Technologische vooruitgang in het brouwen

Gestart door strokkie, 09-10-2016 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

strokkie

Mede brouwers...  ik heb uw hulp nodig.
Voor een cursus moet ik een presentatie houden over de technologische ontwikkelingen in het bierbrouwen.
In de basis is het proces van bierbrouwen niet veranderd - de technieken om deze processen te ondersteunen zijn echter wel veranderd en "met de tijd meegegaan". Daardoor krijgen we nu feitelijk betere bieren met een constante(re) kwaliteit.  (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Wat is nu in jullie ogen een belangrijke recente technologische vooruitgang in het brouwen? Mijn online zoektocht heeft tot op dit moment weinig opgeleverd... Tips en hints zijn meer dan welkom!

William

Bedoel je ontwikkelingen voor hobbybrouwers of (commercieel) brouwen in het algemeen.

En wat is vooruitgang? Kwaliteit, kosten, duurzaamheid...

strokkie

Citaat van: William op 09-10-2016  13:46 uBedoel je ontwikkelingen voor hobbybrouwers of (commercieel) brouwen in het algemeen.

En wat is vooruitgang? Kwaliteit, kosten, duurzaamheid...

Het is met name gericht op de ontwikkelingen binnen de commerciële brouwerijen (waar uiteraard ook hobbybrouwers baat bij kunnen hebben).
En het gaat om technologische vooruitgang. Dus zaken als het "continu brouwen" zoals dat nu bij bijvoorbeeld Heineken gebeurt...

Peterrr

Zoals betere mouten,
Temperatuur en proces regeling.
Volledige automatisering van het proces.
Van een houten Spaan vroeger tot rvs.
Van koelschip tot koelcel..

Zeer veel is er veranderd.
Zomaar wat direct in mij opborrelt.

Grt Peter

strokkie

Aanvullende toelichting; Ik heb een artikel gevonden die (deels) over dit onderwerp gaat. Daarin staat
<quote>
De grote technische vooruitgang van de laatste 25 jaar heeft te maken met wortfiltratie, kooksysteem, klaren van het bier, gistgroei, schuifkrachten in het proces, Cleaning in Place, procescontrole en -sturing en duurzaamheid van het proces tot continu brouwen
<end quote>

Ik vraag mij dan af wat de daadwerkelijke ontwikkeling is geweest ten aanzien van een aantal van de genoemde onderwerpen. Bijvoorbeeld "wortfiltratie"

... de zoektocht wordt vervolgd....

William

Veel brouwerijen laten zich de laatste jaren voorstaan op een sterke reductie in waterverbruik door het hele proces heen. Daar zijn een aantal aardige artikelen over (in ieder geval Heineken)

Daarnaast zullen veel ontwikkelingen gericht zijn op kostenbeheersing en verduurzaming door de hele keten heen (van graanteler tot koelketen).

Kijk eens naar de patentliteratuur van de grotere brouwers (patentscope - wipo, espacenet - europa) voor ontwikkelingen die nu actueel zijn.

edit: ook veel dingen op gebied van verpakking: thuistap, groene flesjes met filter en hop dat minder lichtgevoelig is.

hans_nwk

Klaren m.b.v. enzymen ipv lang koelen wat tijd en energie bespaart (je hoeft niet meer te koelen).

https://www.dsm.com/markets/foodandbeverages/en_US/products/enzymes/brewing/brewers-clarex.html

groet,
Hans

seed7

(2007) Entwicklung innovativer Technologien zur Optimierung der Würze- und Bierqualität --Dr.-Ing. Martin Krottenthaler
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1079461/1079461.pdf

Ingo

Jacques

In de commerciële brouwerijen is de laatste 25 jaar veel geïnvesteerd in het voorkomen van oxidatie.
Voorbeelden zijn het het van onderen vullen van ketels en het voorspannen met CO2 van leidingen.

Verder zijn er veel wortstrippers geïnstalleerd voor het verdampen van pre-DMS en andere ongewenste vluchtige stoffen uit het wort.

Maar ook het inmaischen bij hogere temperaturen is steeds meer gemeengoed geworden.

Zie ook dit artikel uit Brauwelt.

ZwartGoud

Je zou eens kunnen kijken naar HEBS (high efficiency brewing system)
http://www.craftbrewingbusiness.com/equipment-systems/small-brewhouse-efficiency-brewers-power-hebs-system/2/

Hierdoor wordt het brouwen niet alleen efficiënter, maar is het ook mogelijk om zonder problemen 100% rogge of tarwe bieren te brouwen.

Of de Steinecker Merlin system, een moderne manier van wort koken. Is efficiënter, maar laat ongewenste stoffen ook beter verdampen waardoor de kwaliteit beter zou worden.

floris68

Ik las een tijdje terug in de krant dat het maken van nieuwe gisten een grote rol gaat spelen in de toekomst:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/16/de-bierrevolutie-4318599-a1521842

Alfred Brouwer

Hoi Strokkie, ik zou in ieder geval een duidelijk onderscheid maken tussen technologische vooruitgang en technologische ontwikkelingen, dat zijn twee heel verschillende zaken. Processen kunnen misschien soms efficiënter maar dat wil nog niet zeggen dat de smaak van het bier daardoor 'vooruit' gaat.
Er is ook wel een lijstje te maken met dingen die de loop van de tijd achteruit zijn gegaan, zoals (bio)diversiteit en karakter en dergelijke, en wat te denken van landbouwgif resten in bier...
Is vooruitgang te meten in een grotere efficiency, een grotere winstgevendheid of een beter smakend of meer karaktervol bier?

strokkie

Citaat van: Alfred Brouwer op 09-10-2016 &nbsp;20:12 uHoi Strokkie, ik zou in ieder geval een duidelijk onderscheid maken tussen technologische vooruitgang en technologische ontwikkelingen, dat zijn twee heel verschillende zaken. Processen kunnen misschien soms efficiënter maar dat wil nog niet zeggen dat de smaak van het bier daardoor 'vooruit' gaat.
Er is ook wel een lijstje te maken met dingen die de loop van de tijd achteruit zijn gegaan, zoals (bio)diversiteit en karakter en dergelijke, en wat te denken van landbouwgif resten in bier...
Is vooruitgang te meten in een grotere efficiency, een grotere winstgevendheid of een beter smakend of meer karaktervol bier?
Goeie toevoeging, Alfred. Inderdaad een waar woord!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.