geef eens uw mening

Gestart door loe, 04-02-2006 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

loe

ha manne
een tijdje geleden heb ik info gevraagd (en gekregen)in verband met dadels in bier.Het Kandinsky bier van Dennis Groothuis is dan ook een beetje mijn handleiding voor mijne miel loe.
40l heb ik gebrouwen;dus 40l maischwater en 26l spoelwater
als storting:6000gr pilsmout
                 4000grmunchenermout
                 2000gr palemout
                1400gr ambermout  50ebc
                1000gr caramout     20ebc
                80gr     chocolate mout 800ebc
methode: storting op 45°C
                5min 50°C
              40min 63°C
              20min 72°C
              1min 78°C
tijdens het filteren heb ik 6maal gesneden.want het heeft toch 75min geduurd.
hop toegevoegd Hallertau trad. 6.5  20gr na 0min.
                          "            "      "      "    na 30min
                          "           "      "       "    na 85min
                        iers mos               10gr na 70min
                        kardemon 2 pitjes        na 60 min
                       honing 1000gr               na 60min
                        dadels 1000gr              na 60 min
de totale kooktijd is 90 min
dePH na het storten bedroeg 5.9 (?)
na een week warme kamer  was de densiteit 1014 waar de start op 1086 begon.
ik denk dat mijne miel loe 10.3% alc gaat halen( wat eigenlijk te veel is ^-^)
 nu staat hij nog voor 4 weken te lageren  bij 6°C
wel wat denken jullie gaat het wat worden mijne miel loe?
de kleur vind ik ook wat te licht. precies nen donker uitgevallen palm. (sugesties?) ( mijn vrouw houd van donker bier)       
het alc.% vind ook wat hoog of..... wat denken jullie?                                               
  vriendelijke groenten                                                                                       
     loe
PS. de gist is wel een Westmalle gist.

Herman

Ik hoop dat de iers mos ellende je bespaard blijft. Ik schat dat het een leuk (donker)rood kleurtje gaat krijgen? Zal een heftig biertje worden met al die smaakcomponenten!

Johannes

Ik begrijp dat je het bier nog wat aan wilt kleuren? Misschien kan dit met Buisman classic aroma (tip van Siris) weinig tot geen smaak, veel kleur.

:degroeten:

Johannes

loe

euh... iers mos ellende?
sorry herman ik kan  even niet volgen.
 LOE :weetniet:

Edwin

Hoi LOE :proost:

Je hebt het hele forum nog niet doorgelezen merk ik. MO heeft hier heel overzichtelijk alles al bij elkaar gezet. Hier kun je meer vinden over het slechte iers mos...
Bijsmaak door slecht Iers Mos
Nogmaals slecht iers mos
Eerste aanwijzing naar slecht iers mos

Edwin

MO

overigens is 75 min een heel normale, misschien zelfs wat snelle filtreertijd. Ik had niet gesneden, maar als je het voorzichtig doet kan het geen kwaad.
Voor mijn gevoel heb je wat weinig hop gebruikt, wilde je niet zo'n bitter bier?
Zijn er residuen van de dadels het gistvat mee in gegaan of kon je dat goed affilteren?
Die caramout is 120 EBC denk ik en geen 20, klopt dat?

Je had iets aan mogen zuren na storten (bv met melkzuur, met fosforzuur is ook mogelijk), optimale pH voor enzymwerking tijdens maischen is 5.4. Vreemd die wat hoge pH ondanks al die speciale mouten.

Je bier zal inderdaad dik 10% worden. geen nood, dat kan de Westmalle gist wel aan. De navergisting zou wat langer kunnen duren, misschien een week  of drie.

loe

 hallo mo
 ik heb wel 6 maal gesneden maar telkens even gewacht voor ik +/- 2L terug in de kookketel kiepte.
de hop was ook een probleem want in het recept van Dennis stonden hopsoorten waar ik niet aan geraakte.
dus heb ik zomaar wat met de natte vinger  gesjoemeld. (de vraag is natuurlijk welke hopgift ga ik nu aanpassen.)
 aanzuren durf ik( nog)  niet aan , het is nog maar mijn 4 de  brouwsel.
& johannes:
bier na de eerste maal bijkleuren vind ik net errover, misschien kan ik eerst de storting wat bijsturen.
edwin:
  merci voor de info ik zal ze allen eens doorlezen, toch wel raar dat men bij de VAW hierover geen info heeft ?
(of misschien wel, maar dan heb ik er toch noch niets van gehoord.)
 vriendelijke groenten
           LOE

Johannes

Citaat van: loe op 06-02-2006  13:36 ubier na de eerste maal bijkleuren vind ik net errover, misschien kan ik eerst de storting wat bijsturen.


Tuurlijk kun je de stort ook aanpassen, maar ik ging er van uit dat je een reeds gebrouwen bier wilde aankleuren.

groet Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.