Mmm, wat gemist denk ik. 
Eigen schuld Hopmans, moet je maar wat vaker op het forum zitten 
Persoonlijk vind ik niet dat je iets gemist hebt. De BIAB-methode is een brouwmethode waarbij gebrouwen wordt in een grote zak die in de brouwketel hangt. De methode is dankzij Australische hobbybrouwers weer in de belangstelling gekomen (vandaar de Engelstalige afkorting voor brewing in a bag). Maar het gaat eigenlijk om een aloude hobbybrouwmethode, die ik al heel wat jaren geleden achter mij heb gelaten.
Er is een voorziening nodig om te zorgen dat de zak boven de bodem blijft. Doe je dat niet dan is de kans op aanbranden of smelten van de zak groot.
Het idee is dat je na het maischen de zak omhoog haalt en het beslag gefilterd wordt door de mazen van het doek. Bij deze methode is spoelen niet gebruikelijk.
Het voordeel is dat het goedkoop is (buiten de aanschaf van een rekje voor op bodem van je pan en een takel...), je snel filtert, het wort niet afkoelt en je meteen kunt opwarmen voor het koken.
Nadeel is dat je snel sporen met wort hebt als je geen voorziening treft voor het uitlekken van de zak boven de ketel. Door het kletteren van het wort heb je meer oxidatie. Een ander nadeel is dat je niet spoelt. Hierdoor mis je wat in het karakter van je bier.
Bij Beerbrewer kun je wel spoelen en dat is een voordeel voor de kwaliteit van je bier.