Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept appelcider  (gelezen 7196 keer)

Offline Dannenberg

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Recept appelcider
« Gepost op: 03-10-2016 12:45 u »
Hallo leden ,

Heeft iemand van jullie een goed beschreven recept voor het maken van appelcider. Oxbow cider of wat dan ook.

Ik ga over paar weken bottelen misschien heeft iemand nog leuke suggesties  .

Met vriendelijke groet hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline foz

• Super lid
  • Land: nl
  • John Barleycorn must die!
Re: Recept appelcider
« Reactie #1 Gepost op: 03-10-2016 13:01 u »
* Appelsap zonder conserveermiddelen
* Cider gist
* Gistvoeding (optioneel)
* Pecto enzymen (optioneel)

Alles bij elkaar in een gistingscontainer. Goed schudden/roeren om te beluchten. En wachten.

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 03-10-2016 13:24 u »
Val appels halen bij een boomgaard (meestal gratis rapen)en dan het liefst ciderappels, alle appels die zo rot zijn dat je ze makkelijk fijnknijpt laat je liggen de rest kan prima voor cider gebruikt worden. Dan alles fijnmalen en persen (kun je huren), en dan een aantal maanden in een vat doen en niet naar om kijken.  Vervolgens met een beetje suiker en bottelgist bottelen.
Zo simpel kan het zijn, recepten met appelsap uit de winkel leveren naar mijn idee niet echt cider op.

Offline RobPh

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 03-10-2016 14:04 u »
Op het moment staat mijn appelcider na te gisten, ik heb het als volgt gedaan.

Eerst heb ik appels geplukt. Het hart en alle brosse plekken heb ik verwijderd en de appels vervolgens in 4 stukken verdeeld. De schil heb ik laten zitten. Een grote pan gevuld met de appels en vervolgens een laagje water in de pan gezet. Vervolgens heb ik de pan afgesloten met de deksel en het goedje aan de kook gebracht. Na 20 minuten koken zijn de appels al zacht. De appels heb ik vervolgens gepureerd met een staafmixer en de pan vervolgens aangevuld met water, omdat het appelsap anders veel te stroperig word. Vervolgens alles weer aan de kook gebracht. Met behulp van een theedoek en een vergiet heb ik het appelsap gefilterd. Er blijft een redelijk helder maar vooral erg zoet sap achter. Mocht het nog te stroperig zijn is het nog te verdunnen met water en kan er nog extra suiker aan toegevoegd worden.

Het sap heb ik vervolgens laten afkoelen en overgebracht in een vergistingsfles. Hieraan heb ik M02 Cider gist van Mangrove Jack aan toegevoegd. Na 6 dagen gisten heb ik de cider overgeheveld naar een andere vergistingsfles voor de nagisting.

Stiekem heb ik al een beetje geproefd. Ik denk dat de Cider nog een beetje op smaak moet komen, maar het begint al ergens op te lijken.

Succes.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #5 Gepost op: 03-10-2016 15:30 u »
recepten met appelsap uit de winkel leveren naar mijn idee niet echt cider op.

Meh, troebele appelsap van de natuurwinkel verschilt weinig van versgeperste appels. Wel gepasteuriseerd natuurlijk. Maar dat zie ik eerder als voordeel bij het gebruik van een gedroogde appelgist.

Offline Dannenberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 03-10-2016 17:38 u »
Ik heb zelf appels geplukt, vervolgens vermalen en geperst. Vergist. Het is erg droog. Had beter een zoete gist kunnen nemen smaak is droog en zuur. Nu staat het op de tweede fles om helder te worden.

Als het goed helder is kan ik het bottelen, eventueel met suiker of zonder suiker, misschien lactose zodat het zoeter wordt.

Bij bier hoor je dat mensen proberen om bier proberen na te maken of dicht in de buurt te komen bij commercieel bier. Dit zou ik ook graag proberen.

Opbouw is een lekker cidertje maar hoe kom je aan zo'n recept.

Offline Shaytan

• Vol lid
  • Land: cn
    • Heavy birtH
« Reactie #7 Gepost op: 03-10-2016 17:56 u »
Hier in Beijing zijn er een paar die een goede cider maken. Er is een Amerikaan die in Duitsland is opgegroeid en die neemt gewoon supermarktappelsap, biergist of zelfs broodgist. Prima cider.

Hij laat het helemaal uitvergisten, want je wil een zure cider hebben, juist niet van die commerciële zoete troep. Dat maakt een echte professional in Shanghai en die is niet te zuipen.

Jon (Welshman) heeft een cider gemaakt die hij met rooibosthee heeft 'gedrooghopt', daar had meer in gemogen. De eerste keer dat hij op een brouwersbijeenkomst kwam had hij een gehopte cider bij zich. Had ook meer hop in gemogen. Ik heb laatst een mede gedrooghopt. zo'n 65 gram hop op ruim 9 l mede. Mede was ook kurkdroog, had ruim drie maanden vergist. De hop (Galena, Centennial, Columbus) in drie dagen toegevoegd (in deze volgorde, 15, 25, 25 g) en 5 tot 7 dagen laten staan (bedoeling was 3 - 5 dagen).

Offline Dannenberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 03-10-2016 18:33 u »
Johannesdeloper,

Zeer interesante link van de wuz. Heb het vluchtig doorgelezen, als ik thuis ben nog maar eens beter inlezen. Op dit moment in Bangladesh daar heeft men niks van dit alles.

Van drooghoppen nog geen verstand,maar mocht ik nog weer eens in Sjanghai komen, dan kom ik graag nog eens langs.

Andere recepten nog steeds welkom.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #9 Gepost op: 04-10-2016 14:54 u »
Johannesdeloper,

Zeer interesante link van de wuz. Heb het vluchtig doorgelezen, als ik thuis ben nog maar eens beter inlezen. Op dit moment in Bangladesh daar heeft men niks van dit alles.

Van drooghoppen nog geen verstand,maar mocht ik nog weer eens in Sjanghai komen, dan kom ik graag nog eens langs.

Andere recepten nog steeds welkom.
Ik heb zelf een keer of 4 cider gemaakt met wisselend succes. Het beste werkte het met appelsap van de Aldi en Bioferm Malic gist.
Met normale gist kwam het SG beneden de 1.000. Het wordt dan wrang. Als je het dan een jaar laat staan wordt de smaak beter.

Mijn beste recept:

Bioferm wijngist Malic 7 gram
12 l Aldi appel sap
465 g  suiker

Van gist met kopje appelsap starter gemaakt:
Startersap verhit tot 80 șC  en 15 g suiker toegevoegd.
Snel laten koelen naar 30 șC gist toegevoegd en starter 15 minuten geroerd

Suiker aan koud sap toegevoegd.
3 theezakjes 15 min  laten trekken voor tannine
Temperatuur vergisting 21 șC.

Om het zachter te maken kun je bijvoorbeeld 16 g Saaz hop als koudhop toevoegen
of voor bottelen kun je sorbitol toevoegen voor een zoetere smaak.

Offline Maran van Brakel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Blond, rood of donker; ik lust alles.
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2018 07:15 u »
Moet je (net als bij bier) voor het bottelen nog extra suiker toevoegen?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #11 Gepost op: 06-08-2018 08:44 u »
Alleen als je bubbels wilt. Er zijn ook genoeg "platte" ciders.

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 06-08-2018 10:11 u »
Inderdaad, in Wales van de tap veel met koolzuur gedronken. In de supermarkten veelal zonder koolzuur in de schappen.

Offline Maran van Brakel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Blond, rood of donker; ik lust alles.
« Reactie #13 Gepost op: 06-08-2018 10:13 u »
Beide bedankt!  :D

Dan ga ik maar eens 50/50 proberen.

Tags: