Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25

Gestart door KooTjoo, 30-09-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

beershine

Martijn,

Mijn setup is:
Volume maischkuip/Filterkuip/Ketel: 33 liter.
Hoogte maischkuip/Filterkuip/Ketel: 47 cm.
Gewicht korf/kuip: 1.5 kg (RVS)
Maischwater: 22 liter.
Verlies kookketel: 0.1 l (Als je deze leegtrekt via een hevel.)
Verdamping 3 l/h (hangt ook van je omgeving af en hoe heftig je wilt koken).

(0.7 liter vloeistof komt overeen met 1 cm hoogte.)

Ilanman

Nu ons weck keteltje het begeven heeft, zijn mijn brouwmaatjes en ik aan het twijfelen of we over zullen stappen op zo'n geïntegreerd systeem als de Bulldog of een Klarstein Mundschenk. Extra gemak is misschien wel lekker en geeft meer headspace om te experimenteren, maar we willen nog wel het gevoel hebben dat we zelf brouwen. Wat je wil, is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke smaak, lijkt me.

Maar het zou natuurlijk erg fijn zijn om het gewoon een keer te proberen. Is er iemand in de buurt van Haarlem van wie we er een keer eentje een dag kunnen lenen?

Stefan013

Morgen weer aan de slag met de Bulldog proberen een heerlijke IPA te brouwen.

Na het terugkoelen in de ketel laten wij het wort in het vergistingsvat kletteren echter op een gegeven moment loopt de bazooka filter vast. We lossen dit op om met roerspaan over het filter te wrijven maar hierdoor krijgen we geen helder wort in het gistvat. Hoe lossen jullie dit op?

beermenke

Is terugblazen een optie? Vroeger had ik een hevelfilter en als die wel eens verstopte dan deed terugblazen en dan filterde ie weer

Mario72

Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen filter meer in de ketel. Ik heb een rvs knietje aan de binnenkant van de ketel op zo'n 3 mm van de bodem van de pan. Na einde koken goed whirlpoolen, ff wachten en dan het wort koelen. Er gaat inderdaad eiwit wat naar het gistingsvat maar dat zal uiteindelijk toch naar de bodem zakken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Als inspiratie heb ik dit gebruikt:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.1650.html en dan halverweg de pagina bij reactie #1658 van 12345

Stefan013

Citaat van: Mario72 op 19-08-2017  22:56 uIk gebruik tegenwoordig helemaal geen filter meer in de ketel. Ik heb een rvs knietje aan de binnenkant van de ketel op zo'n 3 mm van de bodem van de pan. Na einde koken goed whirlpoolen, ff wachten en dan het wort koelen. Er gaat inderdaad eiwit wat naar het gistingsvat maar dat zal uiteindelijk toch naar de bodem zakken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Als inspiratie heb ik dit gebruikt:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.1650.html en dan halverweg de pagina bij reactie #1658 van 12345

Gebruik je dan na het whirlpoolen de koelspiraal van Bulldog?

Wij brouwen vaak 10 liter, dan vind ik de koelspiraal niet echt handig.

Mario72

Citaat van: Stefan013 op 19-08-2017  23:55 uGebruik je dan na het whirlpoolen de koelspiraal van Bulldog?
Nope, ik gebruik een platenkoeler. Natuurlijk wel na gebruik goed schooonmaken.

jpt

Citaat van: Mario72 op 20-08-2017  08:50 uNope, ik gebruik een platenkoeler. Natuurlijk wel na gebruik goed schooonmaken.
Inmiddels ben ik nog veel luier geworden, ik vries water in, mik dat in het gistvat, laat het wort lauw door de platenkoeler lopen en meet dan wat ik er uit wil halen, of corrigeer met gekookt suikerwater.

Marksbrew

Ik heb gisteren ook een Bulldog besteld bij Brouwmarkt.
Al eea over gelezen en blijf met twee basis vragen zitten.
- hoe dik maischen jullie, lees zo ongeveer 3l/kg, klopt dat?
- hoeveel spoelen jullie, als ik een recept in beersimth invul, kom ik op ongeveer 16l maischwater en 14l spoelwater voor een 20l brouwsel, is dat een redelijke verhouding of spoelen jullie niet/minder?

Peterrr

Nou, vandaag nog een 20 liter brouw gedaan.

22 liter water in de pan ( met korf erin en de maatvoering van de ketel = 3,3 kg)
6,5 kg mout

Na maischen spoelen tot 24 liter.
Na 90 min koken 19 liter in het vat.
Er blijft altijd iets in de ketel achter namelijk.

Niks Brouwsoftware vandaag (deze ketel maakt me lui 😉)

Grt Peter

Marksbrew

Citaat van: Peterrr op 30-09-2017  18:28 uNou, vandaag nog een 20 liter brouw gedaan.

22 liter water in de pan ( met korf erin en de maatvoering van de ketel = 3,3 kg)
6,5 kg mout

Na maischen spoelen tot 24 liter.
Na 90 min koken 19 liter in het vat.
Er blijft altijd iets in de ketel achter namelijk.

Niks Brouwsoftware vandaag (deze ketel maakt me lui 😉)

Grt Peter
Dank je, geeft al een goed beeld. Wat bedoel je met de 3,3 kg?
En dan heb je een litertje of 8 spoelwater gebruikt?

Peterrr

3,3 kg per liter
En ik heb een oudere ketel waar gewoon 80 graden water inzit ( meet niet echt de liters)
Er blijft natuurlijk water in het mout zitten. Maar een liter of 8 is het zeker.

Grt Peter

TymonK

Dit apparaat was weer eens in de aanbieding bij Brouwmarkt dus de knoop doorgehakt! Net opgehaald, volgend weekend brouwen...

Dit hele topic doorgelezen, heel veel youtube filmpjes gekeken maar toch nog een paar vragen / punten van aandacht:
- Maischen: met het pompje continue doorspoelen, "sparge plaat" iets boven het oppervlak hangen om water gelijk te verdelen en kletteren (zuurstof....) te voorkomen?
- Spoelen: dit doe je met de filterpan boven de vloeistof? Dus de maisch staat droog en dan spoel je nog eens tien liter water erdoorheen? Twee zorgpunten - zuurstofinslag door kletteren en wordt je maischbed niet verpest (ws. niet door de sparge plate?)
(ik ben van plan 5 kg mout op 20 liter water te maischen. Wil met 25 liter de kook starten)
- Ik snap de zin van de moutpijp nog niet (centraal in het vat). Pomp zuigt aan en kun je via buitenaf naar boven voeren.
- Filteren - lees hier verschillende materialen over bazooka en filterheks. Beide liggen, ga starten met de bazooka denk ik
- Hop. Heb een RVS hopspider liggen (gebruik ik nu ook - op gas in de pan). Daarmee voorkom ik dat hop de filter verstopt
- Na het koelen whirlpool maken om eiwit in het midden/weg van de filter te houden
- Spoelwater verwarmen. Ai. Ik wilde met dit apparaat alles in de schuur doen. Geen heet water. Dus zo'n grote koffiepot voor 20 liter water denk ik (ook makkelijk voor schoonmaak water....)

Heel veel vragen - ga natuurlijk ook nog een keer proefdraaien met alleen water!

Ventus

Citeer- Maischen: met het pompje continue doorspoelen, "sparge plaat" iets boven het oppervlak hangen om water gelijk te verdelen en kletteren (zuurstof....) te voorkomen?
Voor een goed rendement handig om het pompje de hele tijd te laten lopen, zo circuleert het wort mooi door de maisch heen.

Citeer- Spoelen: dit doe je met de filterpan boven de vloeistof?
Correct.
Citeer- Ik snap de zin van de moutpijp nog niet (centraal in het vat). Pomp zuigt aan en kun je via buitenaf naar boven voeren.
Ruimte creeeren tussen de mout en het bazookafilter, zodat het maischbed zn natuurlijke functie uit kan oefenen en je de heldere wort weer van boven af door de moutpijp laat zakken.

Citeer- Filteren - lees hier verschillende materialen over bazooka en filterheks. Beide liggen, ga starten met de bazooka denk ik
Bazooka zit erbij, werkt prima, is vooral bedoeld voor hopresten en eiwitten na het koken.

Citeer- Na het koelen whirlpool maken om eiwit in het midden/weg van de filter te houden
Heeft geen zin, want het bazookafilter loopt door het midden. Maar het filter is effectief genoeg om meehevelen te voorkomen.

ArneSmits

Maischen: inderdaad met de Sparge Plate er op. Ik duw die altijd net onder vloeistofniveau. Het kraantje zet ik net zo ver open dat er een dun straaltje loopt. Als je bang bent voor zuurstof inslag kun je een slangetje aansluiten die je op de sparge plate legt. Ik begin met heel goed roeren, dan de sparge plate erop en na een paar minuutjes de pomp aan en dan tijdens het maischen aanlaten. Af en toe even het deksel optillen om te kijken of de pomp harder of zachter moet en jezelf verbazen hoe mooi helder alles wordt.

Spoelen: ik til zelf de moutkorf eerst half op, dan uitlekken. Daarna op de bovenste stand en langzaam spoelen. Inderdaad met de sparge plate er op, die verdeelt het water over je filterbed. Ik merk dat echt goed schroten helpt om efficiënt te brouwen bij deze ketel. Klam schroten helpt zeker. De zin van de moutpijp is dat je na het spoelen de moutpijp weghaalt en je van je bostel af bent. Ik zet de ketel altijd al op 104 graden tijdens het spoelen. Ik spoel zelf tegenwoordig gewoon met heet water uit de kraan. Is vast omstreden hier maar voor mij werkt het.

Filteren na de kook: die bazooka werkt voor mij uitstekend. Ik doe de hop in zakjes, maar hoor graag hoe de hopfilter bevalt in deze ketel. Na het koelen wacht ik een paar minuten om de eiwitten neer te laten slaan en dan gewoon de kraan open boven het gistvast. Geen problemen daarmee gehad. Paar minuten wachten helpt wel om "schone" wort in je gistvat te krijgen.

BLUB

Citaat van: Peterrr op 30-09-2017  19:09 u3,3 kg per liter

Grt Peter

Pff... dat wordt zwaar roeren...  :nut: :brouwen: ;)

Peterrr

Citaat van: BLUB op 04-10-2017  11:06 uPff... dat wordt zwaar roeren...  :nut: :brouwen: ;)

 ;D
ik bedoel natuurlijk 3,3 L/kg sorry  :pan:

Marcel_k

Citaat van: ArneSmits op 04-10-2017  09:12 uFilteren na de kook: die bazooka werkt voor mij uitstekend. Ik doe de hop in zakjes, maar hoor graag hoe de hopfilter bevalt in deze ketel. Na het koelen wacht ik een paar minuten om de eiwitten neer te laten slaan en dan gewoon de kraan open boven het gistvast. Geen problemen daarmee gehad. Paar minuten wachten helpt wel om "schone" wort in je gistvat te krijgen
Arne, ik heb vrijwel áltijd een dichtslibbende bazooka, ik moet altijd prutsen met een spatel of een mes om te zorgen dat het nog een beetje doorstroomt. met tarwe en haver (uiteraard) meer, maar met 100% gerst eigenlijk ook wel. weet jij daar nog iets slims op?
(ps: ik koel eerst met de spiraal in de Bulldog, en zet dan het kraantje open)

Peterrr

Ik zelf heb de bazooka vervangen door een filterheks t-stuk met cam lock. ( wel kleiner gemaakt zodat hij tussen de poten van de moutkorf past).
Zolang ik er geen losse hop ingooi pomp ik het direct het vat in na het koelen.
grt peter

ArneSmits

Citaat van: Marcel_k op 04-10-2017  13:04 uArne, ik heb vrijwel áltijd een dichtslibbende bazooka, ik moet altijd prutsen met een spatel of een mes om te zorgen dat het nog een beetje doorstroomt. met tarwe en haver (uiteraard) meer, maar met 100% gerst eigenlijk ook wel. weet jij daar nog iets slims op?
(ps: ik koel eerst met de spiraal in de Bulldog, en zet dan het kraantje open)

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan anders doe. Ik merkte dat de Bazooka dicht liep met de hop los in de ketel. Daarna weer met hop kookzakjes gewerkt en ook met 50% tarwe geen problemen gehad. Gewoon koelen, daarna 5 minuutjes wachten en dan de kraan open.

Marcel_k

Citaat van: ArneSmits op 04-10-2017  13:35 uIk heb eigenlijk geen idee wat ik dan anders doe. Ik merkte dat de Bazooka dicht liep met de hop los in de ketel. Daarna weer met hop kookzakjes gewerkt en ook met 50% tarwe geen problemen gehad. Gewoon koelen, daarna 5 minuutjes wachten en dan de kraan open.
Misschien omdat ik pellets gebruik en jij alleen bloemen? Ik stop het allemaal wel in een hopzakje, maar blijf er toch wel last van houden.
Ik heb nog een filterhex liggen, maar die aansluiting past dan weer niet op het kraantje.

ArneSmits

Citaat van: Marcel_k op 04-10-2017  14:08 uMisschien omdat ik pellets gebruik en jij alleen bloemen? Ik stop het allemaal wel in een hopzakje, maar blijf er toch wel last van houden.
Ik heb nog een filterhex liggen, maar die aansluiting past dan weer niet op het kraantje.
Dat zou het kunnen zijn, heb alleen nog maar bloemen gebruikt. Misschien is dat de makkelijkste oplossing  :biersmile:

Mario72

Ik gebruik tegenwoordig een haaks rvs bochtje aan de binnenkant. Niks filters oid. Na het koken goed whirlpolen, ff wachten en dan naar het gistingsvat. Er gaat altijd wel wat het gistingsvat in maar dat zakt vanzelf wel.

beermenke

Ook ik heb mijn filter eruit gehaald en een haaks bochtje geplaatst. Beetje bezinksel zakt in de bol van de fastferment. Ik hevel ook maar 1 x vlak voor bottelen en heb net zo,n helder bier na 3 maanden als voorheen toen t helderder het gistvat inging en vaker hevelde.
Dus verschillende werkwijzen met t zelfde resultaat. Zo zoekt ieder zijn of haar eigen werkwijze die t best bevalt.

TymonK

Bedankt allemaal voor de antwoorden en suggesties tot nu toe! Nuttig.

Over de moutpijp - ik heb me niet goed uitgedrukt denk denk.
Ik bedoelde de holle pijp in de moutkorf/moutmand waarop je de sparge plate vastzet. Is dat (sparge plate) het enige doel?
In een youtube filmpje zag ik er ook een flinke fontein wort doorheen komen.
Ik kan natuurlijk wel de "spijker" gebruiken die erbij zit om dit tegen te gaan...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.