Anker Stoombier

Gestart door Gerb, 01-11-2005 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Er zijn op internet een grote hoeveelheid kloonrecepten te vinden, sommige maken gebruik van extra carapils of victorymout, soms kandijsuiker. Mijn insteek was om het niet te moeilijk te maken en alleen palemout en caramunich te gebruiken. Helaas heb ik nog maar 3 kilo palemout, dus heb ik dat aangevuld met pilsmout. Ik ben benieuwd naar de invloed van de hop op de smaak. Sommigen (boze tongen) beweren dat Northern Brewer een hard bittere smaak geeft. Ik heb zelf laatst een Anchor steam beer geproefd en ik vind het wel meevallen. De hop is zeker apart, er zat iets van een 'houtachtige' smaak aan. Hier het recept:

recept voor 15 liter
Palemout3000 gram75 %
Pilsmout500 gram12,5 %
Caramunich450 gram12,5 %

Maischwater 16 liter
Spoelwater 5 liter

Maischen 90 minuten bij 68°C

hop
Northern Brewer 8%20 gr60 min
Northern Brewer 8%10 gr30 min
Northern Brewer 8%10 gr10 min

De geschatte begindichtheid is 1048 en eind SG 1014. Bitterheid 42 IBU.
Voor de gist heb ik een US-56 van Siris. Die schijnt speciaal voor steam beer/ California common te zijn.

Gerb

Johannes

Hoi Gerb,

Voor stoombier heb je ook een Wyeast ondergist welke je op een graad of 17 kunt vergisten. Volgens mij is de Northern Brewer hop in Amerika anders dan de NB die we hier kennen de Amerikaanse variant wordt inderdaad genoemd als geschikte hop voor stoombier; zie www.byo.com

Johannes

Gerb

Quote Fermentis:
Five brewing strains are now available for home brewing lovers!
In addition to Safbrew T-58 & S-33 our general purpose brewing yeasts, Safale S-04 and Saflager S-23, Fermentis now gives homebrewers the opportunity to brew their own American ale thanks to the new packaging designed for US-56.

This ready to pitch dry yeast offers low diacetyl and a very clear crisp end palate that reveals itself very pleasant for well-balanced ales. Testimonials received from around the world testify that not only this yeast has been tested by Fermentis customers but widely adopted


Dit heb ik van de site van Fermentis. De US-56 lijkt me geen verkeerde gist om te gebruiken bij dit bier. Zou de Amerikaanse Northern Brewer sterk afwijken van de Europese variant? Ik heb geen andere en ik ben bereid de gok te wagen!

Gerb

Johannes

Ik denk wel dat het een goede gist is dat wel, maar stoombier is van oorsprong een bier waar ondergist gebruikt wordt op hogere temperaturen. Hoe erg de amerikaanse NB afwijkt van de continentale weet ik niet, de amerikaanse hoppen die ik ken zijn wel degelijk anders dan de hoppen die wij gewend zijn, ik wilde het in elk geval even melden, want ik zou me voor kunnen stellen dat je je beoogde houtachtige en nootachtige smaken niet krijgt met 'onze' NB hop.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Als je wilt dat het erop lijkt, neem dan de California Lager (2112) van Wyeast. Dat is de Anchor Steam gist.

TVERSCH

Mijn ervaring met  'onze' Northern Brewer is dat deze in combinatie met wat Goldings de laatste 10 min  meegekookt wel degelijk een heerlijke notensmaak geeft in de afdronk.
Maar of dit toepasselijk is in een Amerikaans recept weet ik niet

Herman

Citaat van: Gerb op 01-11-2005  17:39 uVoor de gist heb ik een US-56 van Siris. Die schijnt speciaal voor steam beer/ California common te zijn.
Nou, dat is niet het geval hoor. Al zal het best een geschikte gist zijn. US56 is niets anders dan de gedroogde versie van Wyeast 1056 ofwel de gist van Sierra Nevada. Verder schijnt bv de Westvleteren blond ook met enkel NB gebrouwen te worden, da's toch echt een plezierig pittig biertje!

Ik denk dat dit recept wel es lekkerder kan zijn dan Anchor's Steambeer.

Edgar

Citaat van: Herman op 04-11-2005  14:22 uIk denk dat dit recept wel es lekkerder kan zijn dan Anchor's Steambeer.

Da's niet zo moeilijk!  >:D

Hopmans

Inderdaad,

Gisteren voor het eerst gedronken.
Ik was er niet echt kapot van.
Weer dat typische suikerige plakkertje in combi met een scherp bittertje.  :-X
Niet echt mijn bier.

 :degroeten:

Edgar

Pale, Pils en cara lijken me wat te zachte mouten voor dit bier. Die moutbitterheid en gebrand aroma moeten toch ergens vandaan komen. Ik denk eerder aan een heel klein beetje van een heel bittere mout of graan. Maar ik ben geen donkere moutkenner.

Gerb

Gisteren dit bier gebrouwen zoals in het recept beschreven, begin SG 1054. Ik heb het gistvat buiten gezet met een dekentje eromheen. Gisteren heeft het heel de dag heftig staan borrelen bij een buitentemperatuur van 12 graden. Ik heb hem vanochtend maar binnengezet, want ik denk dat de specifieke smaak bij hogere temperaturen wordt gevormd, bij 18 graden zoiets.
Edgar, die 12,5% caramunich zal toch ook wel het een en ander aan 'gebrandheid' geven. Misschien in combinatie met de hop levert dit die branderigheid op.

Gerb

Gerb

Gisteren dit bier geproefd naast een echte Anchor. De verschillen waren toch wel duidelijk aanwezig. Ze werden ook veroorzaakt doordat het orgineel houdbaar was tot Oct-2005.

Hier mijn bevindingen:
De Kloon:
uiterlijk: donker amber, bruin, stabiel schuim;
geur: fruitig, licht moutig;
smaak: duidelijk bitterder, te bitter als je vergelijkt (reden: THT datum van orgineel?)
te weinig body, fruitg en droog. Mist de plakkerigheid en rokerigheid van het orgineel, licht moutig.

Anchor steam beer:
uiterlijk: lichter van kleur en schuimt minder;
geur: melasse, moutig, verder niet echt uitgesproken. Ruikt minder hoppig dan kloon
smaak: caramel, bitter, medium body, plakkerig, licht rokerig, weinig fruitigheid of andere invloed van gist. Zachter van smaak dan kloon.

Volgende poging:
- minder caramout gebruiken
- kouder vergisten / andere gist (California lager)
- andere hop gebruiken, Northern Brewer is wel wat hard bitter
- dikker inmaischen

Gerb

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.