Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_k

Citaat van: TymonK op 04-10-2017  21:59 u. Is dat (sparge plate) het enige doel?
ja, en die spijker is zeker handig. Ik was m na 1x al kwijt, dus heb nu een echte spijker met wat alufolie eromheen :)

Peterrr

Dat pijpje waar de spargeplate op gaat heeft als doel dat de vloeistof die niet door de mout loopt weg kan.
( Overloop)
En die spijker doe je erin bij het storten van de mout zodat er geen mout in die pijp naar beneden op de bodem komt.
En de fontein door die pijp komt waarschijnlijk omdat sommige de moutkorf tijdens het koken erin laten.
( Hop los erin  b.v)

Grt Peter

TymonK

OK - bedankt allemaal voor de tips!

Er staat nu een extreem traag vergistende Saison in de gistkast, maar midden oktober ga ik m aanslingeren. En dit weekend proefdraaien met water...

TymonK

Citaat van: freelive op 07-01-2017  15:41 uFilter is losneembaar met 1/2'' koppeling (aliexpress)
Schoonspoelen water Star San.
Werkt makkelijk.


Gr C
Hoi Freelive - omdat ik niet zo technisch ben - heb jij onderdelen nrs/beschrijvingen van Ali / andere leveranciers:
- Die vierweg-splitsing voor de filterheks (mooie constructie - Maischen in de emmer gaat perfect bij mij met dit ding)
- Camlock
- Connectie naar de kraan (kraan heeft kleinere diameter dan de filterheks)
- Eventueel de kraan gelijk vervangen door een vlinderkraan (beter schoon te maken)?

Andere vraag - iedereen "dimt" de doorstroom tijdens maischen door de kraan verder open/dicht te zetten? Of een dimmer op het pompje (ipv aan/uit schakelaar)

joenedu

Ik dim inderdaad door het kraantje dicht(er) te draaien.

En dat pijpje in de moutkorf kan je er eventueel uitdraaien, er zit schroefdraad onderaan. Kwam ik ook pas na een paar brouwsels achter, ook handiger met schoonmaken. Maar ja, dan heb je wel een gat op de bodem van je moutkorf.

Eric v B

Citaat van: TymonK op 05-10-2017  10:22 uAndere vraag - iedereen "dimt" de doorstroom tijdens maischen door de kraan verder open/dicht te zetten? Of een dimmer op het pompje (ipv aan/uit schakelaar)
Ik weet niet wat voor een pompje je hebt, maar een gedimde pomp gaat langzamer draaien. Als je een pomp met een ventilatiewaaier hebt, dan gaat deze minder koelen. Het dimmen van een pomp zonder koelventilator kan volgens mij zonder problemen. Al kan ik me voorstellen dat er bij een lagere spanning een hogere stroom gaat vloeien. Dat kunnen de elektrotechnici op dit forum beter uitleggen...

Peterrr

Ik heb een aliexpres motor regelaartje ertussen.
De extra warmte (load) word door de regelaar opgevangen.


TymonK

Citaat van: joenedu op 05-10-2017  10:28 uIk dim inderdaad door het kraantje dicht(er) te draaien.

En dat pijpje in de moutkorf kan je er eventueel uitdraaien, er zit schroefdraad onderaan. Kwam ik ook pas na een paar brouwsels achter, ook handiger met schoonmaken. Maar ja, dan heb je wel een gat op de bodem van je moutkorf.
En dat is dan natuurlijk weer niet zo handig ;-)

oengabunga

Voor de liefhebbers... Hij is nog te krijgen voor 275 euro...
Ze hebben er nog een paar. Heb hem meteen besteld.



Ik weet. Ik weet. Heb me nog niet voorgesteld  :-)

TymonK

En nog eens een vraag - als dat apparaat vol zit na het koken (pak m beet 25 liter), handgrepen stevig genoeg om te verplaatsen? (Naar buiten, tuinslang, koelen...)

Mats

Citaat van: TymonK op 10-10-2017  10:14 uEn nog eens een vraag - als dat apparaat vol zit na het koken (pak m beet 25 liter), handgrepen stevig genoeg om te verplaatsen? (Naar buiten, tuinslang, koelen...)
Ja de handgrepen zijn stevig genoeg in mijn ervaring, los van het feit dat het natuurlijk altijd een uitdaging is om een volle brouwketel te verplaatsen ;)


Thanatosti

Citaat van: TymonK op 10-10-2017  10:14 uEn nog eens een vraag - als dat apparaat vol zit na het koken (pak m beet 25 liter), handgrepen stevig genoeg om te verplaatsen? (Naar buiten, tuinslang, koelen...)

Die van mij wel maar als je twijfelt zou ik hem eerst met koud water erin een tijdje rondsjouwen in en rond je huis. Mocht er iets abreken dan verbrand je tenminste niet levend.

mbroek

Citaat van: TymonK op 10-10-2017  10:14 uEn nog eens een vraag - als dat apparaat vol zit na het koken (pak m beet 25 liter), handgrepen stevig genoeg om te verplaatsen? (Naar buiten, tuinslang, koelen...)

Langere tuinslang nemen? Veel veiliger.

TymonK

Citaat van: mbroek op 10-10-2017  11:32 uLangere tuinslang nemen? Veel veiliger.
Eens. Tuinslang door de keuken wordt mijn vrouw niet blij van.
Ga wel merendeels in de schuur brouwen denk ik... dus dan geen probleem

En eerlijk gezegd. Loop nu ook vaker met een pan met 30 liter wort @95 graden door het huis naar de achtertuin. Niet heel veilig, dat klopt.

Bjorn

Citaat van: Bjorn op 19-04-2017  07:26 uFoutjes die ik heb gemaakt: filter vergeten aan te sluiten. Klemmetje naar pompje niet aangesloten (gaat losser zitten als hij warm wordt). Voor de rest erg makkelijk apparaat. Klam schroten beviel mij ook erg goed.
Nu ondertussen zo'n 13 verschillende bieren gebrouwen, van mout tot stevige tripels. Na 7 ging het pompje kapot.  Nu bij 13e brouwsel weer. Na eerste keer zeer snel van leverancier nieuw pompje gekregen. Wacht nu op antwoord voor 2e pompje.
1x zonder hop zakjes gebrouwen, toen met korrel hop ook vastzittend filter.
Overigens nog steeds blij met aankoop, hoop echter wel dat volgend pompje iets minder labiel blijkt.

mbroek

Citaat van: TymonK op 10-10-2017  11:46 uEens. Tuinslang door de keuken wordt mijn vrouw niet blij van.
Ga wel merendeels in de schuur brouwen denk ik... dus dan geen probleem

En eerlijk gezegd. Loop nu ook vaker met een pan met 30 liter wort @95 graden door het huis naar de achtertuin. Niet heel veilig, dat klopt.

Met zo'n verloop (waterdief) een gardena op je kraan zetten (je hebt toch water in je keuken) en de afvoer is ook vlak bij. Maar brouwen in de schuur gaat natuurlijk ook.

Bij mij loop er ook altijd een tuinslang door het huis voor het koelen, ik moet juist water naar buiten brengen.

Peterrr

Citaat van: Bjorn op 10-10-2017  21:23 uNu ondertussen zo'n 13 verschillende bieren gebrouwen, van mout tot stevige tripels. Na 7 ging het pompje kapot.  Nu bij 13e brouwsel weer. Na eerste keer zeer snel van leverancier nieuw pompje gekregen. Wacht nu op antwoord voor 2e pompje.
1x zonder hop zakjes gebrouwen, toen met korrel hop ook vastzittend filter.
Overigens nog steeds blij met aankoop, hoop echter wel dat volgend pompje iets minder labiel blijkt.

Doe zoals ik, koop een goed pompje voor een euro of 20 bij AliExpress en laat die zwakke pompjes die erbij zitten voor wat het is.😉

Thanatosti

Citaat van: Peterrr op 10-10-2017  21:56 uDoe zoals ik, koop een goed pompje voor een euro of 20 bij AliExpress en laat die zwakke pompjes die erbij zitten voor wat het is.😉

Heb je daar toevallig concrete voorbeelden van? Ik zie zoveel verschillende pompen op Ali staan dat ik door de bomen het bos niet meer zie



Peterrr

Hoi, ik heb deze op de adapter die bij de pomp/bulldog geleverd was zitten.

En omdat ik een techneut ben heb ik de schakelaar er tussenuit gehaald, en een 5A motor regelprintje ertussen gezet (hoeft niet maar dan hoef je niet met de kraan te regelen).

grt peter


TymonK

Nou - beetje aan het testen met dit apparaat nu / voor eerste gebruik ook even goed schoonmaken (PBW)

Waar ik niet uitkom - hoe pas je wattage/temp aan tijdens het maischen?
Ik wil bijv met 2500 W opwarmen naar 70 graden en dan op 70 houden met bijv 1000 W. En later bijv naar 75 brengen (met 1500 W)
Maar ik krijg dit niet voor elkaar (anders dan power knop 5 sec indrukken voor uitzetten en dan weer opnieuw instellen...)

Ik heb de v3 denk ik (ingebouwde voeding voor pomp)

TymonK

Je kan natuurlijk ook gewoon de handleiding zoeken... Voor V3 dus een grote verandering...
http://www.bulldogbrews.co.uk/assets/docs/40860-bulldog-brewer-instructions.pdf

Stappen stel je van te voren in... (4 stappen max)

Marksbrew

Citaat van: TymonK op 15-10-2017  09:41 uNou - beetje aan het testen met dit apparaat nu / voor eerste gebruik ook even goed schoonmaken (PBW)

Waar ik niet uitkom - hoe pas je wattage/temp aan tijdens het maischen?
Ik wil bijv met 2500 W opwarmen naar 70 graden en dan op 70 houden met bijv 1000 W. En later bijv naar 75 brengen (met 1500 W)
Maar ik krijg dit niet voor elkaar (anders dan power knop 5 sec indrukken voor uitzetten en dan weer opnieuw instellen...)

Ik heb de v3 denk ik (ingebouwde voeding voor pomp)

Ik heb dezelfde, over het aanpassen van de temperatuur tijdens het programma hebben ze niet goed nagedacht, dat is niet aan te passen. Wat je kan doen is bijv de eerste stap met 2500 W met 4 minuten instellen en dan de de eerste maischstap met 700 W. Dat werkt, maar echt handig is het niet inderdaad.

TymonK

Bijna klaar voor de eerste brouwdag...

Ik las hier nog iets over mensen die de pomp aanzetten bij het koelen (met een dompelkoeler).

Hoe ontsmet je de pomp / slangen dan? Na het maischen even met Oxi/Starsan doorspoelen?
Of kokend wort erdoorheen? (Lijkt met niet gezond voor de pomp?)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.