Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nog eens een Duveltje  (gelezen 10303 keer)

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Nog eens een Duveltje
« Gepost op: 06-10-2016 16:35 u »
Tijd om nog eens iets te gaan brouwen, een Duvel kloon
Een Duvel heeft voor zover ik weet ongeveer volgende eigenschappen:32 IBU, 6 EBC, Begin SG: 1069, Eind SG: 1005, SVG = 93%, WVG = 75%, het aandeel toegevoegde suikers in een duvel is ongeveer 26% van het extractie gehalte, het alcohol gehalte is 8.5vol%
Het idee is om dit 30 L brouwsel na het vergisten op te splitsen in 5 x 5 L; 5 liter niet te dryhoppen en de overgebleven 4 x 5 L telkens zoals in het recept aangegeven met verschillende hoppen te dryhoppen a rato van 2 g/l.
De vergistingstemperatuur, Als de vergisting gestart is de eerste 24 uur zeker op 18C houden daarna mag die langzaam (1C per dag?) verder oplopen naar het einde van de vergisting toe tot 22C

Toch nog enkel dingen waar ik nog een beetje aan twijfel:
- Heeft de grensamylase stap een werkelijk toegevoegde waarde?
- Is voor de voorgestelde hoppen 2 g/l voldoende of te veel/weinig om mee te dryhoppen?
- Doe ik er goed aan om de gewenste eind SG van 1005 te halen de Wyeast te helpen met het toevoegen van de BRY-97
- Doe ik er goed aan om de BRY -97 pas in de nagisting toe te voegen, of zou ik deze rechtstreeks bij de start toevoegen?
- De BRY-97 bij 22C is dat wel een goed idee?
- Wat ben ik nog vergeten of heb ik niet aan gedacht?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDuvel kloon
BiertypeSterke Blonde
Volume30,0 l
Begin SG1,069 SG
Berekende eind SG zonder BRY 971,008 SG
Berekende eind SG met de BRY 971,004 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Cl/SO4 verhouding1.00
Maisch pH5.6
Bottelsuiker10 gr/l
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngredint
26,50 lRO water
2,00 lTapwater
4,00 gCaCl2
3,60 gCaSO4
0,10 mlMelkzuur
14,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
73 mg/l0 mg/l8 mg/l20 mg/l74 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingredinten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,900 kgExtra Premium pilsner 2-3 EBCWeyermann2 EBC73,0 %
0,364 kgTarwevlokkenBrewferm2 EBC4,5 %
0,364 kgHavervlokkenBrewferm2 EBC4,5 %
1,204 kgWitte suiker (toevoegen tijdens de vergisting)Supermarkt0 EBC14,9 %
0,251 kgOngerafineerde rietsuiker (toevoegen tijdens de vergisting)Supermarkt10 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
grensamylase58,0 C1 min.10 min.4,3 l/kg
Beta-amylase62,0 C10 min.50 min.4,3 l/kg
Alfa amylase72,0 C10 min.10 min.4,3 l/kg
Uitmaischen78,0 C5 min.5 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
105,0 gSaaz AMI 3,7%pellets2,5%70 min.24,3 IBU
52,5 gStyrian Goldings BL 3.9%pellets3,2%15 min.7,7 IBU
2gr/l 5l: geen koudhop
5l: Styrian Goldings/Saaz 50%/50%
5l: Amarillo
5l: El dorado
5l: Jarrylo
pelletsn.v.t.koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,5 l starter voor hoofdgistingBelgian Strong Ale (1388)bovengist
11gr gehydrateerd in nagistingBRY-97 American West Coastbovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Nog eens een Duveltje
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2016 23:09 u »
Waarom wil je BRY-97 gebruiken naast de #1388?

2 gram per liter voor het koudhoppen is prima. Bij welke temperatuur ga je koudhoppen?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2016 08:59 u »
Koudhoppen bij 3C gedurende 5 dagen (gewoon bij de lagering).
De BRY-97 is indien ik de eind SG van 1005 niet haal, dus als de #1388 er bij  bijvoorbeeld 1010 er de bui moest aan geven, dan kan ik nog steeds de BRY-97 extra toevoegen om er nog enkele punten af te halen.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2016 09:44 u »
- Doe ik er goed aan om de BRY -97 pas in de nagisting toe te voegen, of zou ik deze rechtstreeks bij de start toevoegen?
- De BRY-97 bij 22C is dat wel een goed idee?

Rechtstreeks bij de start, Serge, 't is een gist die op zijn sokken in gang komt, onderwijl zal die 1388 al op gang zijn allicht.
Maar ik zou alleen de BRY gebruiken, veel mensen hebben daar nog niet genoeg mee gespeeld, met die BRY-97, jammer.

22 is OK om in gang te trekken, daarna vergisten bij 19,5C en op einde, bij uitbollen mag het heel eventjes op 24 a 25 komen om slabakken te vermijden en vandeneerste keer aan de eiindmeet te komen.
Verschilt 'n pak met de US-05 en heeft en beetje Duvelgist trekjes is mijn ervaring.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2016 12:16 u »
Koudhoppen bij 3C gedurende 5 dagen (gewoon bij de lagering).
De BRY-97 is indien ik de eind SG van 1005 niet haal, dus als de #1388 er bij  bijvoorbeeld 1010 er de bui moest aan geven, dan kan ik nog steeds de BRY-97 extra toevoegen om er nog enkele punten af te halen.

Als je zo koud en kort koudhopt kun je beter wat meer hop gebruiken. Bijvoorbeeld 3 g per liter.

In de regel werkt het later toevoegen van een gist niet. De eerste gist heeft meestal alle aminozuren en benodigde mineralen al verbruikt waardoor de tweede gist niet goed meer wilt groeien.

22 is OK om in gang te trekken, daarna vergisten bij 19,5C en op einde, bij uitbollen mag het heel eventjes op 24 a 25 komen om slabakken te vermijden en vandeneerste keer aan de eiindmeet te komen.
Verschilt 'n pak met de US-05 en heeft en beetje Duvelgist trekjes is mijn ervaring.

Het is natuurlijk wat je wilt. Door op een hogere temperatuur te enten dan de beoogde vergistingstemperatuur krijg je veel meer hogere alcoholen en esters. In een typisch Belgisch bier als een Duvel kan dat niet zo heel veel kwaad omdat veel Belgische bieren zich hierdoor kenmerken, maar het is niet verstandig dat standaard te doen. Als de BRY-97 wordt gebruikt voor een IPA zou ik dat in ieder geval niet doen.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2016 18:58 u »
Ik heb gemengde gevoelens met Bry-97

Hij stopt soms spontaan... om daarna nog eens flink te zakken.
Als hij alleen gebruikt is vind ik het wel een mooie cleane gist (voor bieren waarbij de hop de hoofdrol moet spelen)
Voor een Duvelachtig biertje zou ik hem " zelf " niet gebruiken.

Maar misschien heb ik het verkeerd.

Ben wel benieuwd.
Grt Peter

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2016 20:59 u »
Rechtstreeks bij de start, Serge, 't is een gist die op zijn sokken in gang komt, onderwijl zal die 1388 al op gang zijn allicht.
Maar ik zou alleen de BRY gebruiken, veel mensen hebben daar nog niet genoeg mee gespeeld, met die BRY-97, jammer.

Ik vind dit een erg interessante, om niet te zeggen intrigerende post.

Gewoonlijk (dompel)koel ik tot ongeveer 23 graden, waarna ik whirlpool, laat bezinken en het wort in het vergistingsvat laat lopen.
Na het enten van de gist gaat het vat bij 21-22 C  in de koelkast.
De temperatuur voor de hoofdvergisting is bij mij vaak 19 C.
Voor Belgische bieren hanteer ik sinds kort ook een schema met oplopende temperatuur in de nagisting, waarbij mijn 'duivelse tripel hop-achtige' ook tot de 23 C is gekomen. Ik vind het zelf een erg lekker bier geworden.  :proost:

Bij het opnieuw brouwen van dit bier, zal ik eens de BRY-97 gebruiken. Ik ben benieuwd!

Groet,
John

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-10-2016 10:26 u »
Ok, na bovenstaande post gelezen te hebben, ga ik het volgend plan van aanpak hanteren:
De gist; Een theoretische mengeling van 75%  Wyeast 1388 en 25% BRY-97 en enten tegen 0.75mln cellen/ml/P (om toch de relatieve esterigheid van een Duvel te evenaren)
Het wort koelen tot 19C en bij deze temp vergisten tot de hoofdgisting bijna is afgelopen, dan temperatuur optrekken naar 23C
Wat betreft het koud hoppen;
Als ik even naar het oliegehalte kijk van de verschillende hoppen,
Saaz:        0.6% oliegehalte
Styrian:    1,0% oliegehalte
Amarillo:   1.7% oliegehalte
El Dorado:2.7% oliegehalte
Jarrylo:     4,0% oliegehalte
Dan overweeg ik om de dryhopping met de Styrian/Saaz eventueel op te trekken naar 3 gr/l voor de andere ga ik toch 2 gr/l aanhouden (zeker voor de Jarrylo) en alles een dagje lager laten staan. Het mag een hoppig bier zijn maar het hoeft niet de uitgesproken hoppigheid hebben zoals bij een IPA.

En de BRY-97 die staat zeker nog op eens op het programma voor een lekkere Amerikaanse Rogge IPA.  ;)

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-10-2016 11:42 u »
Als de BRY-97 wordt gebruikt voor een IPA zou ik dat in ieder geval niet doen.

Inderdaad, maar ik beoogde dan ook die "Belgische" trekjes.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 15-10-2016 20:58 u »
Vandaag lekker gebouwen, alles netjes verlopen,  35 liter in het gistingsvat zitten, om dat ik toch 6 kg Extra Premium pilsner 2-3 EBC heb moeten kopen, alles toch maar herrekend om deze volledig op te werken, het zou gek zijn om een restje van 100 g over te houden.
 :proost2:

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-10-2016 09:42 u »
Bierbrouwen zorgt voor slapeloze nachten, vanaf 2 uur vannacht tot nu enkel aan het poetsen geweest.
Even een relaas van wat er allemaal gebeurd is.
Het bier (34 liter) stond te vergisten in een 50 liter RVS vat met vlottend deksel voorzien van een blow-off
Gisteren om 21 uur stond die al stevig te blubberen, het gistingsvat was toch voorzien van een blow-off dus ik was er nogal gerust in.
Om 23 net voor het slapen gaan leek de activiteit al wat minder in het gistingsvat, er kwam enkel een beetje schuim mee via de blow-off maar deze blubberde voort aan een mooi tempo. De gistingskast was op dat moment aan het tegen koelen, dus ik veronderstelde dat de verminderde activiteit daar aan lag.
Mij gedacht !  >:(
Als ik om 02 uur naar het toilet moest toch even snel een kijkje gaan nemen, de blow-off was verstop geraakt en het deksel dat geklemd zit met een luchtband die opgepompt is tot 2 bar was gewoon van het gistingsvat gevlogen en lag los in de gistingskast (om niet te zeggen de boel was ontploft) heel de gistingskast hing helemaal van onder tot boven onder de gist smurrie (sorry geen foto genomen, het bier had voorrang).  :'(
Alles netjes terug opgekuist en het deksel terug bevestigd, gezien de blow-off verstop geraakt was deze toch maar netjes terug gemonteerd maar de stop er zeer los opgezet zodat het deksel er zeker niet meer zou afvliegen maar eerder de silicone stop.
Om 4 uur nog een terug gaan kijken, de blow off kon weer niet volgen, de stop was deze maal gelicht en de schuim stond netjes in het deksel. Dus nog eens kuisen.  :'(
Na alles nog eens opgekuist te hebben de blow-off gewoon verwijderd en de silicone stop er los opgezet gewoon met open gat.
Om 6 uur nog maar eens gaan poetsen de stop was nog maar eens gelicht en de schuim stond weer in het deksel.  :(
Nu om 9 uur (na nog eens een poetsbeurt) lijkt het dat de explosieve vergisting begint te verminderen, als er de volgende uren geen over schuimen meer is, dan plaats ik maar een groot waterslot.
Nog een foto van het (gepoetste) gistvat zoals ze daar nu staat, enkel met een losse stop op het vat.
Misschien nog een geluk dat ik dit niet vergist heb in mijn kunststof vat met schroefdeksel dat had mogelijk gewoon opengebarsten.  :o
PFFF wat een nacht  :grumpycat:

Hopelijk zal dit wel niet te veel nadelig gevolgen hebben, eigenlijk was meer dan voldoende CO2 productie om zelfs gewoon open te vergisten in de gistingskast.  :weetniet:

Wordt vervolgt.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #11 Gepost op: 16-10-2016 10:18 u »
Dit wordt ongetwijfeld je beste biertje ooit 😉

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #12 Gepost op: 16-10-2016 11:59 u »
Zo vervelend kerel  :-\

Hoop dat het nog goed komt!
Grt Peter

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #13 Gepost op: 16-10-2016 14:39 u »
Succes soms zit het tegen, gelukkig heb je niet opgegeven :proost:, maar wat is dat voor vat, want met die rubberen afdichting kan je hiermee perfect lageren met heel weinig kop-ruimte denk ik.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-10-2016 15:46 u »
Succes soms zit het tegen, gelukkig heb je niet opgegeven :proost:, maar wat is dat voor vat, want met die rubberen afdichting kan je hiermee perfect lageren met heel weinig kop-ruimte denk ik.
Daarvoor is het ontworpen (als lager vat), een vat ongeacht het brouw volume.
Enkel de originele luchtband heb ik vervangen door tube van een fiets die sluiten veel beter af. (Geen lasnaad)

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #15 Gepost op: 16-10-2016 19:26 u »
Dikke misrie... Hoop dat het eindresultaat minder te lijden heeft onder het gebeuren dan je nachtrust!

Groet,
John

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 16-10-2016 23:01 u »
Sinds 10 uur blijf die in zijn vat, eindelijk  :)

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-10-2016 21:59 u »
Vanmiddag was er al bijna geen activiteit meer in het waterslot de dichtheid was reeds gedaald tot 1016 SG, dus de nog toe te voegen suikers er in gekieperd, Nu mag die rustig verder gisten en de temperatuur mag langzaam oplopen tot 22C zodat die zijn eindspurt kan inzetten.
Wordt vervolgt.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-10-2016 08:56 u »
Zoals ik begrijp, voeg je de suiker nu toe en heb je deze niet meegekookt. Waarom heb je hiervoor gekozen? Ik kan me voorstellen dat je dat doet zodat je een kleinere starter nodig hebt/ minder korrelgist. Maar dan zou ik er wellicht voor kiezen om tijdens de piek van de hoofdgisting de suikers toe te voegen. Ik heb daar verder geen ervaring mee, vandaar mijn vraag. Ik wil wellicht een Tripel hop kloon (met andere hoppen) gaan maken in 6 vergistingsemmers van 10 liter (6 liter wort per stuk)  dat lijkt me een goed experiment om een aantal hoppen goed te leren kennen.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 19-10-2016 09:42 u »
Zoals ik begrijp, voeg je de suiker nu toe en heb je deze niet meegekookt. Waarom heb je hiervoor gekozen?
Er wordt gesuggereerd wordt dat door laattijdig je suikers toe te voegen je een lagere eind dichtheid kan bekomen.

Als je de bovenstaand grafiekje bekijkt is er op het einde van de vergisting enkel nog maltose en malotriose vergisting, Door op dat moment terug simpele suikers toe te voegen zou je de gisten helpen om zo meer maltotriose om te zetten  :weetniet:.
Het is een theorie die door sommige wordt ondersteund andere hebben er dan weer geen geloof in.
Voor mij is het ook de eerste maal dat ik dit doe, normaal doe ik ook al mijn suikers bij de kook. Maar aangezien de suikerstort nu wel echt aan de hoge kant lag toch eens geprobeerd onder het motto, "het kan geen kwaad dit te doen, en als er voordeel mee wordt gehaald heb je dat mooi mee genomen"

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 19-10-2016 11:08 u »
Interessant, uiteraard weer zo iets wat je aan discussie kan onderwerpen. Maar goed het verhaal klinkt aanemelijk en gaat bij mijn aantekeningen, wellicht ga ik het voortaan ook zo doen. Bedankt voor de heldere uitleg.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #21 Gepost op: 12-03-2017 19:15 u »
Sorry Serge, maar ik ben je voor om hier een post over te doen, de euforie zit nog steeds in de aderen, dus die moet eruit... :D
Gisteren ten huize van Serge een vergelijkende proefnamiddag/avond gedaan van dit receptje, had nl. 100% hetzelfde biertje gebrouwen, enkel 2 3 weken later. Wel mannen, dit is echt wel zeer close aan de originele Duvel die we ernaast hebben geproefd, die van ons beiden scheelde geen haar qua smaak en geur, ook al was er met 2 totaal verschillende brouwinstallaties gebrouwen, wel met identieke hoeveelheden, waarden en temperaturen gewerkt en ook beiden RO-water gebruikt. Enkel de koudhopversies waren wat verschillend, maar er was wel een verschil van bijna een maand in bottelen en in sommige versies ook andere soorten koudhop gebruikt. Ook was mijn versie iets minder helder, maar ik had niet geklaard, enkel 3 weken op 3C. gelagerd. Echt om perplex te staan hoe gelijkend onze 'klonen' waren t.o.v. mekaar! De originele Duvel was 'harder' van smaak en geur, eigenlijk had deze van bovenstaand receptje de voorkeur van ons beiden, iets fruitiger, ook al zat het eindresultaat er echt wel 99% tegen! Super receptje Serge, ik heb er echt van genoten, dikke proficiat ermee, het kan zo een winnaar zijn op een of andere brouwwedstrijd, echt waar...!  :brouwen:

Hier een foto van de 3 brouwsels:

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 12-03-2017 20:32 u »
Herman post een foto van in het begin van de proefavond toen alles nog netjes was, dit was de ochtend nadien op het uitlek rekje voor de lege flessen  :nut:

Trouwens de lekkerste koudhop versie was met Simcoe/Mosaic gevolgd door Ammarillo, de minst geslaagde koud hop was de Jarrylo deze was veel te grassig en paste echt niet in deze sterke blonde.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 13-03-2017 07:41 u »
We wilden met 3 brouwers al een tijdje een experiment doen volgens precies dezelfde wijze.

Bedankt voor het delen van het recept en de resultaten van de proeverij.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 13-03-2017 09:53 u »
Heb gisterenavond ook een biertje van Herman gedronken, een "Sterke Blonde" bijna 3  maand geleden gebotteld, met dryhopping van Simcoe + Mosaic,
man, man, wat superieur!
Hebben er echt van genoten.

Denk dat dit uw eerste biertje is dat ik geproefd heb sedert je met osmose water zit Herman!
Wat een contrast met uw brouwsels met dat Oudenaards Farys water van een jaar terug!

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #25 Gepost op: 13-03-2017 11:47 u »
Denk dat dit uw eerste biertje is dat ik geproefd heb sedert je met osmose water zit Herman!
Wat een contrast met uw brouwsels met dat Oudenaards Farys water van een jaar terug!
Inderdaad Ronnie, geen Oudenaards water meer in mijn ketels, en ja, ik ben ook heel wat contenter met mijn brouwsels dan vroeger, weinig of geen nevensmaakjes meer, dus we doen verder op de ingeslagen weg.  :brouwen: Was trouwens ook het biertje van bovenaan dit topic, dat een dryhopping had van Simcoe en Mosaic, dus is ook Serge mee in de bloempjes gezet...  :biersmile:

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 30-06-2017 19:20 u »
Ik ben van plan eens met een variant op dit recept aan de slag te gaan. Ik heb echter 1 vraagje, kijkend naar het recept zie ik dat er 10 gram bottelsuiker per liter aan het bier wordt toegevoegd. Is dit niet een beetje veel?

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 30-06-2017 23:16 u »
Ik heb het bier gebrouwen, met 1388 gist, als men deze 3 weken laat staan en na de hoofdgisting naar 25 graden gaat dan trekt ie vanzelf rustig naar 1005, geen andere gisten nodig.
Bottelsuiker lijkt veel, maar een duvel heeft een behoorlijke hoeveelheid koolzuur.

De smaak is heel erg goed, ik heb ge dry hopt met mandarina bavaria en dat is een succes! Helaas zit er wel een metaalsmaakje op de achtergrond die ik in de echte duvel niet heb.
HEERLIJK BIER, hij is al bijna op omdat iedereen om een tweede, derde, vierde ..... fles vraagt.

Ow het bier is ongelofelijk doordrinkbaar, en dus heb ik al wat mensen zwalkend de deur uit zien gaan.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #28 Gepost op: 30-06-2017 23:24 u »
Waar staat RO water voor dan?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 30-06-2017 23:38 u »
Waar staat RO water voor dan?
Reverse Osmose, is water waar met behulp van een osmose filter de mineralen er uit gefilterd zijn. Tenzij je een tappunt in de buurt hebt is het in Nederland redelijk duur (0.5 euro/l supermarkt vs 3 euro/100l uit tappunt). Glazenwassers maken hier veel gebruik van, dus als je iemand kent zou je daar water kunnen halen. Bij RO moet je vaak nog wel het water behandelen met brouwzouten om te zorgen dat er genoeg calcium in zit voor de gist. Ik heb er laatst een urtyp, weizen en vandaag een oktoberfest mee gebrouwen. Je proeft het wel, bitterheid wordt zachter.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 30-06-2017 23:45 u »
Klinkt interessant. Hoeveel calcium moet je dan toevoegen?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #31 Gepost op: 01-07-2017 09:04 u »
Bedankt

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 01-07-2017 09:19 u »
Reverse Osmose, is water waar met behulp van een osmose filter de mineralen er uit gefilterd zijn. Tenzij je een tappunt in de buurt hebt is het in Nederland redelijk duur (0.5 euro/l supermarkt vs 3 euro/100l uit tappunt). ter.

Omgekeerde osmose apparaten zijn voor niet al te veel geld te koop. Er zijn diverse hobbybrouwers die een dergelijk apparaat in huis hebben.

Bijvoorbeeld deze: https://www.osmoseexpert.nl/omgekeerde-osmose-systemen/aquarium-omgekeerde-osmose/omgekeerde-osmose-aquarium

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 01-07-2017 09:28 u »
klinkt interessant. Hoeveel calcium moet je dan toevoegen?
Dacht ergens gelezen te hebben dat je 60 mg/l minimaal nodig hebt voor goede uitvlokking. Ik heb de bieren met RO water meteen via decocotie methode gebrouwen onder het mom je moet het minimaal 1 keer gedaan hebben in je brouw leven. Het schema dat ik hanteerde had ook een Fytaserust bij 35 graden. Tijdens deze stap breekt het enzym Fytase fytine af waardoor er fytinezuur vrij komt en oa calcium en magnesium. Hierdoor daalt de pH van de maisch. Nadeel is dat dit zeer lang duurt (90 min) en het is alleen zinvol bij lichtgekleurde slecht gemodificeerde mout. Bij Pale mout bv zit nog nauwelijks fytase. Waarschijnlijk was het in dit geval niet nodig om calcium toe te voegen, maar ik heb gisteren 2.5 gram CaCl2 en 3 gram CaSO4 toegevoegd. Dit werd ingegeven door Braukaiser die dit aanraadde voor het brouwen van een Weizen. Heb dit dan ook maar gedaan voor mijn Oktoberfest.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #34 Gepost op: 01-07-2017 14:47 u »
Zo'n apparaat zou wel wat voor me zijn, ik heb een waterontharder en die ben ik een keer vergeten uit te zetten, dat bier is echt ontzettend smerig bitter geworden, met dit water heb je de waterkwaliteit in elk geval in eigen hand.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-07-2017 20:01 u »
@brouwers, bedankt! Ik ga me er verder in verdiepen!

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #36 Gepost op: 01-07-2017 23:54 u »
Oei oude draad ..

Maar dan nog:
Je blowoff slang is te dun vrees ik.
Neem een slang van 20 x 26 mm en dan gaat het prima.

Tags: