Bokbieren

Gestart door Kokkebil, 10-10-2016 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans_nwk

Citaat van: mbroek op 12-10-2016  14:39 uZie ik hier een November experiment?
Ik heb het idee dat experiment onbedoeld al vaak is uitgevoerd en dit is volgens mij een van de weinige onderwerpen waar iedereen het over eens is (of degenen die het er niet mee eens zijn houden zich al jarenlang angstvallig stil).

Groet,
Hans

Eric v B

Citaat van: mbroek op 12-10-2016  14:39 uZie ik hier een November experiment?
Van mijn kant in ieder geval niet. Ik vaar veilig mee op de ervaring van anderen. :groots:  Het leven is te kort om slecht bier te drinken ;D

Chilobrachys

Interessant wordt het wel wanneer er onderzocht wordt hoeveel dagen het bier gevoelig is voor temperatuurschommelingen, m.a.w na hoeveel dagen het bier eventueel uit de gistkast zou kunnen om plaats te maken voor een volgend brouwsel.

chthon

Wat ik mij al een hele tijd afvraag (en ik ga proberen wat tijd te vinden om het probleem ook eens analytisch op te lossen) is op welke temperatuurschommelingen een vat vloeistof reageert. Neem een vat van 5 liter, 10 liter, 20 liter. Hoe snel gaat de temperatuur in het vat mee bewegen met de omringende temperatuur? Ik denk dat zelfs een vat van 5 liter, dat door de gisting een innerlijke warmtebron bevat, veel minder last heeft van plotselinge temperatuurschommelingen dan wordt gedacht(tenzij je regelmatig last hebt van overstromingen).

Definiëer ook plotseling: wat is de snelste temperatuurschommeling die je kunt hebben? Eigenlijk zie ik op warme dagen de temperatuur in mijn huis langzaam stijgen in de loop van een warme week, met maar heel weinig variatie in de loop van de dag. In de winter zie ik ook de temperatuur veranderen, in extreme gevallen bvb. 's morgens in de woonkamer 16° C omdat de verwarming dit op temperatuur houdt (en dan moet het al flink vriezen), dan 's morgens automatisch verwarmd, maar klimt op zulke ogenblikken nog niet tot 21° C.

Waarmee ik maar wil zeggen dat de temperatuurschommelingen in een huis veel kleiner zijn dan wordt gedacht, en eigenlijk zeker niet plotseling gebeuren ('k weet het, offtopic eigenlijk, ik lust ook wel een bock, maar alleen op Duitse manier gebrouwen (waarmee ik nog niet wil zeggen dat ik het verschil zou proeven, er wordt te weinig Duitse bock ingevoerd in Nederland en België)).

Jacques

Citaat van: mbroek op 12-10-2016  14:39 uZie ik hier een november experiment?

Is inderdaad een leuk onderwerp voor een experiment. Wort brouwen en deze spitsen in twee gelijke delen. Evenveel gist bij beide delen en het ene deel vergisten op het balkon en het andere deel laten vergisten door iemand die beschikt over een temperatuurgecontroleerde gistkast. Na de vergisting vergelijk je de vergistingsgraad. (En een aantal weken later de smaak...)

mbroek

Citaat van: Jacques op 12-10-2016  21:14 uIs inderdaad een leuk onderwerp voor een experiment. Wort brouwen en deze spitsen in twee gelijke delen. Evenveel gist bij beide delen en het ene deel vergisten op het balkon en het andere deel laten vergisten door iemand die beschikt over een temperatuurgecontroleerde gistkast. Na de vergisting vergelijk je de vergistingsgraad. (En een aantal weken later de smaak...)

Misschien dat ik dat nog wel dit weekend ga doen, zodra het gistvat gevuld is een deel er na het enten meteen overhevelen en buiten zetten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.