Ik wil komende zaterdag een mooie RIS gaan brouwen, ook wilde ik eens een van de Brew Dog recepten gaan gebruiken uit het DIY boek.
Uiteindelijk ben ik bij de AB:04 uit gekomen. Een RIS met daarbij toevoegingen als chocolade, koffie en peper. Altijd leuk om eens te proberen lijkt me.
Het recept ingevoerd in BrouwHulp, bijgeschaafd en aangepast nav de huidige mogelijkheden tot hop beschikbaarheid. (geen First Gold beschikbaar, dus Styrian Goldings)
Zie hier:
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | K5 |
Naam recept | AB:04 (Brew Dog DIY) |
Brouwdatum | 15-10-2016 |
Biertype | Stout (Imperial Russian) |
Volume | 18,8 l |
Begin SG | 1,109 SG |
Berekende kleur (Morey) | 159 EBC |
Berekende bitterheid (Rager) | 82 IBU |
Brouwzaalrendement | 75,0 % |
Kooktijd | 75 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 27,96 l | Water uit Oisterwijk |
6,14 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 66 mg/l | 12 mg/l | 66 mg/l | 215 mg/l | 94 mg/l | 41 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 6,140 kg | Pale Ale mout | Dingemans | 7 EBC | 64,3 % |
1,154 kg | Havervlokken | Supermarkt | 2 EBC | 12,1 % |
0,767 kg | Dark Crystal mout | Thomas Fawcett and Sons | 300 EBC | 8,0 % |
0,577 kg | Chocolademout | Dingemans | 900 EBC | 6,0 % |
0,577 kg | Lichte tarwemout | Dingemans | 3 EBC | 6,0 % |
0,332 kg | Zwarte mout | Dingemans | 1400 EBC | 3,5 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | 1 stap | 63,0 °C | 1 min. | 90 min. | 2,9 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 90,0 g | Fuggle (2,55%) | bellen | 2,5% | 60 min. | 29,1 IBU |
55,0 g | Styrian Goldings (6,8%) | bellen | 6,7% | 60 min. | 48,5 IBU |
70,0 g | Fuggle (2,55%) | bellen | 2,5% | 10 min. | 4,5 IBU |
Overige ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Type | Gebruik | 2,00 g | Adjuma Peper (per stuk) | specerij | nagisting/lagering |
150,00 g | Cacao Nibs | specerij | nagisting/lagering |
15,00 g | Koffie bonen | specerij | nagisting/lagering |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 11,0 g | Safale American (US-05) | bovengist |
11,0 g | SafAle English Ale (S-04) | bovengist |
De reden dat er 2 gist soorten in zitten is dat de US-05 wat toleranter is naar het hogere alcohol gehalte dan de S-04 en ik op zich toch wel wat van de bijsmaken van de S-04 wil hebben dan de cleanliness van de US-05. (En ik toch 2 zakjes moest toevoegen....)
Na wat zoeken op het forum ben ik uitgekomen op 150 gr cacao nibs en 15 gr koffiebonen, waar ik nog over twijfel is de hoeveelheid peper.
Bij de Appie heb ik Adjuma pepertjes gescoord, ik zit nu te denken aan 2 pepers toevoegen tijdens nagisting.
Zoals ze in het recept roepen: Voeg veel koffie, cacao en peper toe. Nu moet het natuurlijk allemaal nog wel lekker blijven en niet te gaan overheersen. Ik denk dat ik hiermee wel in de categorie "lekker" blijf. Ik sta echter wel open voor op- of aanmerkingen, vooral omdat ik deze toevoegingen nog niet eerder heb gebruikt.
Het recept kun je terugvinden in de DIY van Brew Dog bij AB:04. (ook als bijlage bij dit bericht)
Verder vind je hier nog wat info van Brew Dog zelf en een foto van hun brouwverslag van die dag. (Altijd leuk om te zien: 2 kg koffiebonen haha)
https://www.brewdog.com/lowdown/blog/ab04-goes-live