Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mario72

Citaat van: Marcel_k op 15-12-2016  20:40 u* ook na koken (met pellets) was bazooka-filter niet echt den feestje. Ik heb daar nog geen oplossing voor trouwens.

Bij mij ligt onderin de ketel een filterheks. Werkt bij mij als een tierelier. Zal bij de volgende brouwdag een foto van maken.

Marcel_k

Citaat van: Mario72 op 15-12-2016  21:57 uBij mij ligt onderin de ketel een filterheks. Werkt bij mij als een tierelier. Zal bij de volgende brouwdag een foto van maken.
Slim! Ik heb er ook nog een liggen, zou ik dus kunnen doen. Ik durf alleen niet dat kraantje eraf te schroeven  :-[

Mario72

Citaat van: Marcel_k op 17-12-2016  14:38 uIk durf alleen niet dat kraantje eraf te schroeven  :-[
Nergens voor nodig. Wel ff opletten met de o-ring aan de binnenkant van het kraantje. Ook het schoonmaken van het kraantje is dan veel makkelijker.

Mr. Kaptein

Hallo,
Ik ben vrij nieuw hier, wel veel informatie al gewonnen. Bedankt voor.
Het pompje loopt bij mij wel vaak vast. Dan spoel ik 'm schoon en na een paar keer aan en uit doen, dan doet ie het weer. Ook al contact gehad met de leverancier en die zeiden dat ik iets grover moest schroten. Dat doe ik nu, maar hij loopt nog steeds af en toe vast.
Herkent iemand dit of is het pompje niet al te best?

MartijnOMG

Gisteren voor het eerst mee gebrouwen en ik moet zeggen het ging heerlijk soepel allemaal. We hebben 20 liter IPA gebrouwen met een beslagdikte van 3,14 l/kg. Niks geen last gehad van een verstopte pomp, die bleef mooi gaan en het wort was heel mooi helder. mijn maisch opbrengst viel hoger uit dan geplanned waardoor ik wat meer ben gaan spoelen, dit alleen een beetje te enthousiast gedaan waardoor het sg uiteindelijk een paar puntjes te laag uitviel. Had dus nog even moeten doorkoken. Filteren ging trouwens ook mooi makkelijk, ook geen problemen gehad met dichttrekkende filters. De hopbellen heb ik toch gewoon gekookt in hopzakjes dus daar ook totaal geen problemen mee gehad. Het apparaat heeft totaal geen moeite met een mooi rollende kook en ik vind ook dat de temperaturen vrij snel bereikt zijn. 

Twee kleine minpuntjes. De timer geeft geen signaal als de tijd verstreken is (geen groot probleem als je de timer van BrouwHulp gebruikt), en ik heb me tijdens het schoonmaken een beetje gesneden aan een scherp stukje aan de onderkant van de binnenketel. Die afwerking had dus beter gekund.

Maar ga nog veel plezier beleven aan dit apparaat!

Mr. Kaptein

Ik krijg een nieuw pompje doorgestuurd. Op hoeveel graden zetten jullie de thermometer om te laten koken.
Ik zet hem om 102 graden, 2500 watt. En dan de deksel erop.
En nu 6,5 week wachten om te proeven hoe het smaakt ;)

Mario72

Om te koken gaat bij mij de temperatuur op 104 graden en 2500 Watt. Maar als het geheel aan de kook is dan terug naar 1800 Watt. De deksel blijft eraf.

Marcel_k

Citaat van: Mr. Kaptein op 20-12-2016  08:55 uHerkent iemand dit of is het pompje niet al te best?
Pompje is bij mij prima. Checkvraag: draai jij het kraantje vol open?
En verder: recirculeren hoéft niet hè. Je kunt er ook voor kiezen om steeds te roeren.

Mr. Kaptein

Ik doe het kraantje voor de helft open. Zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Ik hoop dat de nieuwe het beter doet.
Wil waarschijnlijk ook een filterheks aanschaffen.

joenedu

Wij hebben er zaterdag de 23e ook ons eerste bier mee gemaakt. Wat een gemak, zo'n ketel! Alleen bij het koken een keertje niet goed opgelet, deksel er half op en die viel dicht, dus de boel kookte over. Dat heeft ons heel wat schoonmaken gekost. Verder staat de IPA nu lekker te pruttelen in de gistemmer, ben heel benieuwd naar het resultaat.
Kraan halfopen bij het maischen inderdaad, volgende keer gaat bij het koken de deksel er ook niet meer op ;)

Mario72

Zoals belooft de foto's van de filterheks in mijn ketel

Dit is voor het begin van het brouwproces


Dit is wat er achterblijft.

Werkt bij mij dus goed

Jacques

Citaat van: Mario72 op 28-12-2016  16:53 uZoals belooft de foto's van de filterheks in mijn ketel

Dit is voor het begin van het brouwproces


Dit is wat er achterblijft.

Werkt bij mij dus goed

Waarom leg je de filterheks niet op de manier zoals dat gebruikelijk is?




freelive

Mijn toverheks ligt zo
Dit ivm pootjes filter


Hay

Bij Brouwmarkt kost dit apparaat nu maar 395 euro.
Vind ik niet duur en ik vind het een heel leuk apparaat wat ik zeker een keer ga aanschaffen.
Maar waarom moesten uitgerekend deze maand de  vaatwasser en de auto het begeven en moest ik nieuwe banden >:(

dePol

Gisteren de eerste keer in mijn nieuwe Bulldog brewer gebrouwen.

Maischen: Er wordt op forums aangeraden om een stukje slang aan de uitloop te bevestigen zodat het wort niet spat. Is volgens mij niet nodig. Je kunt het debiet zo regelen dat het wort zonder spatten in je maisch loopt.
Ik gebruik tot nu toe nog altijd een Corona schrootmolen (op de uitkijk naar een walsenmolen), dus heb een beetje last van tegelijk én te fijn geschrote én ongeschrote mout. En ook een beetje "moutbloem".  Maar al bij al weinig last gehad van het vastlopen van de pomp.  Één keer even gehaperd, maar door even de kraan helemaal open te zetten direct weer los.

Moutpijp eruit heffen: Er wordt gewaarschuwd dat het handvat los kan komen. Maar als je dat traag doet zodat het wort geleidelijk kan uitlekken komt dat handvat echt niet los. Beter de zwaartekracht voor jou laten werken dan er tegenin gaan :).   Wel echt handig dat je niet meer moet overscheppen en zo kunt beginnen spoelen. 

Spoelen:  Ik heb met 6 L spoelwater traag uitgespoeld, zonder het wort nog te laten circuleren. Sparge plate is heel handig. Hier heb ik een vraag bij:  Heeft het zin om het wort rond te pompen als je aan het filteren bent? Je pompt je suikers dan toch weer je filterbed in? 

Koken:  Heel snel op temperatuur. En daarna op de laagste stand (700W) ook nog een goede rollende kook. Ik had wel op 80 minuten 8 L water verdampt (van 26 naar 18). Vind ik wel veel.  Volgens de (heel summiere) handleiding moet je de temperatuur op 102 graden zetten om de kook te houden.   Zou het misschien beter zijn hem gewoon op 100 te zetten zodat hij wat rustiger kookt en minder verdampt?
Volgens de instructies en ook op internetvideo's moet je de moutpijp erin zetten bij de kook, en ook het pompje laten draaien.  Zodat je dan een filter hebt voor je hopbloemen.  Dat vind ik echt niet nodig. Ik hou die moutpijp eruit en doe de hop in een hopzakje en pomp het wort niet rond bij het koken (zoals in de weckketel dus).  Dan heb je tijdens het koken ook ruim de tijd om de moutpijp te leven en schoon te maken.

Koelen: Spiraalkoeler gebruikt.  In mijn vorige ketel (type weckketel) had ik geen temperatuuraanduiding.  Handig dat je bij deze de temperatuur van het wort kunt uitlezen. Maar dat sensortje zit helemaal onderaan en dat verschilt wel heel veel met bovenaan. Maar met wat roeren kun je het gebruiken als indicatie.

Wort eruit halen: Tegen het einde aan verstopte de bazooka filter (door die "moutbloem").  Toch maar die walsenmolen aanschaffen. En ik denk dat ik er ook een filterheks in ga leggen.

Conclusie:  Vooral het alles-in-één-pan principe is super en bespaart tijd en gekledder. Circuleren tijdens het maischen werkt prima. Filteren met de moutpijp op de ketel: zooo handig.  Heel blij mee.

Pol



Hay

Ik zou inderdaad tijdens het filteren niet rondpompen en bij het koken ook niet.
Misschien is het wel handig om rond te pompen tijdens het koelen.
Ja die bazookafilter lijkt me ook te klein en een filterheks of filter gemaakt van een koperen buis is beter.

Hay

En wat de verdanping betreft, 6l/u is toch niet zo heel veel.
 Gewoon rekening mee houden met je liters en dan is het goed toch?

Bram86

Citaat van: Hay op 02-01-2017  14:46 uEn wat de verdanping betreft, 6l/u is toch niet zo heel veel.
 Gewoon rekening mee houden met je liters en dan is het goed toch?

Dat is iets meer dan 23%, dat lijkt me best veel.

daniel_oud

Citaat van: Bram86 op 02-01-2017  18:15 uDat is iets meer dan 23%, dat lijkt me best veel.

Lijkt me inderdaad veel, maar simpelweg op te lossen door kokend water aan het einde van de kook toe te voegen?

Hay

Ik kook nu in een best grote en brede kookketel van 70l en daardoor is het bij mij nog meer .
Daarom zal ik het waarschijnlijk niet veel vinden.
Maar waarom zou je water toe moeten voegen hij weet nu toch wat hij weg kookt.
Even goed in je brouwprogamma zetten en je hebt precies je liters.

daniel_oud

Citaat van: Hay op 02-01-2017  19:25 uIk kook nu in een best grote en brede kookketel van 70l en daardoor is het bij mij nog meer .
Daarom zal ik het waarschijnlijk niet veel vinden.
Maar waarom zou je water toe moeten voegen hij weet nu toch wat hij weg kookt.
Even goed in je brouwprogamma zetten en je hebt precies je liters.

Als hij er vrede mee heeft dat de eindopbrengst 8 liter minder is dan de inhoudt van de ketel wel ja. Persoonlijk brouw ik graag veel om weg te geven aan familie etc, daarom wil ik een maximale opbrengst halen uit mijn pan.

dePol

Welke is de beste lengte voor de filterheks voor deze ketel aub?   De 1000 of 1800 mm versie?

freelive

Dit is een 1000  ivm pootjes van je binnenfilter.

 

Wisdom

Ik gebruik nog een hevelfilter maar kijk altijd wel met belangstelling naar het heksfilter.
Zit die permanent bevestigd?
En hoe maak je zo'n filter schoon?

freelive

Filter is losneembaar met 1/2'' koppeling (aliexpress)
Schoonspoelen water Star San.
Werkt makkelijk.


Gr C


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.