Nog eens een Duveltje

Gestart door Serge VL, 06-10-2016 16:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HermanH

Citaat van: Ronnie op 13-03-2017  09:53 uDenk dat dit uw eerste biertje is dat ik geproefd heb sedert je met osmose water zit Herman!
Wat een contrast met uw brouwsels met dat Oudenaards Farys water van een jaar terug!
Inderdaad Ronnie, geen Oudenaards water meer in mijn ketels, en ja, ik ben ook heel wat contenter met mijn brouwsels dan vroeger, weinig of geen nevensmaakjes meer, dus we doen verder op de ingeslagen weg.  :brouwen: Was trouwens ook het biertje van bovenaan dit topic, dat een dryhopping had van Simcoe en Mosaic, dus is ook Serge mee in de bloempjes gezet...  :biersmile:

KooTjoo

Ik ben van plan eens met een variant op dit recept aan de slag te gaan. Ik heb echter 1 vraagje, kijkend naar het recept zie ik dat er 10 gram bottelsuiker per liter aan het bier wordt toegevoegd. Is dit niet een beetje veel?

Biertje1985

Ik heb het bier gebrouwen, met 1388 gist, als men deze 3 weken laat staan en na de hoofdgisting naar 25 graden gaat dan trekt ie vanzelf rustig naar 1005, geen andere gisten nodig.
Bottelsuiker lijkt veel, maar een duvel heeft een behoorlijke hoeveelheid koolzuur.

De smaak is heel erg goed, ik heb ge dry hopt met mandarina bavaria en dat is een succes! Helaas zit er wel een metaalsmaakje op de achtergrond die ik in de echte duvel niet heb.
HEERLIJK BIER, hij is al bijna op omdat iedereen om een tweede, derde, vierde ..... fles vraagt.

Ow het bier is ongelofelijk doordrinkbaar, en dus heb ik al wat mensen zwalkend de deur uit zien gaan.

lier

Waar staat RO water voor dan?

Brouwers

Citaat van: lier op 30-06-2017  23:24 uWaar staat RO water voor dan?
Reverse Osmose, is water waar met behulp van een osmose filter de mineralen er uit gefilterd zijn. Tenzij je een tappunt in de buurt hebt is het in Nederland redelijk duur (0.5 euro/l supermarkt vs 3 euro/100l uit tappunt). Glazenwassers maken hier veel gebruik van, dus als je iemand kent zou je daar water kunnen halen. Bij RO moet je vaak nog wel het water behandelen met brouwzouten om te zorgen dat er genoeg calcium in zit voor de gist. Ik heb er laatst een urtyp, weizen en vandaag een oktoberfest mee gebrouwen. Je proeft het wel, bitterheid wordt zachter.

bierfan

Klinkt interessant. Hoeveel calcium moet je dan toevoegen?

lier


Jacques

Citaat van: Brouwers op 30-06-2017  23:38 uReverse Osmose, is water waar met behulp van een osmose filter de mineralen er uit gefilterd zijn. Tenzij je een tappunt in de buurt hebt is het in Nederland redelijk duur (0.5 euro/l supermarkt vs 3 euro/100l uit tappunt). ter.

Omgekeerde osmose apparaten zijn voor niet al te veel geld te koop. Er zijn diverse hobbybrouwers die een dergelijk apparaat in huis hebben.

Bijvoorbeeld deze: https://www.osmoseexpert.nl/omgekeerde-osmose-systemen/aquarium-omgekeerde-osmose/omgekeerde-osmose-aquarium

Brouwers

Citaat van: bierfan op 30-06-2017  23:45 uklinkt interessant. Hoeveel calcium moet je dan toevoegen?
Dacht ergens gelezen te hebben dat je 60 mg/l minimaal nodig hebt voor goede uitvlokking. Ik heb de bieren met RO water meteen via decocotie methode gebrouwen onder het mom je moet het minimaal 1 keer gedaan hebben in je brouw leven. Het schema dat ik hanteerde had ook een Fytaserust bij 35 graden. Tijdens deze stap breekt het enzym Fytase fytine af waardoor er fytinezuur vrij komt en oa calcium en magnesium. Hierdoor daalt de pH van de maisch. Nadeel is dat dit zeer lang duurt (90 min) en het is alleen zinvol bij lichtgekleurde slecht gemodificeerde mout. Bij Pale mout bv zit nog nauwelijks fytase. Waarschijnlijk was het in dit geval niet nodig om calcium toe te voegen, maar ik heb gisteren 2.5 gram CaCl2 en 3 gram CaSO4 toegevoegd. Dit werd ingegeven door Braukaiser die dit aanraadde voor het brouwen van een Weizen. Heb dit dan ook maar gedaan voor mijn Oktoberfest.

lier

Zo'n apparaat zou wel wat voor me zijn, ik heb een waterontharder en die ben ik een keer vergeten uit te zetten, dat bier is echt ontzettend smerig bitter geworden, met dit water heb je de waterkwaliteit in elk geval in eigen hand.

bierfan

@brouwers, bedankt! Ik ga me er verder in verdiepen!

EBC

Oei oude draad ..

Maar dan nog:
Je blowoff slang is te dun vrees ik.
Neem een slang van 20 x 26 mm en dan gaat het prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.