Gisteren de eerste keer in mijn nieuwe Bulldog brewer gebrouwen.
Maischen: Er wordt op forums aangeraden om een stukje slang aan de uitloop te bevestigen zodat het wort niet spat. Is volgens mij niet nodig. Je kunt het debiet zo regelen dat het wort zonder spatten in je maisch loopt.
Ik gebruik tot nu toe nog altijd een Corona schrootmolen (op de uitkijk naar een walsenmolen), dus heb een beetje last van tegelijk én te fijn geschrote én ongeschrote mout. En ook een beetje "moutbloem". Maar al bij al weinig last gehad van het vastlopen van de pomp. Één keer even gehaperd, maar door even de kraan helemaal open te zetten direct weer los.
Moutpijp eruit heffen: Er wordt gewaarschuwd dat het handvat los kan komen. Maar als je dat traag doet zodat het wort geleidelijk kan uitlekken komt dat handvat echt niet los. Beter de zwaartekracht voor jou laten werken dan er tegenin gaan

. Wel echt handig dat je niet meer moet overscheppen en zo kunt beginnen spoelen.
Spoelen: Ik heb met 6 L spoelwater traag uitgespoeld, zonder het wort nog te laten circuleren. Sparge plate is heel handig. Hier heb ik een vraag bij: Heeft het zin om het wort rond te pompen als je aan het filteren bent? Je pompt je suikers dan toch weer je filterbed in?
Koken: Heel snel op temperatuur. En daarna op de laagste stand (700W) ook nog een goede rollende kook. Ik had wel op 80 minuten 8 L water verdampt (van 26 naar 18). Vind ik wel veel. Volgens de (heel summiere) handleiding moet je de temperatuur op 102 graden zetten om de kook te houden. Zou het misschien beter zijn hem gewoon op 100 te zetten zodat hij wat rustiger kookt en minder verdampt?
Volgens de instructies en ook op internetvideo’s moet je de moutpijp erin zetten bij de kook, en ook het pompje laten draaien. Zodat je dan een filter hebt voor je hopbloemen. Dat vind ik echt niet nodig. Ik hou die moutpijp eruit en doe de hop in een hopzakje en pomp het wort niet rond bij het koken (zoals in de weckketel dus). Dan heb je tijdens het koken ook ruim de tijd om de moutpijp te leven en schoon te maken.
Koelen: Spiraalkoeler gebruikt. In mijn vorige ketel (type weckketel) had ik geen temperatuuraanduiding. Handig dat je bij deze de temperatuur van het wort kunt uitlezen. Maar dat sensortje zit helemaal onderaan en dat verschilt wel heel veel met bovenaan. Maar met wat roeren kun je het gebruiken als indicatie.
Wort eruit halen: Tegen het einde aan verstopte de bazooka filter (door die “moutbloem”). Toch maar die walsenmolen aanschaffen. En ik denk dat ik er ook een filterheks in ga leggen.
Conclusie: Vooral het alles-in-één-pan principe is super en bespaart tijd en gekledder. Circuleren tijdens het maischen werkt prima. Filteren met de moutpijp op de ketel: zooo handig. Heel blij mee.
Pol