Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Franske

Bij mij zat wel een handleiding. Maar er staat veel te weinig in. Maar een email naar de makers en je krijgt snel bericht terug op je vraag. Zo was ook de ervaring van Engelse gebruikers op een Engels forum.  Ik heb hem maandag ontvangen, ook van de dagdeal, dinsdag mee gebrouwen. Ik was verrast van de snelle opwarming en van het vasthouden van de temperatuur. Een siliconenslang aan het pijpje maken zodat het wort niet te hard terugvalt is inderdaad een goed idee. Ze zeggen dat je voor het koken de moutmand terug moet doen in de ketel. Dan kan je de hop er gemakkelijk uithalen. Maar dan komt tijdens het koken steeds het wort omhoog tussen de binnen en de buitenpan. Het blijft gelukkig wel in de pan. Wel een hoop gekletter en gespetter. Volgende keer zonder pan proberen. Er zit ook een bazooka screen in dus die zal de hop ook wel tegenhouden. Na 5 uur had ik 22 liter wort in het gistvat.
Ik wil nog wel even zeggen dat je uit moet kijken met het handvat van de moutkorf. Bij mij schoot hij er af. Je moet hem maximaal buigen zodat hij er net tussen past, dan blijft hij wel zitten.
Er zit ook nog een dikke spijker (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) in de doos. Die past in het gat van de pijp in de moutkorf. Fijn bij het storten van de mout maar zeker gebruiken bij het koken als je de moutkorf gebruikt, zonder "spijker" krijg je een fontein van zo'n 10 cm hoog. Dit staat nergens vermeld.

Hay

Goed te horen allemaal, het lijkt me een heel leuk apparaat voor een leuke prijs.
Denk dat ik in de toekomst ook een keer een dergelijk apparaat ga aanschaffen.
FF sparen nog.
En als je een keer een paar actiefoto's hebt  mag je die gerust plaatsen hoor. 8)

j.heesters3

Citaat van: Hay op 03-11-2016  21:28 uMaar misschien denk ik te simpel, maar die vriend van jou heeft dat ding toch ergens gekocht?
Waarom daar niet ff bellen van hee joh waar is mijn handleiding?
Uiteraard heeft hij  gebeld  naar Brouwmarkt en werd er een Engelstalige handleiding opgestuurd. Hij is nu op zoek naar een Nederlandse handleiding. Is wel zo makkelijk en niet iedereen spreekt vloeiend Engels.

Jos

Joh

Moet je bij de Bulldog Beerbrewer 25 tijdens het maischen op het juiste moment de temperatuur wijzigen net als bij de Grainfather?
Of kan je alles van te voren programmeren zoals bij de Speidel?

Chris71

Elke stap moet ter plekke worden ingevoerd, eerst temp dan tijd wanneer het op temperatuur is.

j.heesters3

Vandaag mijn brouwmaat meegeholpen met het brouwen van zijn eerste bier in de Beerbrewer 25. Is goed gelukt maar toch nog wat dingen ontdekt die het de volgende keer nog makkelijker maken. Rond 09.30 begonnen met schroten en om 14.30 uur alles in het gistingsvat. Recept van Brouwland voor een Winterbier met een eenstapsmaish.

Jos

Chipmunk03

Ik heb er zelf een gemaakt van een vdaXL ketel. Ik stond versteld, zonder te weten dat deze ketel ook een merknaam heeft, op de gelijkenis.



Kosten € 190,-


jpt

Citaat van: Chipmunk03 op 18-11-2016  20:10 uIk heb er zelf een gemaakt van een vdaXL ketel. Ik stond versteld, zonder te weten dat deze ketel ook een merknaam heeft, op de gelijkenis.



Kosten € 190,-
Netjes :)

Hij is nu in de 'aanbieding' bij Brouwmarkt voor € 399. Als je er 100 brouwsels uit haalt zonder gelazer, dan kost ie maar 4 euro per brouwsel.
Dat is eigenlijk het grote bezwaar wat ik heb met Speidel. Ze maken mooi spul, maar het is een afweging of je met het beste gereedschap wilt werken, of dat je af en toe wil klussen.

Als dit apparaat in feite al een keer over de kop gaat, waarom zou je dan niet zelf iets vergelijkbaars bij elkaar harken?
Heeft jouw installatie ook een 304 legering?

beermenke

Ik heb er een gemaakt van een oude 25 liter koffieketel en koperen binnenpan die ik tijdens het spoelen per 3 cm omhoog kan tillen en uitlekken. Los iwakipompje en temperatuurcontroller die het element schakelt. Na koken schroef ik er de platenkoeler op en direct het gistvat in. Met 1 stapsmaisch in precies 4 uur ca 18 liter wort. Enige nadeel is dat 3000 W element te veel is en heb er een dimmer tussen. Werkt allemaal prima en ben tevreden en weet niet meer wat te verbeteren.

Chipmunk03

Een binnenpan is toch wel zo prettig. Ik brouw in een zak, die ik zelf gemaakt heb van een oude kussensloop. Dat ging niet helemaal lekker. De pomp trok zo hard, dat de zak vacuüm getrokken werd tegen de valse bodem. Er werd geen wort meer rondgepompt. Ik wilde de zak uit de ketel omhoog trekken, zodat er weer wort onder zou komen en de pomp weer in vocht kon rondpompen. Ik had  eerst nog niet door dat de pomp heel hard trok. Ik trok de zak kapot. Dat was wel erg jammer. Intussen ben ik aan het experimenteren met een zelf gemaakte zak van kaasdoek met een grofmazige bodem. Dit werkt goed. Ook heb ik nog een soort boodschappen tas geprobeerd, maar die laat niet genoeg vocht door. Ook heb ik een emmer met gaatjes in de bodem geprobeerd. Die komt niet laag genoeg in de ketel. Ik ga nu nog een zak maken van voille. Vitrage. Moet polyester zijn, want kan tegen +250°C. De boodschappen tas was ook van polyester. Op zich wel goed. Stevige tas met hengsels.

jpt

Citaat van: Chipmunk03 op 27-11-2016  02:29 uEen binnenpan is toch wel zo prettig. Ik brouw in een zak, die ik zelf gemaakt heb van een oude kussensloop. Dat ging niet helemaal lekker. De pomp trok zo hard, dat de zak vacuüm getrokken werd tegen de valse bodem. Er werd geen wort meer rondgepompt. Ik wilde de zak uit de ketel omhoog trekken, zodat er weer wort onder zou komen en de pomp weer in vocht kon rondpompen. Ik had  eerst nog niet door dat de pomp heel hard trok. Ik trok de zak kapot. Dat was wel erg jammer. Intussen ben ik aan het experimenteren met een zelf gemaakte zak van kaasdoek met een grofmazige bodem. Dit werkt goed. Ook heb ik nog een soort boodschappen tas geprobeerd, maar die laat niet genoeg vocht door. Ook heb ik een emmer met gaatjes in de bodem geprobeerd. Die komt niet laag genoeg in de ketel. Ik ga nu nog een zak maken van voille. Vitrage. Moet polyester zijn, want kan tegen +250°C. De boodschappen tas was ook van polyester. Op zich wel goed. Stevige tas met hengsels.
Pas wel op. Veel van die synthetische produkten bevatten weekmakers, en die zijn niet zo best voor je. Misschien heb je meer aan een omgekeerd vergiet ?


Chipmunk03

Heb ik er in zitten om direct contact met de bodem te voorkomen. Ik gebruik katoen en polyester. Polyester is beproefd food grade. Geen probleem mee. Katoen is kaasdoek. Ook food grade.

Thanatosti

Maandag de Bulldog Brewer binnengekregen, mét sparge plate en inhoudsaanduiding dus de v2 versie.

Gisteren een kooktestje gedaan met 20 liter water van 10 graden. Opwarmen naar 60 graden in 30 minutes. van 60 naar 100 graden in 27 minuten. Snel genoeg voor mij.

Pompje werkt ook naar behoren.

Enige probleem dat ik heb is het aansluiten van de wortkoeler op de kraan. Is er al iemand die dit gedaan heeft? Weet niet goed welke spullen hiervoor te kopen. Op de kraan heb ik al een Gardena koppeling zitten.

Franske

Ik heb er gewoon een gardena koppeling op gezet. En op de koeler de slangen er gewoon op geschoven. Bleef tot nu toe goed zitten. Heb er 2 keer mee gebrouwen

Thanatosti

Citaat van: Franske op 08-12-2016  15:02 uIk heb er gewoon een gardena koppeling op gezet. En op de koeler de slangen er gewoon op geschoven. Bleef tot nu toe goed zitten. Heb er 2 keer mee gebrouwen

Heb je daar misschien een foto van? De slangen die ik er bij kreeg passen niet op een Gardena tuinsslangkoppeling in ieder geval.

j.heesters3

Slang halen bij de kampeermarkt en met klemmen op de koeler bevestigen. Andere kant Gardenakoppelingen erop.  Werkt perfect bij mijn brouwmaat.

Gr. Jos

Thanatosti

En daarom koop ik dus een kant en klare installatie en ga ik niet zelf bouwen, ik heb een technisch inzicht van likmevestje. Op een standaard Gardena snelkoppeling past de siliconenslang dus inderdaad prima op  ;)

Hopmans

Heeft iemand al een geslaagd biertje met dit systeem gebrouwen?
Of jongbier wat al goed smaakte bij het overhevelen?


j.heesters3

Citaat van: Hopmans op 10-12-2016  16:48 uHeeft iemand al een geslaagd biertje met dit systeem gebrouwen?
Of jongbier wat al goed smaakte bij het overhevelen?
Gisteren bij mijn brouwmaat zijn eerste bier gebotteld. Smaakte al redelijk goed. Is een donker bier volgens het recept van Brouwland. Winterbier
Zal straks tegen de 10 % zijn. Nog even wachten dus maar houd jullie op de hoogte maar tot op heden valt het niet tegen.

Jos

Mario72

Vorige week mijn eerste batch, die ik in deze ketel heb gebrouwen, gebotteld. Het Oak Royale pakket van Arsegan rook en smaakte niet verkeerd. Nog wat weekjes wachten om te rijpen en dan proeven. De tweede batch (een saison) zit nu in de navergistingsfase.
Voor de rest met het systeem geen problemen ondervonden behalve dat de gemeten temperatuur wat afwijkt van de aangegeven temperatuur in het schermpje. Maar als je dit weet is het voor de rest geen probleem.

daniel_oud

Citaat van: Mario72 op 11-12-2016  11:51 uVorige week mijn eerste batch, die ik in deze ketel heb gebrouwen, gebotteld. Het Oak Royale pakket van Arsegan rook en smaakte niet verkeerd. Nog wat weekjes wachten om te rijpen en dan proeven. De tweede batch (een saison) zit nu in de navergistingsfase.
Voor de rest met het systeem geen problemen ondervonden behalve dat de gemeten temperatuur wat afwijkt van de aangegeven temperatuur in het schermpje. Maar als je dit weet is het voor de rest geen probleem.

Hoe groot was de afwijking? Als jij bovenin een thermometer steekt zal het een andere temperatuur hebben als de ingebouwde thermometer die waarschijnlijk onderin zit.

Mario72

Citaat van: daniel_oud op 11-12-2016  12:31 uHoe groot was de afwijking? Als jij bovenin een thermometer steekt zal het een andere temperatuur hebben als de ingebouwde thermometer die waarschijnlijk onderin zit.

Mijn afwijking qua temperatuurinstelling was 5 graden bij temperaturen rond de 70 graden en 3 a 4 bij temperaturen rond de 50 graden.
Als ik dus een maischtemperatuur wil hebben van 70 graden dan is de instelling op de Bulldog 75 graden.

MartijnOMG

Ik heb mijn Bulldog v2 ook bijna twee weken binnen. Alleen het pompje bleek defect te zijn en ik wacht nu dus op een nieuwe van Brouwmarkt, zou gisteren binnen zijn.

Heeft iemand al het brouwzaal rendement gemeten?

Marcel_k

Citaat van: MartijnOMG op 13-12-2016  11:50 uHeeft iemand al het brouwzaal rendement gemeten?
Procentje of 75.

Ik heb ook nog wat andere tips:
* gebruik nóóit pellets, wat een rotzooi geeft dat
* met binnenemmer er in kun je de maatstrepen niet zien en kan de neiging ontstaan dat je vergeet om het aantal liters te meten  (best handig bij bepalen van rendement)
* gebruik nooit de  hengsel vd binnenemmer, die schiet makkelijk los
* het filterbed icm filter liep na maischen snel dicht, ook na koken (met pellets) was bazooka-filter niet echt den feestje. Ik heb daar nog geen oplossing voor trouwens.

Thanatosti

Citaat van: Marcel_k op 15-12-2016  20:40 uProcentje of 75.

Ik heb ook nog wat andere tips:
* gebruik nóóit pellets, wat een rotzooi geeft dat
* met binnenemmer er in kun je de maatstrepen niet zien en kan de neiging ontstaan dat je vergeet om het aantal liters te meten  (best handig bij bepalen van rendement)
* gebruik nooit de  hengsel vd binnenemmer, die schiet makkelijk los
* het filterbed icm filter liep na maischen snel dicht, ook na koken (met pellets) was bazooka-filter niet echt den feestje. Ik heb daar nog geen oplossing voor trouwens.

- Hmmm, heb voor zaterdag een brouwdag staan mèt pellets. Hopzakjes dan maar eens gebruiken.
- Goeie tip.
- Heb ik over gelezen ja, eerst een beetje rechter buigen las ik, en altijd met twee handen tillen.
- Gaan we meemaken. Wat grover schroten dus.

Ben benieuwd!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.