Vortex magneetroerder

Gestart door hobbybob, 04-10-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nerro

Citaat van: hobbybob op 15-10-2016  21:48 u??? Starter van 0,5 liter? 40 liter wort van 1092 heeft toch wel wat meer nodig hoor.

In mijn (toegegeven beperkte) ervaring is een halve liter starter op 20 liter 1.066 wort genoeg om zonder gedoe te vergisten. Ik hou nooit zo van het idee om zorgvuldig wort te maken en er dan een hele sloot laffe "starterbier" bij te gooien.

Sander van Dijk

Citaat van: Nerro op 15-10-2016  23:42 uIn mijn (toegegeven beperkte) ervaring is een halve liter starter op 20 liter 1.066 wort genoeg om zonder gedoe te vergisten. Ik hou nooit zo van het idee om zorgvuldig wort te maken en er dan een hele sloot laffe "starterbier" bij te gooien.
Ik ook niet, daarom laat ik de starter meestal minimaal 24 uur uitzakken in de koelkast.

Op de brouwdag haal ik de starter uit de koelkast en giet ik de vloeistof voorzichtig af om geen gist (of zo mijn mogelijk) weg te gieten. Daarna laat ik dit rustig op kamertemperatuur komen.

Na het maischen houd ik wat wort apart wat ik in een klein pannetje even apart kook. Dit koel ik dan af en dit voeg ik dan alvast aan de starter toe om de boel vast te activeren.

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 16-10-2016  06:27 uIk ook niet, daarom laat ik de starter meestal minimaal 24 uur uitzakken in de koelkast.

Op de brouwdag haal ik de starter uit de koelkast en giet ik de vloeistof voorzichtig af om geen gist (of zo mijn mogelijk) weg te gieten. Daarna laat ik dit rustig op kamertemperatuur komen.

Na het maischen houd ik wat wort apart wat ik in een klein pannetje even apart kook. Dit koel ik dan af en dit voeg ik dan alvast aan de starter toe om de boel vast te activeren.
Dat doe ik meestal ook en werkt perfect!

Underdike

Wil even opmerken dat een product opgebouwd uit CE gekeurmerkte onderdelen daarmee natuurlijk niet ook CE-waardig is.
Je kan CE onderdelen immers prima kortgesloten of onveilig op elkaar monteren.

Het is waar dat je zelf CE erop mag zetten, maar als iemand z'n huis afbrand en jij hebt als fabrikant dit toestel níet vooraf ter controle (configuratie + bouw-kwaliteit) laten keuren/beoordelen door een onafhankelijk & gekwalificeerd instituut... dan ben jij wel degelijk aansprakelijk.
Die aansprakelijkheid geld overigens niet alleen voor schade door kortsluiting of zo, maar ook voor letsel opgetreden door gebruik (bvb als 'ie te sterk is en iemands pacemaker verstoord).

CE is niet iets om lichtzinnig te nemen, ik ken een Engelsman die voor tonnen het haasje was voor een apparaat dat 'ie niet eens zelf produceerde, maar alleen verkocht terwijl er geen onderbouwde CE keur op zat. Jij en je verdelers lopen een risico als je dit niet afvinkt... 't is aan jou of je dit risico aanzienlijk vind of niet.

Adbrouwt

Citaat van: erdeve op 05-10-2016  10:01 uEnige puntje van twijfel zijn de luchtgaten die er in zitten. Mocht het een keer voorkomen dat je giststarter zo hevig schuimt dat deze overstroomt, dan kan het zijn dat het aan de binnenkant van de roerder komt (maar daar hoop ik zelf niet achter te komen).
Anders wat aluminiumfolie onder de starter leggen tijdens het roeren.

KLucky_13

Citaat van: Underdike op 16-10-2016  11:08 uWil even opmerken dat een product opgebouwd uit CE gekeurmerkte onderdelen daarmee natuurlijk niet ook CE-waardig is.
Je kan CE onderdelen immers prima kortgesloten of onveilig op elkaar monteren.

Het is waar dat je zelf CE erop mag zetten, maar als iemand z'n huis afbrand en jij hebt als fabrikant dit toestel níet vooraf ter controle (configuratie + bouw-kwaliteit) laten keuren/beoordelen door een onafhankelijk & gekwalificeerd instituut... dan ben jij wel degelijk aansprakelijk.
Die aansprakelijkheid geld overigens niet alleen voor schade door kortsluiting of zo, maar ook voor letsel opgetreden door gebruik (bvb als 'ie te sterk is en iemands pacemaker verstoord).

CE is niet iets om lichtzinnig te nemen, ik ken een Engelsman die voor tonnen het haasje was voor een apparaat dat 'ie niet eens zelf produceerde, maar alleen verkocht terwijl er geen onderbouwde CE keur op zat. Jij en je verdelers lopen een risico als je dit niet afvinkt... 't is aan jou of je dit risico aanzienlijk vind of niet.

Het is niet dat ik dit niet wil, maar momenteel heb ik nog geen correcte procedure gevonden. Ik werk als consultant in de Pharma/Chemie en ben nog steeds aan het rondhoren voor een procedure. Vaak hoor ik hetzelfde "jah, is toch niet zo simpel als je denkt". Ik heb nog niet opgegeven, maar ik ga er niet doodleuk een CE stickertje op plakken als ik niet zeker weet welk papierwerk er achter zit.

Als je verder gaat kijken op internet naar andere hobby-toestellen zal je zien dat deze ook geen CE-keurmerk hebben (zie brouwmaatje of digitalhomebrew). Dan vraag ik me af of het is omdat ze ook niet weten waar te beginnen of gewoon de moeite niet nemen

Underdike

In principe moet alles eigenlijk CE keur hebben, zowel profi als voor consumenten.
Als je ergens veel van gaat leveren, kan je bvb naar iets als het tüv voor je CE-proofing, maar ja... dan ben je een paar duizend euro onderweg. Dat loont niet voor kleine series.

Gerald

Zo eindelijk mezelf ook maar eens magneetroerder kado gedaan... Ben benieuwd, binnenkort meer. ;D

KLucky_13

Intussen lever ik ook dubbele magneetroerders, misschien minder interessant voor brouwers omdat wij alleen maar grote erlenmeyers gebruiken. Met het dubbele toestel is dit nog steeds mogelijk indien je de Erlenmeyer wat off-center plaatst (maar door de grote basis van een Erlenmeyer is de 2de roerplaats dan buiten gebruik). Voor kleinere volumes is deze dan wel ideaal.

Homebrewshop heeft ook een levering gehad van deze toestellen en zal deze binnenkort ook op zijn website plaatsen.

http://www.magneetroerder.com/winkel/vortex-dual-magneetroerder/

Jacques

Citaat van: KLucky_13 op 09-11-2016  10:21 uIntussen lever ik ook dubbele magneetroerders, misschien minder interessant voor brouwers omdat wij alleen maar grote erlenmeyers gebruiken. Met het dubbele toestel is dit nog steeds mogelijk indien je de Erlenmeyer wat off-center plaatst (maar door de grote basis van een Erlenmeyer is de 2de roerplaats dan buiten gebruik). Voor kleinere volumes is deze dan wel ideaal.

Homebrewshop heeft ook een levering gehad van deze toestellen en zal deze binnenkort ook op zijn website plaatsen.

http://www.magneetroerder.com/winkel/vortex-dual-magneetroerder/

Graag geen reclame in berichten op dit forum.

KLucky_13

Citaat van: hobbybob op 11-10-2016  17:45 uHij is binnen!

Met de bijgeleverde roervlo is 3 liter in een 3 liter erlenmeyer geen probleem
5 liter in een 5 liter erlenmeyer lukt niet met de bijgeleverde roervlo dan houd ie wel op met 3,5 a 4 liter hij krijgt de vloeistof wel rond maar de vortex maximaal halverwege het vloeistof niveau.

Zal ff wat extra ( ander formaat) roervlo's bestellen

Ik ging nog even door dit topic, heb je uiteindelijk nog andere resultaten gezien met andere type roervlo's? Ikzelf heb me hier nog niet in verdiept en heb dus geen idee of er alternatieven zijn die misschien beter werken in 5 liter?

KLucky_13

Ik wou even vermelden na de CE-keuring discussie van een hele tijd terug dat nu de Vortex Magneetroerder ook CE-Gekeurd is :-)

Het heeft lang genoeg geduurd maar nu is hij dus conform met de Europese wetgeving!




pippakillinova

Citaat van: KLucky_13 op 05-01-2018  18:59 uIk wou even vermelden na de CE-keuring discussie van een hele tijd terug dat nu de Vortex Magneetroerder ook CE-Gekeurd is :-)

Het heeft lang genoeg geduurd maar nu is hij dus conform met de Europese wetgeving!



De C en de E staan gelukkig ver genoeg uit elkaar...  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.