Kroonkurkapparaat

Gestart door Hoppie, 31-10-2005 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Joepie de poepie  :dansen:

Ik heb nu eindelijk een kroonkurkapparaat met één hefboom.
Wat een verademing. Geen kapotte flessen meer.

Ik vraag me eigenlijk af of er niet wat olie ,vet of vaseline in de huls moet, zodat deze nog
makkelijker over de kroonkurken heen schuift, en daardoor ook langer mee gaat.  :weetniet:

 :degroeten:


Wil

Welke heb je gekocht (plaatje graag)? ???

Johannes

He Hop,

ik neem aan dat je zoiets bedoelt?

Bij mij blijven de flessen er soms in hangen als ik de kurk erop doe, maar vaseline en andere vettigheden hou ik liefst zo ver mogelijk van mijn bier. Je moet de hendel niet te laag instellen dan gaat ie wat soepeler.

Johannes


Hopmans

Hey Johannes,

Ja, dat is 'm.  :)
Dus smering wordt in het algemeen niet toegepast bij de koppen van kroonkurkapparaten. ???
Nou, OK dan.
Dan doe ik het ook niet.

 :degroeten:


ronniea

Hallo,

Hetzelfde kroonkurkapparaat heb ik aangeschaft.
De reden was bij mij ook dat er teveel flesjes sneufelden met een simpele variant met twee hendels.

Bij mij bleven eerst ook de flesjes hangen in het eenarmige apparaat.
Maar door de afstelling te wijzigen ging het daarna goed.
Mogelijk moest de dop ook eerst een paar kroonkurken inslijten.
Dit alles zonder smeermiddelen.

Gr. Ronnie

Wil

Asl je smeert doe dan de buiten kant bv. maar niet het inwendige. En gebruik bv siliconen spray (dunnentjes).
Gr Wil

Eduard

Zo'n kroonkurkapparaat wil ik ook aanschaffen. Het plastic gevalletje met twee hendels begint al wat speling te krijgen en de dop is er alleen met wat handigheid op te krijgen. Ook krijg ik bij elk brouwsel wel te maken met 1 of 2 flesjes die tijdens het bottelen kapot gaan.

Wat ik me zo afvraag (ik kan het uit de foto niet opmaken): is het nou een groot geval of valt het mee?

Christiaan

Ik heb 3 plastic dubbelhendelige gevallen versleten en ben van ellende maar in beugels gaan bottelen. Die plastic dingen waren altijd scheef, en ik heb tot nu toe nog geen enkel flesje écht goed van kroonkurk kunnen voorzien. Aangezien ik de zwaardere bieren ( en inzendingen voor t ONK) liever niet in 45cc beugels stop, zit ik er ook over te denken om zo'n hefboom-model aan te schaffen. Wat de prijs betreft vind ik ze wel meevallen, ik zit alleen een beetje krap wat ruimte betreft.
Christiaan

Edgar

Ik heb ook onlangs zo'n ding gekocht. Bevalt inderdaad goed, ondanks dat ook bij mij de gekurkte flesjes met enige kracht uit de klem gehaald moeten worden. Reden dat ik 'm heb aangeschaft is niet omdat dat twee-armige plastic ding niet voldeed, want dat voldeed prima. Altijd probleemloos mee gedopt. Het voelt echter niet zo stevig aan, en ik vreesde eens midden in een bottelronde met een kapot kroonkurkapparaat te zullen zitten.

Ik heb altijd weinig begrepen van al die flessen die kennelijk kapot gaan bij het bottelen met het eenvoudige model. Ik denk toch dat de gebruiker dan iets niet helemaal goed doet, ik kan me althans geen gebroken fles herinneren.

EBC

Bij Brouwland verkopen ze oenologische olie, dat kan relatief weinig kwaad.


Adrie

Ik heb ook zo'n ding en gebruik hem met veel plezier. Bottelen gaat een stuk sneller en gemakkelijker dan met zo'n handding met twee handels. Soms blijven mijn flessen hangen, maar hoe vaker je hem gebruikt, hoe minder dat gebeurt. Kwestie van iets uitslijten denk ik.

Hij wordt trouwens geleverd met een dopper voor 1 maat kroonkurk (de standaardmaat van de euroflesjes), maar bij dat tweehandelapparaat zitten twee maten (ook 1 voor grote flessen). Gelukkig kun je die ook op het eenarmige bottelapparaat gebruiken.

Wil

de maten zijn
50cm hoog
hefboom is 30cm lang
voetplaat is 18x 22 cm, ik heb de voetplaat bevestigd op een grotere plaat (30x30cm), da is het wat stabieler.
Gewicht 2kg denk ik?
Maar werkt echt lekker. Als je veel moet of gaat doppen men heeft nog een kwaliteit hoger, maar dat is meer prof materiaal.
Gr. Wil

Adrie

Ja, die hebben we bij de Vier Broedersinstallatie. Deze werkt inderdaad nog fijner, maar voor de brouwer die minder dan 50 liter per keer bottelt, is de extra investering niet de moeite waard.

Ik heb inderdaad ook een grotere plaat onder de voet gemonteerd, dat is echt nodig voor de stabiliteit.

Menno

Ik heb de 2-armige kroonkurker (zie http://www.Brouwland.com/ art-nr 020.041.0), maar kan alleen de 29 mm dop hanteren. Bij de 26 mm dop gaan er een hoop flessen naar de herrie, als de kroonkurk al goed afsluit. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Heb een hoop frustraties ermee :'(  Het is trouwens mijn 2e al... :echtboos:

Ik gebruik dus de zgn. La Chouffe- (ook wel champagne-)flessen, of de Grolsch-beugels. Iemand tips? Zag trouwens dat het éénarmige kroonkurkapparaat (art-nr 020.046.9) 'slechts' € 25,80 kost. :)

Johannes

Hoi Menno,

Ik heb met de 2 armige kurker menig flesje succesvol van een kurk voorzien, zonder glasbreuk. Maar als je jezelf nog eens wilt belonen na een succesvol brouwsel, trakteer jezelf dan op een eenarmkurker. Hier kun je zowel 26 als 29 mm mee kurken.

Johannes

om je aankoop verder te rechtvaardigen: het ding is volgens mij aardig degelijk en zal vele honderden flessen mee gaan.

Menno

Citaat van: Johannes op 01-11-2005  22:20 uom je aankoop verder te rechtvaardigen: het ding is volgens mij aardig degelijk en zal vele honderden flessen mee gaan.

Gelukkig komt de decembermaand er weer aan... ;D

Jokke

Citaat van: Menno op 01-11-2005  21:12 uIk heb de 2-armige kroonkurker (zie http://www.brouwland.com/ art-nr 020.041.0), maar kan alleen de 29mm dop hanteren. Bij de 26mm dop gaan er een hoop flessen naar de herrie, als de kroonkurk al goed afsluit. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Heb een hoop frustraties ermee :'(  Het is trouwens mijn 2e al... :echtboos:

Ik gebruik dus de zgn. La Chouffe- (ook wel champagne-)flessen, of de Grolsch-beugels. Iemand tips? Zag trouwens dat het éénarmige kroonkurkapparaat (art-nr 020.046.9) 'slechts' €25,80 kost. :)

ik gebruik (zoals de meeste thuisbrouwers waarschijnlijk) ook deze twee armige kroonkurker, voor zowel de 26mm dop als de 29mm dop voor de champagneflessen. Dit gaat bij mij tot hiertoe nog zonder problemen, het fenomeen van kapotte flesjes ken ik niet.
Ik kan maar één ding bedenken waarbij het miss fout zou kunne gaan; namelijk bij het verwisselen van de 29mm dop naar de 26mm dop moet je ook de twee metalen plaatjes omdraaien, en er zo terug insteken zodat je 26mm kunt lezen
hopelijk ben je hier iets mee, en anders zou ik het eigenlijk ni zo goed weten waaraan het dan zou kunnen liggen...

 :degroeten:

Menno

Jokke,

Deze twee plaatjes wissel ik ook om. Kijk, ik begrijp dat incidenteel een flesje kapot kan gaan, maar 2 op de 5 kapot en van de overige 3 er slechts één goed afgesloten (dus 20% gaat goed -> rekenwonder ;D) vind ik echt teveel. Heb het wel eens bij Brouwland gevraagd, het euvel was hun ook onbekend. :-\

Hoop dat ik dit jaar niet mee hoef naar Spanje & dat de beste Sint mij goed gezint is! ;)

Menno

Jokke

Citaat van: Menno op 02-11-2005  14:13 uJokke,

Deze twee plaatjes wissel ik ook om. Kijk, ik begrijp dat incidenteel een flesje kapot kan gaan, maar 2 op de 5 kapot en van de overige 3 er slechts één goed afgesloten (dus 20% gaat goed -> rekenwonder ;D) vind ik echt teveel. Heb het wel eens bij Brouwland gevraagd, het euvel was hun ook onbekend. :-\

Hoop dat ik dit jaar niet mee hoef naar Spanje & dat de beste Sint mij goed gezint is! ;)

Menno

Daar zou ik ook gefrustreed van geraken  :bokser:
Dan zou ik het echt niet weten Menno, ik heb nog nooit een kapot flesje gehad en het is bij mij nog maar een keer of 2 voorgekomen dat de kroonkurk er niet echt goed opzat, maar dat zal eerder toe te schrijven zijn aan mezelf dan aan het apparaat...

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.