Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 02-10-2016  21:41 uAl met al wel erg prettig geprijsd, ik vraag me af of de controller die erop zit ook goed-fijn-precies werkt.

Upgraden die handel :)

tdp

Heb persoonlijk geen ervaring met deze ketel, maar sluit me wel bij Oscar aan: Het is een van de vele RIMS systemen die aangeboden wordt. Voor €475,- kan je weinig gebeuren volgens mij, al denk ik dat je het voor dat geld ook wel zelf in elkaar kunt knutselen. Het pompje lijkt mij een simpel solarpompje, de ketel is een koffiekoker van 25 liter, je moet alleen wat verzinnen voor de binnenpan als je deze zelf zou willen maken.

Verder vind ik de reactie van Oscar niet zuur, vind eerder jou eerste reactie op Oscar zuur, persoonlijk.

Goed, succes met keuzes maken!

Groet

freelive

  Hallo Brouwies

  Hoe kan een simpele vraag in zo"n zinloze discussie belanden
  Je wordt al voorzichtig om wat te vragen
  Reageer als je wat positiefs kan bijdragen
  Ons gezamenlijke doel is uiteindelijk BIERTJEeeee
  Soms is een beetje narren ook wel leuk Maar respect voor elkaar
  Nu over de ketel Heb dezelfde maar van brewcrafter leuk compleet set
  en makkelijke binnenfilter traploos in hoogte te verstellen
  Controller is laat ik het zo zeggen bruikbaar
  Vermogens instelbaar

  Zo en nu koffie (10 uur)

j.heesters3

Zoals eerder gezegd heeft mijn (beginnende) brouwmaat er een besteld. Aangezien hij wat kracht mist in een hand is deze ketel een uitkomst. Minder handelingen  en hij is volgens mij erg eenvoudig te reinigen. Nu nog een kleine takel voor de moutkorf. Hou jullie op de hoogte van de prestaties en werking van deze ketel.

Jos

Biertje1985

Citaat van: broeder Paulus op 02-10-2016  16:28 uBierbrouwen is ook een tijd in de pot roeren en filteren met hevelfilter, en dat vind ik het leuke aan deze hobby.
Zodat je toch een grote halve dag bezig bent. De all in one installaties nemen alles van je over wat is er dan nog leuk aan. Maar ieder zijn mening hierover.
Groetjes
Ga dan ook koffiezetten met een perculator, autorijden in een fiat 500. dat is authentiek of zo?

Het is gewoon vooruitgang, plus kan je je proces gewoon beter controleren, het neemt ook vaak minder ruimte in en energie kan efficiënter gebruikt worden.
om maar een paar voordelen te noemen. Er is ook gewoon minder kans op brouwfouten. Ow en je kan een brouwsel nog eens her brouwen want bijvoorbeeld een speidel maakt het gemakkelijk consistent.

Zo zie je maar inderdaad, ieder zijn mening.  :proost:(Ik vind Senseo bijvoorbeeld ook te ver gaan hoor)


Hay

Citaat van: Haagse Wouter op 30-09-2016  22:04 uLigt er wel aan waar de problemen zitten in je bierbrouwen denk ik? Als je mega onhandig bent en zo dan kan ik me voorstellen dat een wat handigere installatie kan helpen.

Wil toch nog ff de knuppel in het hoenderhok gooien(moet wel nu Homoeccentrius er niet meer is) en had ook wel verwacht dat Jaques hierop gereageerd had, dus als je een bulldog beerbrewer of grainfather of speidel hebt ben je onhandig??

Chris71

//dus als je een bulldog beerbrewer of grainfather of speidel hebt ben je onhandig??//

Of je hebt gewoon weinig ruimte, zoals ik...

Jacques

Citaat van: Hay op 08-10-2016  22:55 udus als je een bulldog beerbrewer of grainfather of speidel hebt ben je onhandig?

Heeft niets met de handigheid of onhandigheid van de brouwer te maken.

Door het brouwen met een Braumeister heb ik tegenwoordig wat meer tijd om metingen te doen en tussentijds schoon te maken. En dat is wel handig...

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 08-10-2016  23:31 uHeeft niets met de handigheid of onhandigheid van de brouwer te maken.

Door het brouwen met een Braumeister heb ik tegenwoordig wat meer tijd om metingen te doen en tussentijds schoon te maken. En dat is wel handig...

En mis je het ouderwetse roeren in je pan niet?  :brouwen:

Wat is jou ervaren mening over het verschil tussen "modern" en authentiek brouwen?, geeft een Grainfather / Speidel net zo een goed (of beter) resultaat?
(Ik denk namelijk vaak, had ik maar een HERMS gemaakt. wanneer er iets mis gaat.)

Al vlieg ik wel even weer offtopic, maar goed er is barweinig over van het originele topic, want de discussie is weer eens losgebarsten.





Brouwers

Terwijl broeder Paulus in zijn pannetje aan het roeren is heb ik tijd om rustig met de hond te wandelen, met mijn zoontje stoeien, lekker bakje koffie drinken, schoonmaken van gebruikte brouwspullen. De gebruikte brouwmethode voorspelt weinig over de kwaliteit van je bier. Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen. Als je voldoening haalt uit het in je pan roeren moet je dat vooral blijven doen, persoonlijk haal ik mijn voldoening uit het bedenken van een recept en uiteindelijk het eindresultaat proeven. Niet alle bieren bereiken het doel van mijn recept, maar smaken doen ze tot nu toe allemaal nog.

Om terug te komen on-topic, mooi apparaat voor het geld. Is hierdoor een geduchte concurrent voor de grainfather. Vraag blijft natuurlijk hoe het zit met de degelijkheid van het apparaat. Wie is de producent eigenlijk? Want voor de toekomst is het natuurlijk belangrijk dat er ondersteuning blijft en misschien een uitbreiding komt qua functionaliteit. Puur gebasseerd op de site van bulldog lijkt het mij dat ze gewoon een of andere chinese ketel hun logo hebben gegeven. De ketel lijkt trouwens verdacht veel op een andere die uit zweden komt. Weet de naam niet meer.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 09-10-2016  12:37 uEn mis je het ouderwetse roeren in je pan niet?  :brouwen:

Wat is jou ervaren mening over het verschil tussen "modern" en authentiek brouwen?, geeft een Grainfather / Speidel net zo een goed (of beter) resultaat?
(Ik denk namelijk vaak, had ik maar een HERMS gemaakt. wanneer er iets mis gaat.)

Al vlieg ik wel even weer offtopic, maar goed er is barweinig over van het originele topic, want de discussie is weer eens losgebarsten.

Om een beter rendement te halen roer ik gedurende de eerste 30 minuten na ongeveer elke 7 minuten door het beslag. Hierdoor kan ik zware bieren brouwen met mijn Braumeister. Zo mis ik het roeren niet.

Al heel wat keren heb ik geschreven dat je met een Braumeister geen betere bieren brouwt. Dat geldt volgens mij ook voor de andere RIMS en HERMS systemen. Een gewone pan en een hevelfilter leveren perfecte bieren. Zoals genoegzaam bekend is ben ik geen liefhebber van de BIAB-methode omdat je daar niet of nagenoeg niet spoelt waardoor je iets in het karakter van je bier mist.


Biertje1985

Citaat van: Jacques op 09-10-2016  15:15 uOm een beter rendement te halen roer ik gedurende de eerste 30 minuten na ongeveer elke 7 minuten door het beslag. Hierdoor kan ik zware bieren brouwen met mijn Braumeister. Zo mis ik het roeren niet.

Al heel wat keren heb ik geschreven dat je met een Braumeister geen betere bieren brouwt. Dat geldt volgens mij ook voor de andere RIMS en HERMS systemen. Een gewone pan en een hevelfilter leveren perfecte bieren. Zoals genoegzaam bekend is ben ik geen liefhebber van de BIAB-methode omdat je daar niet of nagenoeg niet spoelt waardoor je iets in het karakter van je bier mist.
Dat is bruikbare info voor de mogelijk toekomstige eigenaren van een soortgelijk systeem! ik brouw ook in een zelfgemaakt vergelijkbaar systeem. Ik heb inderdaad een wat laag rendement als ik niet roer.
Alleen doe ik dat eigenlijk tegen het einde. Ik ga jou manier de eerste 30 min iedere 7 minuten ook eens toepassen, klinkt goed. :proost:



mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 09-10-2016  15:32 uDat is bruikbare info voor de mogelijk toekomstige eigenaren van een soortgelijk systeem! ik brouw ook in een zelfgemaakt vergelijkbaar systeem. Ik heb inderdaad een wat laag rendement als ik niet roer.
Alleen doe ik dat eigenlijk tegen het einde. Ik ga jou manier de eerste 30 min iedere 7 minuten ook eens toepassen, klinkt goed. :proost:

Voor wat het waard is, met mijn RIMS haal ik (al twee brouwsels) hetzelfde rendement als met een hevelfilter zo'n 78%. En dat zonder extra roeren. Maar misschien toch eens de methode van Jacques proberen.

j.heesters3

Citaat van: Jacques op 09-10-2016  15:15 uOm een beter rendement te halen roer ik gedurende de eerste 30 minuten na ongeveer elke 7 minuten door het beslag. Hierdoor kan ik zware bieren brouwen met mijn Braumeister. Zo mis ik het roeren niet.

Al heel wat keren heb ik geschreven dat je met een Braumeister geen betere bieren brouwt. Dat geldt volgens mij ook voor de andere RIMS en HERMS systemen. Een gewone pan en een hevelfilter leveren perfecte bieren. Zoals genoegzaam bekend is ben ik geen liefhebber van de BIAB-methode omdat je daar niet of nagenoeg niet spoelt waardoor je iets in het karakter van je bier mist.
Ik heb een roerwerk in mijn ketel die constant roert, tijdens de gehele maischtijd. Bevalt mij prima. Geen gevaar voor aanbranden. Daarna met een hevelfilter afhevelen. Tot op heden prima bieren. Worden nog beter als ik een gistingskast heb. Maar de automatisch ketels zijn natuurlijk erg handig en makkelijk omdat ze minder ruimte nodig hebben. Alles heeft zijn voor en tegen. Je kiest toch voor het systeem waar je, jezelf het lekkerst bij voelt. Ga in ieder geval binnenkort bij een brouwmaat de ketel uitproberen. Hou jullie op de hoogte.

Jos

McMelloW

Citaat van: Jacques op 09-10-2016  15:15 uOm een beter rendement te halen roer ik gedurende de eerste 30 minuten na ongeveer elke 7 minuten door het beslag. Hierdoor kan ik zware bieren brouwen met mijn Braumeister. Zo mis ik het roeren niet.
Heb je dan de bovenste filterplaat er niet op of haal je die ieder keer even weg tijdens het roeren?

Jacques

Citaat van: McMelloW op 11-10-2016  14:13 uHeb je dan de bovenste filterplaat er niet op of haal je die ieder keer even weg tijdens het roeren?

De bovenste filterplaten zitten er op tijdens het rondpompen want anders komt de inhoud van de moutkorf in contact met de verwarmingselementen met alle ellende van dien.

Ja dus. Elke keer wordt het proces gestopt en de filterplaten verwijderd. Het maischschema pas ik hierop aan.

tdp

Citaat van: Jacques op 11-10-2016  21:10 uDe bovenste filterplaten zitten er op tijdens het rondpompen want anders komt de inhoud van de moutkorf in contact met de verwarmingselementen met alle ellende van dien.

Ja dus. Elke keer wordt het proces gestopt en de filterplaten verwijderd. Het maischschema pas ik hierop aan.

Heb je een prachtig apparaat als een Braumeister, moet/ga je noodgrepen uithalen om een bepaald rendement te behalen... Je mag dan geen liefhebber zijn van BIAB, maar dit lijkt me ook een geklieder en gesmeer op te leveren, wanneer je iedere keer het bovenste filter eraf haalt...

hans_nwk

Ik roer twee keer om, ik geloof niet dat de meerwaarde van elke 7 minuten zo groot is. Ik heb het er niet voor over in elk geval.

Groet,
Hans

ArneSmits

Om maar eens terug te komen op de Bulldog Beerbrewer 25, er staat een korte demonstratie video op

hobbybob

Citaat van: hans_nwk op 12-10-2016  09:01 uIk roer twee keer om, ik geloof niet dat de meerwaarde van elke 7 minuten zo groot is. Ik heb het er niet voor over in elk geval.

Groet,
Hans

 >:D Nou je haalt wel 2% hoger rendement hoor :nut: ( 20/100*2=0,4ltr igv 50/100*2=1ltr) :nut:

Zo ook een duit in het zakje gedaan :biersmile:

Zelf geen half/vol automatische installie maar gewoon pannen, werkt goed gemiddelde duur van een brouwmiddag is 4,5 uur ( en ja ik kan ook gewoon ondertussen spullen schoonmaken cq opbergen ) daar heb ik geen automatisch systeem voor nodig.
Je brouwt er zoals hier al is aangegeven GEEN beter bier door.

Heb alles in huis ( en de meterkast al aan laten passen ) om mijn 70 liter pannen om te bouwen naar elektrisch incl REC en alle toebehoren, maar zie de noodzaak nog niet zo.

Voorlopig dus door met losse pannen, maar als je een half/vol automatisch systeem gemakkelijker vindt gewoon doen zou ik zeggen.

Hay

Citaat van: ArneSmits op 12-10-2016  13:02 uOm maar eens terug te komen op de Bulldog Beerbrewer 25, er staat een korte demonstratie video op

Wel iets heel interessants gezien in dit filmpje na het maischen word de binnenketel waarin gemaischt wordt schoongemaakt terug gezet.
En als je dan bloemen gebruikt zoals in de film haal je na het koken de binnenketel er weer uit en  heb je geen trub van de hop onderin zitten.

j.heesters3

Citaat van: Hay op 12-10-2016  18:06 uWel iets heel interessants gezien in dit filmpje na het maischen word de binnenketel waarin gemaischt wordt schoongemaakt terug gezet.
En als je dan bloemen gebruikt zoals in de film haal je na het koken de binnenketel er weer uit en  heb je geen trub van de hop onderin zitten.

Dat viel mij ook op. Goed idee om het zo te doen.

Jos

Jacques

Citaat van: tdp op 12-10-2016  08:43 uHeb je een prachtig apparaat als een Braumeister, moet/ga je noodgrepen uithalen om een bepaald rendement te behalen... Je mag dan geen liefhebber zijn van BIAB, maar dit lijkt me ook een geklieder en gesmeer op te leveren, wanneer je iedere keer het bovenste filter eraf haalt...

Geen geklieder en gesmeer. Dat heb je toch ook niet als je een pan op het fornuis hebt staan met een deksel en die even verwijderd voor het roeren. De filters leg ik in een royale emmer die pal naast de Braumeister staat. Geen geklieder dus.

Ik heb overigens nooit gezegd dat een Braumeister een beter bier oplevert. Naar mijn idee brouw je de beste bieren in een traditionele pan en een hevelfilter. Als je een tweede pan en brander hebt, kun je het opgevangen wort meteen opwarmen en gaat alles als een trein (maar dan wel eentje zonder vertraging.  ;) ).

Voor het koken van je wort zou je een elektrische boiler kunnen aanschaffen. Zo'n boiler is de basis van de Bulldog Beerbrewer 25 om weer bij het onderwerp terug te komen.
Bijvoorbeeld deze boiler. Maar via Ebay en AliExpress zijn die ook goedkoop aan te schaffen.

Stijn85

Interessante discussie om te volgen. Ik ben aan het kijken naar spullen om voor het echte werk. Eerst deed ik aan blikbrouwen. Ik woon nu groter, dus meer ruimte voor bier.

KooTjoo

CiteerVoor het koken van je wort zou je een elektrische boiler kunnen aanschaffen. Zo'n boiler is de basis van de Bulldog Beerbrewer 25 om weer bij het onderwerp terug te komen.
Bijvoorbeeld deze boiler. Maar via Ebay en AliExpress zijn die ook goedkoop aan te schaffen.

Ziet er goed uit, maar hoe kom ik aan zo'n binnenpan met filter?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.