Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Citaat van: jpt op 19-04-2017  21:49 uIk denk dat hij de slangenklemmetjes bedoelt inderdaad.  De derde slang met dat uitrekbare stukje er op, is waarschijnlijk bedoeld voor de spiraalkoeler. 
Op youtubefilmpjes heb ik gezien dat iemand de gekookte wort terugpompt in de ketel om beweging rond de spiraalkoeler te houden, maar met elektra erbij om de temperatuur in de gaten te houden, lijkt me een beetje gedoe. Het werkt, maar het is te adviseren om een platenkoelertje voor € 50 bij de Brouwmarkt mee te nemen, dat werkt sneller en het spaart je een hoop water uit.

Ben recentelijk overgestapt van een 30 platenkoeler naar een dompelkoeler/spiraalkoeler, heb niet het idee dat ik meer water kwijt ben. Grootste voordeel (voor mij in ieder geval) is dat je een spiraalkoeler makkelijker reinigt, je ziet wat vies is. Een platenkoeler vind ik maar een eng ding, kan niet zien wat er allemaal inzit...

Hay

Dat is voor mij ook de reden om een dompelkoeler te gebruiken veel makkelijker te reinigen.
En dat van dat meer water gebruiken begrijp ik ook niet zo goed.

Jacques

Citaat van: Hay op 21-04-2017  15:00 uEn dat van dat meer water gebruiken begrijp ik ook niet zo goed.

In een platenkoeler is er in verhouding een veel groter oppervlak waarover warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Overigens ben ook ik een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler omdat het schoon zijn van de koeler veel beter visueel is waar te nemen.
Terwijl ik met mijn dompelkoeler aan het koelen ben zet ik de pomp van mijn Braumeister aan. Hierdoor ontstaat stroming in de ketel die er voor zorgt dat het koelen sneller gaat omdat het wordt vaker langs de koeler gaat.

jpt

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  15:30 uIn een platenkoeler is er in verhouding een veel groter oppervlak waarover warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Overigens ben ook ik een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler omdat het schoon zijn van de koeler veel beter visueel is waar te nemen.
Terwijl ik met mijn dompelkoeler aan het koelen ben zet ik de pomp van mijn Braumeister aan. Hierdoor ontstaat stroming in de ketel die er voor zorgt dat het koelen sneller gaat omdat het wordt vaker langs de koeler gaat.
Alle wegen leiden naar Rome, gelukkig. Het is eigenlijk een kwestie van voorkeur.  Het voordeel van een platenkoeler, is dat je op basis van zwaartekracht het wort direct in je vergistingsvat kan laten lopen. Daarna is schoonmaken een eitje. Je spoelt hem waterschoon en dompelt 'm onder in een badje met schoonmaakmiddel naar keuze.  Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Jacques

Citaat van: jpt op 22-04-2017  00:05 uIk heb er nooit problemen mee gehad.

Ook ik heb jarenlang een platenkoeler gebruikt zonder problemen. Maar het visueel kunnen controleren geeft toch een beter gevoel. Ik zet de koeler een 5 minuten voor het einde van het koken in de ketel. Dat geeft extra zekerheid.

jpt

Citaat van: Jacques op 22-04-2017  00:37 uOok ik heb jarenlang een platenkoeler gebruikt zonder problemen. Maar het visueel kunnen controleren geeft toch een beter gevoel. Ik zet de koeler een 5 minuten voor het einde van het koken in de ketel. Dat geeft extra zekerheid.
Zo deed ik dat ook jaren, maar de beweging rond de spiraalkoeler is wel van belang, vandaar...
Zoals ik al zei, alle wegen leiden naar Rome, het is een kwestie van voorkeur. Beide systemen werken.

Jacques

Citaat van: jpt op 22-04-2017  01:00 uZo deed ik dat ook jaren, maar de beweging rond de spiraalkoeler is wel van belang, vandaar...
Zoals ik al zei, alle wegen leiden naar Rome, het is een kwestie van voorkeur. Beide systemen werken.

Zeker, beide systemen werken inderdaad. Het gaat bij mij enkel om het gevoel dat ik zie dat het schoon is. Bij een platenkoeler moet je op vertrouwen dat de reinigingsmiddelen hun werk doen. En eerlijk gezegd is dat ook zo ondanks het feit dat er vaak allerlei rommel uit je koeler komt als je een keer een agressiever middel gebruikt.

Martijnv

Vandaag de eerste brouwdag gehad met de Bulldog, ging als een zonnetje.  :) Geen problemen met het pompje en als je potten en pannen gewend bent en zeer relaxte manier van brouwen. Ben erg benieuwd hoe het resultaat zal zijn.  :proost:

Ik heb de Bulldog na het brouwen schoon geschrobd. Ontsmetten jullie het apparaat direct naar het brouwen en wat gebruiken jullie daarvoor? Ik heb oxi, Star San en Puremel, wat is het beste? Verder vraag ik mij af hoe je het kraantje en het pompje goed kan reinigen. Ik heb beiden doorgespoeld, maar halen jullie het ook uit elkaar?

Bedankt voor de antwoorden alvast weer!

Jacques

Ontsmetten hoeft niet maar goed schoonmaken wel.

Ik gebruik voor mijn Braumeister PBW. Dat werkt goed. Haalt alle aanslag weg. Daarna even met een doek met schoonmaakazijn door de ketel. Mijn Braumeister ziet er na een kleine 4 jaar gebruik uit alsof hij net uit de doos komt...

mbroek

Als alternatief voor PBW kun je tegenwoordig ook Enzybrew gebruiken. Een stuk goedkoper in gebruik en ik merk geen verschil in de resultaten.



Martijnv

Bedankt voor de tips! Ik heb nu Star San voor de reiniging gebruikt en daarna nog een doekje met schoonmaak azijn. Keteltje blinkt weer!

Jacques

Citaat van: Martijnv op 24-04-2017  14:41 uBedankt voor de tips! Ik heb nu Star San voor de reiniging gebruikt en daarna nog een doekje met schoonmaak azijn. Keteltje blinkt weer!

Star San gebruik je normaal gesproken niet voor reinigingsdoeleinden maar voor het desinfecteren van je brouwspullen. Het desinfecteren van een brouwketel is nergens voor nodig. De mout die je stort is ook niet steriel.

beermenke

Ik rims 1 pans op 1 temperatuur en heb stellig de indruk dat mijn rendement aan de lage kant is.
Ik pomp continue rond en dim mijn 3000 w element terug tot ca 750 watt. Dit element springt automatisch aan en uit op 67 graden Ik kan dus een gewenste temperatuur sturen. Nu mijn vraag: help ik de enzymen om zeep met 750 watt tijdens de maischtijd? Wort is rechtstreeks in contact met element. Ik stort bij 70 graden en daalt dan naar gewenst 67 graden en daar blijft ie dan ook 70 min op. Ook roer ik geregeld zachtjes.

beermenke

Ik rims 1 pans op 1 temperatuur en heb stellig de indruk dat mijn rendement aan de lage kant is.
Ik pomp continue rond en dim mijn 3000 w element terug tot ca 750 watt. Dit element springt automatisch aan en uit op 67 graden Ik kan dus een gewenste temperatuur sturen. Nu mijn vraag: help ik de enzymen om zeep met 750 watt tijdens de maischtijd? Wort is rechtstreeks in contact met element. Ik stort bij 70 graden en daalt dan naar gewenst 67 graden en daar blijft ie dan ook 70 min op. Ook roer ik geregeld zachtjes.

Hay

Hoe hoog is je rendement?
Ik doe het ook zo maar dan met een ander aparaat en tijdens het maischen staat mijn element op 1500 Watt.
Ik haalde laatst dik 75%

beermenke

Ik ga het berekenen maar 2 identieke brouwsels gemaakt waar 1 met pannen en roeren en 2 staps en een veel hoger brix, iets van 2 punten meer. Ik herinner me hooguit 65 % maar ga bij nieuw brouwen berekenen.
Ik suiker wel bij want mijn bieren zijn moutig genoeg dus per saldo zijn ze zelfs lekkerder maar toch blijf ik het vreemd vinden. Volgend brouwsel zal ik mijn rendement noteren.
Het is een oude koffieketel en het wort loopt onder weg direct langs het element vandaar mijn vraag.
Systeem en gemak is prima en wil eigenlijk niet anders maar zou toch graag een vergelijkbaar rendement zien.

mbroek

Citaat van: beermenke op 14-05-2017  22:03 uIk rims 1 pans op 1 temperatuur en heb stellig de indruk dat mijn rendement aan de lage kant is.
Ik pomp continue rond en dim mijn 3000 w element terug tot ca 750 watt. Dit element springt automatisch aan en uit op 67 graden Ik kan dus een gewenste temperatuur sturen. Nu mijn vraag: help ik de enzymen om zeep met 750 watt tijdens de maischtijd? Wort is rechtstreeks in contact met element. Ik stort bij 70 graden en daalt dan naar gewenst 67 graden en daar blijft ie dan ook 70 min op. Ook roer ik geregeld zachtjes.

Als een element van 750 Watt steeds aan en uit gaat door de temperatuurregeling, dan is het effectief vermogen veel lager. Moet ook wel anders zou je temperatuur oplopen. Wort in beweging houden is het belangrijkste tegen aanbranden. Maar het heeft niets met je rendement te maken.

Met een RIMS is je rendement meer afhankelijk van je doorstroming, en spoelen na afloop van het maischen. Met de meeste systemen is 75% (donker bier) tot ruim 80% haalbaar. Ook met een RIMS moet je niet te snel spoelen.

Maar meet al je stappen eens, en als je een refractometer hebt meet dan eens een paar keer tijdens het maischen. Als je waardes goed zijn tijdens het maischen en te laag bij het begin van het koken weet je waar het probleem zit.

beermenke

Ok goede tip en ga meten
Ik recirculeer met md10 die ik iets moet knijpen
Ik meet in de leiding en die temperatuur kan ik instellen en de sensor stuurt dus ook mijn element aan of uit. Daarnaast meet ik ook in de maisch en beide waardes lopen vrij synchroon. Prima dus.
mijn volgend brouwsel ga ik meer meten.

wjg.seegers

Onlangs bij mijn 4e brouwsel hield het pompje er mee op. Later deze gedemonteerd en gereinigd. De rotor bleek te plakken om het asje.

Peterrr

Hoi, vraagje (hoef ik niet hele topic door  :D )

Ben aan het proberen met water of de ketel het doet, ik dacht dat ik uit maar 3 standen voor verwarming ik kiezen.
Maar als ik de power selecteer kan ik traploos van laag naar hoog is dat nieuw, of hebben meer dit bij de laatste versie?

Moet toegeven voelt allemaal beter aan qua kwaliteit en ik verwachtte...


Grt Peter

Mario72

Je hebt inderdaad de laatste versie. Ik ben er zelf tevreden over mijn Bulldog ondanks dat ik niet de laatste maar de een na laatste versie heb. Het is geen Braumeister maar de ketel doet wat hij moet doen. Veel plezier met je ketel

Peterrr

Dankjewel,
Volgende week een brouwdag en kijken of ik het  beter vind dan wat ik gebruikte (digitale maischketel roerwerk enz.)
Grt Peter

Daddy Cools

Mijn ketel was doorgebrand bij mijn laatste brouw.
Nu zit er ook een traploze vermogens instelling in.
Geen Hoog, Midden of Laag stand meer.
Dus dat wordt keuzestress tijdens het brouwen  ;D

Ik ben benieuwd.

Succes met je ketel.

Peterrr

Na 15 minuten maischen stopte de pomp en de psu knipperde.
Gekeken blijkt het een 1 A voeding te zijn  :(  gelukkig had ik nog een pompsysteem van de vertrouwde set.

Voor de rest best fijn ding, wel even gemaild of er een andere voeding kan komen.
Grt Peter

MartijnOMG

Hoe zien jullie bulldog gegevens eruit in BrouwHulp?

Hier mijn huidige instellingen:





Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.