Bokbieren

Gestart door Kokkebil, 10-10-2016 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik heb de afgelopen weken " tig" bokbieren uitgeprobeerd ( was de moeite waard Plus supermarkten 50% korting  ;) ) !

Smaken verschillen gelukkig en die van Grolsch vond ik de lekkerste.

Daarom  mijn vraag: Heeft iemand een kloonrecept hiervan?


 

Thamerdal

Grolsch pils, met een beetje kandijsiroop  ;D

tdp

Volgens mij wordt het ook aangezoet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Meen dat er op het forum wel een recept staat, maar kan deze zo snel niet vinden...

kiekumgaon

Het beste recept voor Grolsch bok is. Schrijf mee let op! Je koopt een krat Heineken of Amstel het liefst een merk van een grote pils stropdas elite magnaat. Als je die hebt gevonden, zet je je krat bij het toilet, je openent de flesjes en giet ze stuk voor stuk leeg in de pot, als je dat gedaan hebt dan ga je zitten op de porseleinen troon, je schijt en pist even de pot goed vol en je hebt een perfecte kloon van de Heineken en Amstel bok. 

Kokkebil

Citaat van: kiekumgaon op 10-10-2016  15:59 uHet beste recept voor Grolsch bok is. Schrijf mee let op! Je koopt een krat Heineken of Amstel het liefst een merk van een grote pils stropdas elite magnaat. Als je die hebt gevonden, zet je je krat bij het toilet, je openent de flesjes en giet ze stuk voor stuk leeg in de pot, als je dat gedaan hebt dan ga je zitten op de porseleinen troon, je schijt en pist even de pot goed vol en je hebt een perfecte kloon van de Heineken en Amstel bok. 

Lijkt me een goed plan! Ga ik proberen!
Als jij dan met je hoofd in de pot ga hangen, heb ik tenminste een goed richtpunt!

Nerro

Citaat van: kiekumgaon op 10-10-2016  15:59 uHet beste recept voor Grolsch bok is. Schrijf mee let op! Je koopt een krat Heineken of Amstel het liefst een merk van een grote pils stropdas elite magnaat. Als je die hebt gevonden, zet je je krat bij het toilet, je openent de flesjes en giet ze stuk voor stuk leeg in de pot, als je dat gedaan hebt dan ga je zitten op de porseleinen troon, je schijt en pist even de pot goed vol en je hebt een perfecte kloon van de Heineken en Amstel bok. 

Citaat van: Kokkebil op 10-10-2016  16:31 uLijkt me een goed plan! Ga ik proberen!
Als jij dan met je hoofd in de pot ga hangen, heb ik tenminste een goed richtpunt!

Heren ik begrijp het sentiment maar ik denk dat dit niet de meest constructieve manier is om met elkaar om te gaan op het forum, al is het maar voor de beleefdheid.

Het voornaamste struikelblok zou kunnen worden dat je koud moet kunnen vergisten. Wat bokbierrecepten betreft lijkt me dat er genoeg te vinden zijn op het forum. Ik zou een redelijk eenvoudig recept opzoeken want dat zit waarschijnlijk het dichtst bij wat een brouwerij als Grolsch produceert en het eindresultaat eventueel nog wat aanzoeten met een onvergistbare suiker om dichter bij het echte spul te komen.

Eric v B

Citaat van: kiekumgaon op 10-10-2016  15:59 uHet beste recept voor Grolsch bok is. Schrijf mee let op! Je koopt een krat Heineken of Amstel het liefst een merk van een grote pils stropdas elite magnaat. Als je die hebt gevonden, zet je je krat bij het toilet, je openent de flesjes en giet ze stuk voor stuk leeg in de pot, als je dat gedaan hebt dan ga je zitten op de porseleinen troon, je schijt en pist even de pot goed vol en je hebt een perfecte kloon van de Heineken en Amstel bok. 
Ik proef alleen frustratie.... :weetniet:

tdp

Het verhaal ontgaat mij ook even, maar goed. Persoonlijk vind ik het bokbier van Grolsch ook prima te drinken, maar zal wel door mijn Twentse opvoeding komen ;)

Koud vergisten zou het probleem voor de meesten niet meer zijn, de STC-1000 gestuurde koelkasten zijn goed vertegenwoordigt. Aanzoeten zou je met lactose kunnen proberen. Zou laag in de bitterheid gaan zitten (+/- 20 IBU), zo komt het ook al eerder zoet over, wat toch wel kenmerkend is van een Grolsch Bokbier.

Succes!

Jacques

Citaat van: kiekumgaon op 10-10-2016  15:59 uHet beste recept voor Grolsch bok is. Schrijf mee let op! Je koopt een krat Heineken of Amstel het liefst een merk van een grote pils stropdas elite magnaat. Als je die hebt gevonden, zet je je krat bij het toilet, je opent de flesjes en giet ze stuk voor stuk leeg in de pot, als je dat gedaan hebt dan ga je zitten op de porseleinen troon, je schijt en pist even de pot goed vol en je hebt een perfecte kloon van de Heineken en Amstel bok.

Een wat ongepaste reactie. Je mag vinden wat je wilt van de bieren van de grote merken, maar om te stellen dat het bier gebrouwen wordt met uitwerpselen gaat toch wel te ver. Ook op een andere wijze kun je kenbaar maken dat een bepaald merk bokbier niet jouw favoriet is.

Overigens is de Grolsch bok zeker niet mij favoriet. Veel te zoet naar mijn smaak.

bob

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21258.0.html

Hier staat nog e.e.a. Over recept voor Grolsch herfstbock.

Sander van Dijk

Citaat van: tdp op 10-10-2016  16:58 uHet verhaal ontgaat mij ook even, maar goed. Persoonlijk vind ik het bokbier van Grolsch ook prima te drinken, maar zal wel door mijn Twentse opvoeding komen ;)

Koud vergisten zou het probleem voor de meesten niet meer zijn, de STC-1000 gestuurde koelkasten zijn goed vertegenwoordigt. Aanzoeten zou je met lactose kunnen proberen. Zou laag in de bitterheid gaan zitten (+/- 20 IBU), zo komt het ook al eerder zoet over, wat toch wel kenmerkend is van een Grolsch Bokbier.

Succes!
Aanzoeten zou je ook met Tagatose kunnen doen. Is niet vergistbaar en schijnt geen bijsmaak te geven.

Kokkebil

Daarom  had ik al aangegeven: Ieder zijn smaak!
Ik stel gewoon een simpele vraag en krijg dit onbeschofte antwoord.
Zegt iets over de persoon, denk ik!

chthon

Traditioneel: 3-voudige decoctie en met lager gist. Ik heb er vorige winter een gebrouwen. Munich mout, drievoudige decoctie, Mangrove Jack's Bohemian Lager, een starter gemaakt. Dan zes dagen vergist op 11° C (op de noordkant van het huis, in het toilet), dan nog eens acht dagen in de huiskamer geplaatst om de diacetyl weg te werken. Overgedaan in een ander vat, en een volle maand laten rusten in een geïsoleerde doos waar koelelementen iedere twaalf uur werden vervangen. Dan gebotteld met wat extra suiker, CBC-1 bottelgist.
Het resultaat is een zuiver smakende bock, heel helder en met een mooi (maar niet te sterk) schuimkraagje. Een beetje zoals de frontpagina van "Bock" van Darryl Richman.

Sander van Dijk

Citaat van: chthon op 10-10-2016  21:04 uTraditioneel: 3-voudige decoctie en met lager gist. Ik heb er vorige winter een gebrouwen. Munich mout, drievoudige decoctie, Mangrove Jack's Bohemian Lager, een starter gemaakt. Dan zes dagen vergist op 11° C (op de noordkant van het huis, in het toilet), dan nog eens acht dagen in de huiskamer geplaatst om de diacetyl weg te werken. Overgedaan in een ander vat, en een volle maand laten rusten in een geïsoleerde doos waar koelelementen iedere twaalf uur werden vervangen. Dan gebotteld met wat extra suiker, CBC-1 bottelgist.
Het resultaat is een zuiver smakende bock, heel helder en met een mooi (maar niet te sterk) schuimkraagje. Een beetje zoals de frontpagina van "Bock" van Darryl Richman.
Sorry even offtopic.
Pfoe.. dat klinkt ingewikkeld om zo een ondergister te brouwen. Doe mij dan maar een oud koelkastje met een STC-1000[emoji1]

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 10-10-2016  10:24 uen die van Grolsch vond ik de lekkerste.
Daarom  mijn vraag: Heeft iemand een kloonrecept hiervan?

De bok van Grolsch wordt gemaakt door hun basisbier, high gravity pils, aan te lengen tot 6,5% en na het filteren te mengen met karamel. Zeer waarschijnlijk wordt het ook nog aangezoet en daarna gepasteuriseerd. Dit nabrouwen is voor ons technisch onmogelijk... (gelukkig maar)    :brouwen:

Eric v B

Citaat van: chthon op 10-10-2016  21:04 uTraditioneel: 3-voudige decoctie en met lager gist. Ik heb er vorige winter een gebrouwen. Munich mout, drievoudige decoctie, Mangrove Jack's Bohemian Lager, een starter gemaakt. Dan zes dagen vergist op 11° C (op de noordkant van het huis, in het toilet), dan nog eens acht dagen in de huiskamer geplaatst om de diacetyl weg te werken. Overgedaan in een ander vat, en een volle maand laten rusten in een geïsoleerde doos waar koelelementen iedere twaalf uur werden vervangen. Dan gebotteld met wat extra suiker, CBC-1 bottelgist.
Het resultaat is een zuiver smakende bock, heel helder en met een mooi (maar niet te sterk) schuimkraagje. Een beetje zoals de frontpagina van "Bock" van Darryl Richman.
Jammer, ik heb geen toilet op de noordkant van het huis. Dat wordt dus geen traditionele Bok  :(

tdp

Citaat van: Oscar op 11-10-2016  07:05 uDe bok van Grolsch wordt gemaakt door hun basisbier, high gravity pils, aan te lengen tot 6,5% en na het filteren te mengen met karamel. Zeer waarschijnlijk wordt het ook nog aangezoet en daarna gepasteuriseerd. Dit nabrouwen is voor ons technisch onmogelijk... (gelukkig maar)    :brouwen:

Geloof direct dat het een dergelijk proces is, maar wel een bijzondere m.i.

chthon

@Eric VB: Je hebt toch wel in het algemeen een noordkant aan je huis?

Eric v B

Citaat van: chthon op 11-10-2016  17:14 u@Eric VB: Je hebt toch wel in het algemeen een noordkant aan je huis?
Jawel maar daar zit geen toilet.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 11-10-2016  18:31 uJawel maar daar zit geen toilet.

Je kunt natuurlijk ook gewoon in een koelkast temperatuurgecontroleerd vergisten...

Nerro

Of verbouwen! Ik zou nog wel even nadenken over hoe je dat aan je vrouw uit gaat leggen.

Hoe belangrijk is temperatuurcontrole eigenlijk? Kun je ook in de schaduw op je balkon vergisten in deze tijd van het jaar?

Jacques

Citaat van: Nerro op 11-10-2016  21:20 uOf verbouwen! Ik zou nog wel even nadenken over hoe je dat aan je vrouw uit gaat leggen.

Hoe belangrijk is temperatuurcontrole eigenlijk? Kun je ook in de schaduw op je balkon vergisten in deze tijd van het jaar?

Met temperatuurverschillen van 14 ºC overdag en 4 ºC 's nachts kun je dat beter niet doen. 

Nerro

Ik had de indruk dat je met name niet boven een bepaalde temperatuur uit moet komen. Wat maken de temperatuurschommelingen dan uit?

Eric v B

Citaat van: Nerro op 11-10-2016  21:37 uIk had de indruk dat je met name niet boven een bepaalde temperatuur uit moet komen. Wat maken de temperatuurschommelingen dan uit?
Gist houdt niet van temperatuurschommelingen en zeker niet in een kort tijdsbestek.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 11-10-2016  21:55 uGist houdt niet van temperatuurschommelingen en zeker niet in een kort tijdsbestek.

Zie ik hier een november experiment?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.