Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stiaanke

Hoeft niet kokend te zijn. 80°C is voldoende.

joenedu

Citaat van: TymonK op 17-10-2017  16:39 uBijna klaar voor de eerste brouwdag...
Succes!
Citaat van: TymonK op 17-10-2017  16:39 uIk las hier nog iets over mensen die de pomp aanzetten bij het koelen (met een dompelkoeler).

Hoe ontsmet je de pomp / slangen dan? Na het maischen even met Oxi/Starsan doorspoelen?
Of kokend wort erdoorheen? (Lijkt met niet gezond voor de pomp?)
Zelf nog nooit gedaan, pomp aanzetten bij het koelen. Schoonmaken lijkt mij inderdaad even desinfecteren, kokend wort door je pomp lijkt me inderdaad niet echt heel goed.

Ventus

Las vandaag iets op de Bulldog Brewer gebruikers Facebook groep over het gebruiken van een fijne mesh onderin de moutpijp (bv door een zeef te knippen). Dit zou het rendement verhogen en zorgen voor veel minder vlokken en resten tijdens het koken.
Iemand dit al geprobeerd?
Lijkt me een mooi experiment.

TymonK

Mesh - nog niet geprobeerd... wel de moeite waard!

Even een verslagje - eerste brouwdag gisteren met hulp van mede-IBU en forumgenoot Arne
- Ik heb blijkbaar versie 4. Je kunt een maisch (en kook) schema instellen, niet meer handmatig watt/temp aanpassen
- Aan de ene kant jammer, aan de andere kant gemerkt dat maischen en koken met 2500 W niet tot aanbranden geleid heeft! En dus makkelijk om een maischschema in te stellen, heb je een uur de tijd om lekker  :proost:
- En we brouwden nochtans een weizen met 50% tarwemout....
- Maischen ging prima, plm 70 minuten (44-62-72-78), pompje na 5 min aangezet. Niet geroerd tussendoor. Laag rendement. 68% (ben 80% gewend met de koelbox, eenstap). Suggesties? Mijn idee is in ieder geval in het begin af en toe roeren. Klam geschroot, niet heel erg fijn, maar genoeg kafjes (was goed voor de eenstap koelbox). Hier ga ik nog eens mee variëren
- Maischwater 22 liter, spoelwater plm 15 liter (tot 30 liter)
- Koken op 2500 W leverde flinke kook op, niet overgekookt (ondanks zo vol). We brouwden buiten overigens. Ketel nog niet geisoleerd
- Met behulp van een RVS hopspider bleef de ketel lekker schoon.
- Bier erg helder!
- Bazooka kon de eiwitresten prima aan
- Vergisting al in volle gang

Al met al tevreden!

oengabunga

Citaat van: TymonK op 21-10-2017  12:19 uMesh - nog niet geprobeerd... wel de moeite waard!

Even een verslagje - eerste brouwdag gisteren met hulp van mede-IBU en forumgenoot Arne
- Ik heb blijkbaar versie 4. Je kunt een maisch (en kook) schema instellen, niet meer handmatig watt/temp aanpassen
- Aan de ene kant jammer, aan de andere kant gemerkt dat maischen en koken met 2500 W niet tot aanbranden geleid heeft! En dus makkelijk om een maischschema in te stellen, heb je een uur de tijd om lekker  :proost:
- En we brouwden nochtans een weizen met 50% tarwemout....
- Maischen ging prima, plm 70 minuten (44-62-72-78), pompje na 5 min aangezet. Niet geroerd tussendoor. Laag rendement. 68% (ben 80% gewend met de koelbox, eenstap). Suggesties? Mijn idee is in ieder geval in het begin af en toe roeren. Klam geschroot, niet heel erg fijn, maar genoeg kafjes (was goed voor de eenstap koelbox). Hier ga ik nog eens mee variëren
- Maischwater 22 liter, spoelwater plm 15 liter (tot 30 liter)
- Koken op 2500 W leverde flinke kook op, niet overgekookt (ondanks zo vol). We brouwden buiten overigens. Ketel nog niet geisoleerd
- Met behulp van een RVS hopspider bleef de ketel lekker schoon.
- Bier erg helder!
- Bazooka kon de eiwitresten prima aan
- Vergisting al in volle gang

Al met al tevreden!
Wat zijn eigenlijk de verschillen bij een versie4?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


TymonK

Citaat van: oengabunga op 21-10-2017  12:26 uWat zijn eigenlijk de verschillen bij een versie4?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het
Met een versie 3 en lager kun je de temp/wattage continue blijven veranderen (zonder de timer te gebruiken)
Bij versie 4 lukt dit niet - ketel gaat niet aan totdat je een programma (kan 1 stap zijn...) hebt gemaakt.

oengabunga

Citaat van: TymonK op 21-10-2017  14:47 uMet een versie 3 en lager kun je de temp/wattage continue blijven veranderen (zonder de timer te gebruiken)
Bij versie 4 lukt dit niet - ketel gaat niet aan totdat je een programma (kan 1 stap zijn...) hebt gemaakt.
De V4 is dat de versie met ingebouwde voeding voor de pomp?  Heb hem zelf ook. Alleen nog niet gebruikt... Heb jij een Nederlandse handleiding? Of ook alleen de korte Manual?

Als t gebeurt... Dan gebeurt t


TymonK

Klopt - ingebouwde voeding voor pomp met een aan/uit knop voor de pomp op de ketel. Wel aardig!

En hele korte manual in veel talen vooral Oost-Europees. Maar ook de uitgebreide Engelse handleiding gevonden - die heeft me zeker geholpen!
http://www.bulldogbrews.co.uk/assets/docs/40860-bulldog-brewer-instructions.pdf

Mats

Ik had zojuist nog even een interessante ervaring met mijn pompje van de Bulldog v3, ik heb morgen mijn brouwdag geplanned en kwam er zojuist achter dat mijn pompje het niet meer deed, een klein stress momentje haha.

Vervolgens op onderzoek gegaan en de pomp even opengeschroeft, wat bleek, van binnen plakte hij helemaal. Vervolgens alle onderdelen losgehaald (nog geen 20sec werk) en in een badje oxi gezet. Vervolgens alles mooi schoon weer in elkaar gezet en hij liep weer als een zonnetje.

Ik kan me niet herinneren of ik hem na mijn vorige brouwsessie vergeten ben schoon te maken of dat mijn manier van schoonmaken niet afdoende blijkt te zijn maar uit elkaar schroefen kan dus in ieder geval heel eenvoudig om hem goed te reinigen.

Thanatosti

Citaat van: Ventus op 17-10-2017  21:42 uLas vandaag iets op de Bulldog Brewer gebruikers Facebook groep over het gebruiken van een fijne mesh onderin de moutpijp (bv door een zeef te knippen). Dit zou het rendement verhogen en zorgen voor veel minder vlokken en resten tijdens het koken.
Iemand dit al geprobeerd?
Lijkt me een mooi experiment.
Ik heb van een spatscherm voor op een pan de buitenrand afgeknipt en zo een extra mesh onderinf de moutpijp liggen inderdaad. het scheelt wel iets qua rotzooi in het wort heb ik het idee.

oengabunga

Rollend koken... Hoeveel Watt stellen jullie je bulldog in? Welke temperatuur? En kan je in een geprogrammeerde stap nog veranderen tijdens het lopende programma? Dit lukt me niet..moet m steeds weer uit zetten en opnieuw instellen. Heb de laatste versie.


Mario72

Citaat van: oengabunga op 27-11-2017  12:48 uRollend koken... Hoeveel Watt stellen jullie je bulldog in? Welke temperatuur?
Ik heb versie 2 en mijn temperatuurinstelling is 103 graden en met 1800 Watt. Ik zorg er wel voor dat de rollende kook er is (op 2500 Watt) en dan terugschakelen.

TymonK

Daar heb ik dus een probleem mee met v4 / mijn apparaat. Onder de 2500 Watt kookt de Bulldog niet. Zakt terug naar 95 graden.
En op 2500 Watt is het echt een kolkende kook. Last van aanbranden, overkoken en veel te veel verdamping...

Iemand anders hier ook last van?

Brouwmarkt werkt niet echt mee met het zoeken naar een oplossing:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35401.msg534725.html#msg534725

oengabunga

Citaat van: Mario72 op 27-11-2017  13:48 uIk heb versie 2 en mijn temperatuurinstelling is 103 graden en met 1800 Watt. Ik zorg er wel voor dat de rollende kook er is (op 2500 Watt) en dan terugschakelen.
Dat terugschakelen, dai is net het probleem... Met deze versie moet je een programma selecteren. Die kan je alleen veranderen dóór de stekker er uit te halen... Moet toch anders kunnen?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


TymonK

Citaat van: oengabunga op 27-11-2017  14:50 uDat terugschakelen, dai is net het probleem... Met deze versie moet je een programma selecteren. Die kan je alleen veranderen dóór de stekker er uit te halen... Moet toch anders kunnen?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het
Je kunt ook lang de knop rechtsboven indrukken. Dan reset hij het programma en kun je opnieuw instellen

Heb jij wel een kook onder de 2500 Watt? (bijv bij 2000, 2300)

oengabunga

Citaat van: TymonK op 27-11-2017  15:46 uJe kunt ook lang de knop rechtsboven indrukken. Dan reset hij het programma en kun je opnieuw instellen

Heb jij wel een kook onder de 2500 Watt? (bijv bij 2000, 2300)
Jep, ik heb m zelfs moeten temperen naar 2200 Watt. Kookte te hard... Er moet toch ergens een optie zijn om te veranderen in t programma?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


TymonK

Citaat van: oengabunga op 27-11-2017  16:02 uJep, ik heb m zelfs moeten temperen naar 2200 Watt. Kookte te hard... Er moet toch ergens een optie zijn om te veranderen in t programma?
In de oudere versies wel. Gewoon alles manual instellen. Maar in v4 nog niet kunnen vinden...

ArneSmits

Ik zag dat iemand hier een filterheks had aangesloten in de Bulldog. Na een brouwsel dat om de een of andere reden erg veel eiwit had wilde ik dat ook eens proberen. Is dat een kwestie van gewoon een verloop van 1/2" naar 3/4" er op en dan de filterheks aansluiten? En is het dan makkelijk de filterheks te verwijderen om die schoon te maken?

Peterrr

Citaat van: ArneSmits op 30-11-2017  13:10 uIk zag dat iemand hier een filterheks had aangesloten in de Bulldog. Na een brouwsel dat om de een of andere reden erg veel eiwit had wilde ik dat ook eens proberen. Is dat een kwestie van gewoon een verloop van 1/2" naar 3/4" er op en dan de filterheks aansluiten? En is het dan makkelijk de filterheks te verwijderen om die schoon te maken?


Ja inderdaad, en hij zit bij mij precies tussen de pootjes.
En voor het makkelijke schoonmaken, heb ik een camlock koppeling (Aliexpress  ;))

grt Peter

joenedu

Ik wil graag een langere siliconen slang hebben aan de pomp van de Bulldog Brewer, zodat ik wanneer ik aan het spoelen ben met de pomp ook nog wat wort rond kan pompen. Hebben jullie enig idee wat ik voor formaat siliconen buis moet kopen? De hele buis is ongeveer 12mm dik, de binnenruimte is ongeveer 8mm (dus het materiaal is ongeveer 2mm dik). Zou dit dan een goede buis zijn? Ik begrijp de noteringen niet zo.

Mario72

Als de buitendiameter van de pomp aansluiting 8 mm en de RVS bocht ook dan is deze slang goed te gebruiken

joenedu

Citaat van: Mario72 op 02-01-2018  20:47 uAls de buitendiameter van de pomp aansluiting 8 mm en de RVS bocht ook dan is deze slang goed te gebruiken
Bedankt! Ik probeer het gewoon als hij weer op voorraad is.

oengabunga

Citaat van: joenedu op 02-01-2018  17:19 uIk wil graag een langere siliconen slang hebben aan de pomp van de Bulldog Brewer, zodat ik wanneer ik aan het spoelen ben met de pomp ook nog wat wort rond kan pompen. Hebben jullie enig idee wat ik voor formaat siliconen buis moet kopen? De hele buis is ongeveer 12mm dik, de binnenruimte is ongeveer 8mm (dus het materiaal is ongeveer 2mm dik). Zou dit dan een goede buis zijn? Ik begrijp de noteringen niet zo.
Wat is eigenlijk het voordeel van circuleren tijdens het spoelen?
Met spoelen alleen haal je toch eigenlijk alles (bijna) er uit?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


joenedu

Citaat van: oengabunga op 06-01-2018  11:25 uWat is eigenlijk t voordeel van circuleren tijdens t spoelen?
Met spoelen alleen haal je toch eigenlijk alles (bijna)  er uit?

Ik tap altijd een paar liter af om het te filteren, zodat de dingen die er niet inhoren (en niet in het bazookafilter blijven hangen) in het bostel blijven hangen. Daarnaast is het makkelijk aftappen en SG meten. Het is niet nodig, maar wel handig.

elBieros

Citaat van: joenedu op 06-01-2018  13:57 uIk tap altijd een paar liter af om het te filteren, zodat de dingen die er niet inhoren (en niet in het bazookafilter blijven hangen) in het bostel blijven hangen. Daarnaast is het makkelijk aftappen en SG meten. Het is niet nodig, maar wel handig.
Goeie tip, bedankt! :duimop:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.