Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ontploffende bierflesjes  (gelezen 4853 keer)

Offline vanWinsen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ontploffende bierflesjes
« Gepost op: 06-10-2016 16:20 u »
Goedemiddag allemaal,

Dit is mijn eerste post op het forum.
Sinds een aantal maanden ben ik bezig met bierbrouwen en de laatste 3 batches op basis van mout.

Op 16 september heb ik 20 liter tripel gebotteld.
Het eind SG was op dat moment 1.012 (begin SG 1.060).
Ik heb een suikeroplossing gemaakt en (na een uurtje koelen) in een schoon vat gegoten waarna ik het wort eraan toegevoegd heb.
De suikeroplossing bestond uit 150 gram brouwsuiker (7,5 gram per liter).
Tijdens het brouwen, op 26 augustus, heb ik 500 gram witte kandijsuiker in de laatste 10 minuten van de kook toegevoegd.
Het bottelen is gedaan in (standaard) bruine flesjes van 33cl met een kroonkurk.
De flesjes heb ik weggezet op kamertemperatuur.

Gisteravond (5 oktober) werd ik opgeschrikt door een harde klap en het horen van vele glasscherven.
1 van de flesjes bleek ontploft en het glas (gesprongen in honderden stukjes) was over meerdere meters verspreid.
Gelukkig was er niemand in de buurt waardoor er geen gewonden zijn gevallen.
Vanzelfsprekend ben ik hier wel van geschrokken en heb ik er een aantal vragen over.

Waardoor kan de druk zo hoog worden dat een bierflesje volledig explodeert?
Wat heb ik dan eventueel niet goed gedaan? Tips voor de toekomst zijn zeer welkom  :)
Hoe kan ik de overige flesjes veilig openen zonder gevaar van ontploffing?
En kan ik het bier nog gebruiken of kan ik beter de hele batch weggooien?

Groetjes,
Jeroen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
Re: Ontploffende bierflesjes
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2016 16:32 u »
Je kan 3 mogelijke oorzaken hebben:
1. Slecht verdeelde suikeroplossing  --> Paar flessen knallen, andere flessen zijn dood
2. niet uitgegist bier --> Er zullen meerdere flessen gaan klappen
3. infectie --> Enkele of alle flessen zullen klappen. Even proeven of het bier niet zuur is.

Mijn verwachting is dat je het in punt 1 of 2 moet zoeken. Beste wat je kan doen is vanavond een paar flesjes checken hoeveel druk erop staat. Wel opletten die dingen staan nu op scherp, als het kan veiligheidsmiddelen gebruiken. Flesje in handdoek rollen etc..

Welke gist heb je eigenlijk gebruikt?

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2016 16:34 u »
Het lijkt er op dat de vergisting nog niet helemaal klaar was toen je bottelde waardoor behalve de suiker ook nog wat van het wort vergistte.

Het is aan te raden het SG te meten en 3 dagen later weer en pas als het SG drie dagen lang niet zakt pas te bottelen. Bij sommige gisten kan dat nog langzamer gaan en moet je nog voorzichtiger zijn.

Welke gist heb je gebruikt?

Je kunt met door met een speld een gaatje de kroonkurk te prikken de overtollige druk aflaten. Even zoeken en je vindt het waarschijnlijk wel.

Daarna opnieuw doppen.

Groet,
Hans

Edit: brouwers was me voor.

Offline vanWinsen

• *
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2016 16:44 u »
Dank voor de snelle reacties.
Ik heb een droge gist gebruikt (Arsegan topgist 21 gram).

Qua suikeroplossing heb ik het wort er doorheen laten vloeien vanuit het gistingsvat en vervolgens ook nog geroerd (zonder zuurstof toe te voegen).
Op die manier heb ik getracht een goede verdeling te krijgen.

Na de hoofdvergisting van 14 dagen (1.060 naar 1.015) op 23 graden, heb ik het wort nog 10 dagen gelagerd op 13 graden waarna het SG 1.012 was.
Dus ik zou verwachten dat de gisting geheel afgerond was, maar weet het natuurlijk niet zeker.

Bedankt voor de tips qua behandeling, ik zal dat vanavond proberen!

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2016 16:44 u »
Hi Jeroen,

Een goede klapper van een 1e post!
Er is teveel druk op de fles gekomen. Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Allereerst, hopelijk, is het een zwak flesje geweest. Sommige flessen krijgen na verloop van tijd zoveel tikken te verduren, dat het flesje er mee ophoudt. Mocht dit de enige reden zijn, dan zou er op de rest van de flesjes niet té veel druk zitten. Heb je al een flesje voorzichtig opengemaakt? Boven de gootsteen ;) En een bril op?

Je bier is misschien niet helemaal uitvergist.
Je had een Schijnbare vergistingsgraad van 80%. Dat is best netjes, en met de toevoeging van suiker tijdens het koken klopt dit ook wel. Maar, een meetfout is snel gemaakt, en als je bier nog 2 sg puntjes doorgaat op de fles, bovenop het toegevoegde suiker, bouw je teveel druk op.
Je kan, van het flesje wat je toch openmaakt, het SG meten. Is dit hetzelfde als wat je voor het bottelen hebt gemeten? Dan is dit niet de reden geweest.

Je hebt best veel suiker toegevoegd. Zelf voeg ik tegenwoordig slechts 2-3 gram per liter toe!
Weet je zeker dat je 20 liter hebt afgevuld? Als je bijvoorbeeld maar 15 liter, of 45 flesjes, hebt afgevuld, zit je al op een slordige 10 gram per liter. Dát is zeker teveel!

Misschien is de suikeroplossing niet goed gemixed. Ook hierbij zul je merken dat sommige flessen wel veel druk hebben, en andere niet.

Er kan een wilde gist of bacterie bij je bier zijn gekomen. Dit proef je meestal wel. Als dit het geval is moet je je schoonmaakprocedure op de schop doen.

Om de druk van de flesjes te halen kan je ze een klein beetje openen. Als je dit een aantal keer doet zal de druk vanzelf afnemen. Je kunt ook zoeken op het forum naar de speldmethode.
ZORG er alsjeblieft voor dat je de flesjes vriendelijk behandeld. Niet schudden, niet botsen, etc.

Het bier is hoogstwaarschijnlijk nog wel te drinken, maar zal heel moeilijk te schenken zijn! Vaak komt bij té ver vergistte bieren het bier omhoog borrelen als je de fles opent. Kan ook heel hard gaan, dus boven de gootsteen openen! Bij het schenken zal veel schuim komen.

Overigens hoef je je geen zorgen te maken over de temperatuur van je suikeroplossing: 150mL @ 100°C bij 20L @ 20°C, zal je gist niet doden. Het afkoelen geeft juist meer risico op besmettingen.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2016 17:00 u »
Je hebt best veel suiker toegevoegd. Zelf voeg ik tegenwoordig slechts 2-3 gram per liter toe!
Weet je zeker dat je 20 liter hebt afgevuld? Als je bijvoorbeeld maar 15 liter, of 45 flesjes, hebt afgevuld, zit je al op een slordige 10 gram per liter. Dát is zeker teveel!
Jij past zeker een coldcrash toe?

Ik heb wel eens een bier met 9-10 l gebotteld, ging zonder problemen. Was een Weizen dus die mogen wel wat meer koolzuur hebben, maar als je koud lagert of een cold crash toepast lost er meer koolzuur op in het bier waardoor je moet corrigeren. Als het bier goed is uitgegist en niet gecoldcrashed is 2-3 gr/l echt te weinig. Serveer het lauw en zelfs de Engelsen vinden het dood bier :D.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2016 18:16 u »
Jij past zeker een coldcrash toe?

Ik heb wel eens een bier met 9-10 l gebotteld, ging zonder problemen. Was een Weizen dus die mogen wel wat meer koolzuur hebben, maar als je koud lagert of een cold crash toepast lost er meer koolzuur op in het bier waardoor je moet corrigeren. Als het bier goed is uitgegist en niet gecoldcrashed is 2-3 gr/l echt te weinig. Serveer het lauw en zelfs de Engelsen vinden het dood bier :D.

Ja klopt :)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2016 18:32 u »
Hoe kan ik de overige flesjes veilig openen zonder gevaar van ontploffing?

Er is al veel over gezegd. Maar nog een tip is om het bier koud te zetten voor je het opent. Meer CO2 gaat dan het bier in waardoor het iets minder hard uit de fles schiet.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2016 19:23 u »
Citaat
Na de hoofdvergisting van 14 dagen (1.060 naar 1.015) op 23 graden, heb ik het wort nog 10 dagen gelagerd op 13 graden waarna het SG 1.012 was.

Heel simpel antwoord;

- Je hebt te vroeg gelagerd de vergisting was nog niet klaar.

Offline vanWinsen

• *
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2016 20:19 u »
De vergistingsgraad is zeker 75%. Voldoende om te lagere toch? Of toch te vroeg?

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2016 20:40 u »
De vergistingsgraad is zeker 75%. Voldoende om te lagere toch? Of toch te vroeg?

Ligt aan het bier en de gist en heul veul andere dingen ;) Maar ik denk dat 80% na twee weken meer dan voldoende is. Heb je ze al geproefd?

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
« Reactie #11 Gepost op: 07-10-2016 09:51 u »
Het kan ook gewoon een slecht flesje geweest zijn. Een scheurtje,  bartje of wat voor onregelmatigheid dan ook.

Online pappa-m

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 07-10-2016 11:27 u »
Lageren of bottelen doe je volgens mij pas als je vergisting klaar is. Je kan niet zeggen dat je vergisting klaar is door naar de vergistingsgraad te kijken. Vergistingsgraad is geen maat voor gist activiteit.
Een vergisting is pas klaar als de gemeten SG in drie dagen onveranderd is. Zolang gist actief aan het vergisten is zal je SG zakken. Dus als je SG drie dagen stabiel is, dan pas is de gist klaar met vergisten.

Offline PeterVH

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 07-10-2016 16:05 u »
Het kan ook gewoon een slecht flesje geweest zijn. Een scheurtje,  bartje of wat voor onregelmatigheid dan ook.

Zie deze eerdere post:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31899.msg489055.html#msg489055

Lijkt me geen kwestie van een slechte fles.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-10-2016 16:08 u »
Zie deze eerdere post:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31899.msg489055.html#msg489055

Lijkt me geen kwestie van een slechte fles.

Of allebei! Niet uitgegist bier samen met een slechte fles.
Het lijkt me toch dat een goedgemaakte fles sterk zijn breekpunt lager is dan het punt waarop de kroonkurk eraf klapt?

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 07-10-2016 16:33 u »
Het is heel simpel, gewoon te vroeg gelagerd!

na 14 sg 1015 toen op 13 graden gezet voor 10 dagen in die 10 dagen nog 3 SG punten gezakt en door die temperatuur is die gist gaan slapen, toen gebotteld met bottelsuiker en weer op een graad of 19 maw de gist wordt weer aktief vreet eerst het bottelsuiker op en daarna de overgebleven suikers.

P.S ja Jaques ik weet dat gist niet "slaapt"

Offline vanWinsen

• *
« Reactie #16 Gepost op: 07-10-2016 17:20 u »
Dank voor alle reacties!

Volgende keer zal ik de 3-dagen methode sowieso toepassen voor het lageren.

Straks de speldmethode proberen en laat wel even weten wat de smaak en huidig SG is

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 07-10-2016 17:23 u »
Straks de speldmethode proberen en laat wel even weten wat de smaak en huidig SG is

Het bier zeer goed koelen (24 uur of langer) en doe het buiten.. het kan mooi bierfonteintjes geven.

Offline vanWinsen

• *
« Reactie #18 Gepost op: 07-10-2016 17:51 u »
1 flesje geprobeerd. En inderdaad een aardige fontein

Sowieso heb ik blijkbaar veel te vroeg gebotteld en was er denk sprake van 'slapende' gist aangezien de nieuwe meting van het SG 1.002 is waardoor het in de fles met 10 gedaald is :(.
Had geen idee dat het zo'n enorm verschil kon zijn op de fles.

Daarnaast smaakt het bier wel zuur. Is dat automatisch een infectie of kan dat ook komen het aangepaste SG?

De batch wordt in ieder geval als verloren beschouwd.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-10-2016 18:30 u »
Als het bier zuur is, is het verzuurd, door een bacterie. Je hebt dus een infectie te pakken, waardoor er overdruk op de flessen is ontstaan.

Je moet nu heel goed alle stappen nalopen in het proces en alles goed schoonmaken en desinfecteren. Let ook op kleine dingetjes zoals kraantjes van je bottelemmer of het binnenste randje van de deksel van je emmer.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-10-2016 19:45 u »
Maar hoe zuur? Alsof je azijn drinkt?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #21 Gepost op: 07-10-2016 19:48 u »
Maar hoe zuur? Alsof je azijn drinkt?

Als het sg 1002 is door deze kleine jongens dan zal ie aardig zuur zijn.

Je moet nu heel goed alle stappen nalopen in het proces en alles goed schoonmaken en desinfecteren. Let ook op kleine dingetjes zoals kraantjes van je bottelemmer of het binnenste randje van de deksel van je emmer.

En vergeet het bottelpijpje niet.

Offline vanWinsen

• *
« Reactie #22 Gepost op: 07-10-2016 20:04 u »
Bedankt voor alle tips!

Het is een tripel maar smaakte als een te zure Weizen,  maar niet als azijn. Lastig te beschrijven.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 07-10-2016 22:33 u »
Bedankt voor alle tips!

Het is een tripel maar smaakte als een te zure Weizen,  maar niet als azijn. Lastig te beschrijven.
Groene appels misschien? Want dan zou het acetaldehyde zijn, tussen product van suiker naar alcohol. Heb gelukkig zelf weinig ervaring met cure bieren, maar er moet toch veel mis zijn wil een bier in 3 weken verzuren naar mijn idee.

Je kan beginnen met druk aflaten van al je flessen, voorzichtig even met een flesopener de kroonkurk oplichten om wat druk af te laten en dit een keer of 2,3 herhalen over een paar dagen. Daarna gewoon iedere week een flesje openen om te kijken of het zuur minder wordt. Wel op kamer temperatuur laten staan. Weggooien kan altijd nog.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 08-10-2016 09:20 u »
Ruikt en smaakt het zuur --> azijnzuur (infectie)
Smaakt het enkel zuur --> melkzuur (infectie)

Tags: