Capaciteit HERMS pomp

Gestart door Niels, 01-11-2005 18:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels

Beste Brouwers,

De afgelopen weken gebruikt om diverse onderdelen te zoeken voor de brouwinstallatie die ik wil gaan bouwen. Zaterdag heb ik de lange rit ondernomen naar Geldrop om vier overmaatse thermoskannen van 40 liter te kopen. Het zijn wel fantastische vaten om een brouw installatie te beginnen. Mooi glad afgewerkt aan de binnenzijde en goed afsluitbaar met een isolerende deksel. Ook ben ik bij een grote uitdragerij geweest in Zaandam om te snuffelen naar diverse onderdelen die ik nog niet had. En ik was gelukkig, ze hadden een 7,4 Kw aardgas brander, Twee mooie thermometers van 0 – 120 graden voor montage in een leiding en een onbeschadigde weckketel van 30 liter met deksel. Ik ben momenteel in de markt voor pompen, en ik vraag mij af of ik aan een 10L/min  pompje voldoende heb om het wort rond te pompen tussen de maischton en de warmwaterton. Ik ben van plan om de vaten alle drie naast elkaar te plaatsen, de pomp hoeft geen hoogte verschil te overbruggen alleen de weerstand van 6 meter  koperleiding 12mm, een paar koppelingen en 1,5 meter slang.

PietO

Gebaseerd op mijn huidige evaring met een IWAKI MD10 (zonder weerstand, hoogteverschil, gespecificeerd op ongeveer 10 l/min) lijkt dit onvoldoende. Ik kom uit op 1,5 l / min waarbij echter 7 meter spiraal van 10 mm i.p.v. 12 mm is gebruikt, hevelfilter en sproeier van 10 mm koper. In de planning is nu een IWAKI MD20 (110 euro helaas) zodat ik geen nieuw koperwerk hoef uit te voeren.

Echter, voorlopig ga ik op een iets andere brouwoplossing: de temp.verhoging 53->63->73 wordt met een paar liter thermische olie in de dubbele wand van de maisch-gamel gedaan en de brander op wieltjes "verplaatst" onder het dubbelwandige maischvat. Tijdens de 73-graden rust wordt er echter rondgepompt om het filterbed op te bouwen -dus zonder warmtewisselaar- waarna simpel het pompcircuit verbroken wordt en het wort naar het kookvat gepompt en direct verwarmd wordt (spaart 78 graden afnaischen). Hiervoor is natuurlijk een veel minder sterke pomp nodig (MD10 voldoet), maar wel enig werk om te roeren tijdens het verwarmen; filterbed problemen tijdens het verwarmen voorkom je dus ook.

Succes.

 

Wil

Hoi Piet0
Vraagje werkt jou pompje wel op deze manier (zoals de foto aangeeft), zoals je het er hebt staan moet hij zelf aanzuigend zijn en dat zijn ze volgens mij niet.
Denk dat je nu veel lucht er in hebt zitten.
Gr. Wil

PietO

Hoi Wil,

Dit is een "poor mans" Wurms maar wel werkend. Let op het slangetje dat uit het T-stukje naar voren steekt: het pompje is niet zelfaanzuigend, maar mijn mondje doet het prima op dat slangetje met afsluitkraantje: simpel maar doeltreffend!! Geen gelas onder in mijn RVS-binnenvat van de gamel wat soms een geknoei opleverd afhankelijk van de kwaliteit van de lasser (kan ik dus niet). Dit werkt perfect en kost bijna niets.

Piet

Niels

Piet, bedankt voor je reactie.
Het ziet er naar uit dat ik een pomp moet aanschaffen die een grotere capaciteit heeft.
Wellicht is de Iwaki MD20 een goede keuze, hij is wel flink duurder maar ik denk dat ik beter goed kan beginnen
dan later veel aanpassen.

Groeten,

Niels

Wil

Hoi Piet0,
Sorry de foto is op dat gebied net niet duidelijk maar ik snap je nu wel.
En tja dan kan het werken, hoeft niet altijd duur te zijn om simpele oplossingen te hebben.
Gr. Wil

Adrianus Tripel

Hoi Piet,

Als ik jou was zou ik het pompje toch onder het niveau van je vaatjes zetten. Kan met een hevel van voldoende diameter. In deze opstelling kost het capaciteit. Alle vloeistoffen verdampen ook onder hun kookpunt. Je krijgt onherroepelijk dampbelvorming in je pompwaaier. Omdat deze in het hart van je waaier blijft zitten gaat de opbrengs achteruit omdat hij een deel van je zuigleiding afsluit.
Als je je pomp op een hevel aansluit zal je ook zien dat er na verloop van tijd een dampbel op het hoogste punt ontstaat. Alleen bij hoge pompsnelheden zal deze meegesleurd worden. In jou geval echter niet. Succes.

Er zijn overigens goede alternatieven om een klemverbinding te maken onderin je vaatjes.

Groeten
Ad

Horst

Hoi Piet,

Ik ben zelf ook bezig met een HERMS installatie en heb net de eerste test achter de rug (50 liter). Ik had alleen problemen met mijn maischfilter, deze moet ik nog aanpassen.

Ik ben het eens met Adrianus om je pomp onder het nivo te plaatsen van je vaten. Maar ik zou ook meteen een kraan aansluiting onder aan de zijkant van je ketel maken. Hoef je ook niet meer te zuigen. De opstelling kan ook beter bijvoorbeeld de vaten boven elkaar, spaart ook weer ruimte. De kraan aansluiting onder aan de zijkant van de vaten heb ik gewoon met een schroef verbinding gemaakt. Je gaat gewoon naar een ijzerwaren handelaar (loodgieter onderdelen) en je probeerd alle aansluitingen, gat boren wel op de exacte maat en gebruik speciale loctite voor tussen je schroefdraad en goed aandraaien. Als pomp gebruik ik de IWAKI MD15R, gekocht via ebay voor een euro of 45. Heb toch wel lang moeten zoeken voor deze pomp maar was de moeite waard. Als ik geen pomp gevonden had kocht ik hem toch via IWAKI, want als de pomp stuk gaat kan je gewoon aan je onderdelen komen.

http://home.tiscali.nl/glenn

mvg
Horst
 :beersmiley:

PietO

Hoi Ad en Horst,

Ja aanzuigen is niet populair dezer dagen, maar eenmalig 15 sec. voor het maischen op een brouwdag moet toch kunnen. Voordeel: zonder aansluiting vaten makkelijker schoon te maken en op te bergen. De dampvorming is een interessant verschijnsel, maar nog niet gezien bij 2x brouwen. Wat betreft de opstelling: deze is "mobiel" alleen tijdens het brouwen staan ze naast elkaar op een laag onderstel; bij de opslag na het brouwen / schoonmaken op elkaar.

Nu in het bezit van 12 mm koper en een MD20 (een kanjer zeg) zodat er weer wat te knutselen is. Dank voor jullie advies die ik mogelijk ter harte neem zodra mijn zuigkracht en/of pompdebiet afneemt.

Met brouwgroet, PietO



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.