het alfazuur van de Styrian Goldings heb ik ook aangepast.
De waarde op de site van v/d Kooy bleek dus niet te kloppen, daar stond 6,8% maar hij blijkt 3,0%....  :nut: :nut:
Moet nu dus het hele zakje in haha.

Hier in ieder geval het recept, mocht er niets tussen komen ga ik morgen brouwen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkK5
Naam receptAB:04 (Brew Dog DIY)
Brouwdatum15-10-2016
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume18,8 l
Begin SG1,109 SG
Berekende kleur (Morey)159 EBC
Berekende bitterheid (Rager)81 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,00 lWater uit Zutphen
6,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,140 kgPale Ale moutDingemans7 EBC64,3 %
1,154 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC12,1 %
0,767 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC8,0 %
0,577 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,0 %
0,577 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC6,0 %
0,332 kgZwarte moutDingemans1400 EBC3,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 stap63,0 °C1 min.90 min.2,9 l/kg
eind78,0 °C15 min.1 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
123,4 gStyrian Goldings 3%bellen3,0%60 min.48,0 IBU
90,0 gFuggle (2,55%)bellen2,5%60 min.29,1 IBU
70,0 gFuggle (2,55%)bellen2,5%5 min.3,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gAdjuma Peper (per stuk)specerijnagisting/lagering
150,00 gCacao Nibsspecerijnagisting/lagering
30,00 gKoffie bonenspecerijnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


Biertje1985

Nee, dat meen je niet. :huilen: :huilen: Dan staat er dus
Een stout (met bramen) te vergisten in mijn kast die dus geen 25 ibu is. (Wat al vrij laag is) hoe zou ik dat kunnen oplossen. Hopthee erbij?

Koentje

Hop thee (met bramen) heb je al staan te vergisten ;)
Maar eu, om naderhand je IBU te verhogen? Eigenlijk heb ik geen idee.
Misschien inderdaad hopthee maken en erbij doen, misschien wel een goed idee, alhoewel je dan wel iets zal missen, maar misschien wel goed om toch <iets> te gaan corrigeren.

Biertje1985

Citaat van: Koentje op 14-10-2016 &nbsp;15:47 uHop thee (met bramen) heb je al staan te vergisten ;)
Maar eu, om naderhand je IBU te verhogen? Eigenlijk heb ik geen idee.
Misschien inderdaad hopthee maken en erbij doen, misschien wel een goed idee, alhoewel je dan wel iets zal missen, maar misschien wel goed om toch <iets> te gaan corrigeren.
Even Van Der Kooy gesproken en als er 6.8% op het pak staat dan klopt dat.  ;D alleen de info van de site was verkeerd, voor degene die 3.0% hebben ofwel andere batch :D
Vanavond gaan de bramen erbij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.