Hergisting op de fles

Gestart door Marc Sas10, 28-09-2016 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc Sas10

Heb bij mijn eerste brouwsel 7 gram suiker per liter als bottelsuiker toegevoegd. Het zit nu zo'n 10 dagen in de fles. Ik heb een flesje opengetrokken en er is wel wat koolzuur maar naar mijn smaak en  idee te weinig. Komt dat gedurende de rijping nog goed of doe ik er slim aan een korreltje gist in de flesjes te doen en ze opnieuw af te sluiten?

Eric v B

Citaat van: Marc Sas10 op 28-09-2016  20:59 uHeb bij mijn eerste brouwsel 7 gram suiker per liter als bottelsuiker toegevoegd. Het zit nu zo'n 10 dagen in de fles. Ik heb een flesje opengetrokken en er is wel wat koolzuur maar naar mijn smaak en  idee te weinig. Komt dat gedurende de rijping nog goed of doe ik er slim aan een korreltje gist in de flesjes te doen en ze opnieuw af te sluiten?
Nee, kwestie van geduld. Zoals je hebt gemerkt heeft er al iets aan vergisting op de fles plaats gevonden. De rest volgt. Soms gaat dat snel (binnen een week op druk) en soms duurt het langer (een week of 6). Gewoon laten staan en af en toe een flesje proberen.

Jacques

Citaat van: Marc Sas10 op 28-09-2016  20:59 uHeb bij mijn eerste brouwsel 7 gram suiker per liter als bottelsuiker toegevoegd. Het zit nu zo'n 10 dagen in de fles. Ik heb een flesje opengetrokken en er is wel wat koolzuur maar naar mijn smaak en  idee te weinig. Komt dat gedurende de rijping nog goed of doe ik er slim aan een korreltje gist in de flesjes te doen en ze opnieuw af te sluiten?

Geduld, geduld en geduld. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Bierbrouwen gaat niet op de klok.

Marc Sas10

Weer bedankt voor de reacties!

Het flesje dat ik heb opengetrokken smaakte in ieder geval wel goed. Vond het zonde om het open te trekken en niet te drinken. Bovendien mag een eerste brouwsel toch wel een beetje misgaan toch? De hoofdvergisting ging ook behoorlijk hard, ik heb geen gistkast o.i.d. en het stond in de garage waar de temperatuur toen met dat idioot warme september weer rond de 25 graden was.

Rene1973

Vorige week ook mijn Weizen gebotteld en gisteren uit nieuwsgierigheid even een klein flesje opengetrokken. Het was wel lekker, maar inderdaad nog te zoet en te weinig koolzuur. Zal het advies van Jacques ter harte nemen en nog wat geduld koesteren. Had overigens voor Weizen 9 g/liter bottelsuiker genomen, hierdoor neem ik dat het ook wel langer duurt.

Jaap W

Waarom heeft iedereen toch zoveel haast. Bierbrouwen is een zaak van geduld. Als ik gebottelde heb staan mijn flessen altijd nog zeker 3 weken op 20 graden in de warmtekast om na te gisten. Dan zet ik ze zeker nog 2 weken koud weg en dan probeer ik eens een flesje. Zoals Jacques ook al heeft aangegeven geduld, geduld en nog eens geduld. :proost:  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Jaap W op 13-02-2024  17:53 uWaarom heeft iedereen toch zoveel haast. Bierbrouwen is een zaak van geduld. Als ik gebottelde heb staan mijn flessen altijd nog zeker 3 weken op 20 graden in de warmtekast om na te gisten. Dan zet ik ze zeker nog 2 weken koud weg en dan probeer ik eens een flesje. Zoals Jacques ook al heeft aangegeven geduld, geduld en nog eens geduld. :proost:  :weetniet:

Als de hergisting niet snel op gang komt, is geduld hetgeen je vaak zal redden. Toch is het erg leerzaam om regelmatig een flesje open te trekken en het bier te proeven. Je kunt zo de ontwikkeling van je bier in de gaten houden. Zowel qua koolzuur als de rest van de smaak. De grootste smaakontwikkeling heb je de eerste weken.
En als het bier nog niet helemaal op smaak is tijdens het proeven dan moet je nog wat geduld hebben.  ;)

Jaap W

Citaat van: Jacques op 14-02-2024  16:20 uAls de hergisting niet snel op gang komt, is geduld hetgeen je vaak zal redden. Toch is het erg leerzaam om regelmatig een flesje open te trekken en het bier te proeven. Je kunt zo de ontwikkeling van je bier in de gaten houden. Zowel qua koolzuur als de rest van de smaak. De grootste smaakontwikkeling heb je de eerste weken.
En als het bier nog niet helemaal op smaak is tijdens het proeven dan moet je nog wat geduld hebben.  ;)
Helemaal met je eens Jacques, maar jij trekt na 2,3,4,5 dagen ook nog geen flesje los omdat je weet dat het enige tijd meer nodig heeft. Soms zie ik berichten voorbijkomen dat men na bv. enige dagen al aan het proeven is en dan denk ik bij mezelf, mensen schakel even terug en geef het een beetje de tijd.  :weetniet:  :proost:

Jacques

Citaat van: Jaap W op 14-02-2024  17:20 uHelemaal met je eens Jacques, maar jij trekt na 2,3,4,5 dagen ook nog geen flesje los omdat je weet dat het enige tijd meer nodig heeft.

Na 4 tot 5 dagen na het bottelen maak ik meestal al een flesje open. Het is soms verrassend te merken dat het bier al een redelijke hoeveelheid koolzuur heeft, maar meestal is dat bescheiden. De basissmaak van het bier is dan al te proeven. Na een week maak ik weer een flesje open. De smaak is dan heel anders. Het bier heeft meer koolzuur. Het zoetige van de bottelsuiker is dan weg. Soms proef je wat diacetyl. Vaak is het bier dan vrij bitter. Het hopkarakter is dan optimaal. Echt heel spannend die smaakontwikkeling. Je kunt dit alleen beleven door op tijd te beginnen met proeven.
En ja, de smaak van je bier is enige weken later veel meer gebalanceerd. Als je vroeg begint met proeven heb je een paar flessen minder gebalanceerd bier waarvan je kunt genieten. Maar het volgen van de smaakontwikkeling zijn me de paar flesjes wel waard.

thepsych

Ik blijf het maar herhalen hoe makkelijk het is om een opschroefbaar wieldrukmetertje te gebruiken dat je met een autoventiel en een 3 d geprinte dop op een flesje monteert bij de start van de hergisting. Met de telefoon is dan de hergisting te volgen. Soms na een week al op druk, maar soms nog niet met twee weken. Maar dan hoef ik geen flesje te openen hoe ver het is...

Jacques

Citaat van: thepsych op 14-02-2024  23:23 uIk blijf het maar herhalen hoe makkelijk het is om een opschroefbaar wieldrukmetertje te gebruiken dat je met een autoventiel en een 3 d geprinte dop op een flesje monteert bij de start van de hergisting. Met de telefoon is dan de hergisting te volgen. Soms na een week al op druk, maar soms nog niet met twee weken. Maar dan hoef ik geen flesje te openen hoe ver het is...

Met een manometer kun je heel goed de koolzuurontwikkeling volgen, maar niet de smaakontwikkeling...  ;)

Hoe je de hergisting volgt met een telefoon is mij even niet helemaal duidelijk. Kun je dat (nog een keer) uitleggen?

Jaap W

Citaat van: Jacques op 14-02-2024  21:30 uNa 4 tot 5 dagen na het bottelen maak ik meestal al een flesje open. Het is soms verrassend te merken dat het bier al een redelijke hoeveelheid koolzuur heeft, maar meestal is dat bescheiden. De basissmaak van het bier is dan al te proeven. Na een week maak ik weer een flesje open. De smaak is dan heel anders. Het bier heeft meer koolzuur. Het zoetige van de bottelsuiker is dan weg. Soms proef je wat diacetyl. Vaak is het bier dan vrij bitter. Het hopkarakter is dan optimaal. Echt heel spannend die smaakontwikkeling. Je kunt dit alleen beleven door op tijd te beginnen met proeven.
En ja, de smaak van je bier is enige weken later veel meer gebalanceerd. Als je vroeg begint met proeven heb je een paar flessen minder gebalanceerd bier waarvan je kunt genieten. Maar het volgen van de smaakontwikkeling zijn me de paar flesjes wel waard.

Zo heb ik het nog nooit benaderd. Misschien dat ik dat toch ook maar eens ga proberen, om te ervaren hoe de smaak veranderd. Die paar flesjes maakt inderdaad niet uit. :proost:

manier.

thepsych

Citaat van: Jacques op 15-02-2024  00:17 uMet een manometer kun je heel goed de koolzuurontwikkeling volgen, maar niet de smaakontwikkeling...  ;)

Hoe je de hergisting volgt met een telefoon is mij even niet helemaal duidelijk. Kun je dat (nog een keer) uitleggen?

Andreas Spies heeft een 3d geprinte dop gemaakt die op een bierflesje past. Bovenin zit een gat waar een autoventiel doorheen past die met de onderkant precies op een bierflesje past. Op het ventiel komt een digitale bandenspanningssensor die met een app op je telefoon af te lezen is. Hieronder een link naar zo'n dop en sensor die dan met een apparaatje uitgelezen wordt. Kun je ook kopen op AliExpress. Ik heb een bluetooth variant.
Hier het filmpje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39117.msg592169.html#msg592169
Hier een voorbeeldje van zo'n sensor, er zijn er velen variërend in prijs https://nl.aliexpress.com/item/1005006115451045.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.6adbVffKVffKth&algo_pvid=74fb6796-2477-45e8-8ad8-2823633f4633&algo_exp_id=74fb6796-2477-45e8-8ad8-2823633f4633-2&pdp_npi=4%40dis%21EUR%2129.19%2110.80%21%21%2130.59%2111.32%21%40211b446117080301113617900ece8d%2112000035819755618%21sea%21NL%212365584918%21&curPageLogUid=nzUnfmimv1EN&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

Mocht je het gaan proberen dan kan ik evt de 3d files leveren en wat tips om te zorgen dat de sensor niet nat wordt van het bier, want volgens mij is hij dan snel kapot. Heb er zelf al 3 versleten!

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-02-2024  21:52 uAndreas Spies heeft een 3d geprinte dop gemaakt die op een bierflesje past. Bovenin zit een gat waar een autoventiel doorheen past die met de onderkant precies op een bierflesje past. Op het ventiel komt een digitale bandenspanningssensor die met een app op je telefoon af te lezen is. Hieronder een link naar zo'n dop en sensor die dan met een apparaatje uitgelezen wordt. Kun je ook kopen op AliExpress. Ik heb een bluetooth variant.
Hier het filmpje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39117.msg592169.html#msg592169
Hier een voorbeeldje van zo'n sensor, er zijn er velen variërend in prijs https://nl.aliexpress.com/item/1005006115451045.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.6adbVffKVffKth&algo_pvid=74fb6796-2477-45e8-8ad8-2823633f4633&algo_exp_id=74fb6796-2477-45e8-8ad8-2823633f4633-2&pdp_npi=4%40dis%21EUR%2129.19%2110.80%21%21%2130.59%2111.32%21%40211b446117080301113617900ece8d%2112000035819755618%21sea%21NL%212365584918%21&curPageLogUid=nzUnfmimv1EN&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

Mocht je het gaan proberen dan kan ik evt de 3d files leveren en wat tips om te zorgen dat de sensor niet nat wordt van het bier, want volgens mij is hij dan snel kapot. Heb er zelf al 3 versleten!

Dank je voor jouw reactie. Je moet dus zelf gaan knutselen. Dat is niet mijn sterkste kant. Had een beetje gehoopt dat er kant-en-klaar systeem te koop zou zijn.

thepsych

Citaat van: Jacques op 15-02-2024  22:47 uDank je voor jouw reactie. Je moet dus zelf gaan knutselen. Dat is niet mijn sterkste kant. Had een beetje gehoopt dat er kant-en-klaar systeem te koop zou zijn.
ik kan de dop wel printen en een autoventiel is ook nog te regelen. Het sensortje uit China is er in twee weken. Maar het is niet zo foolproof als een echte manometer op een fles. Laat maar weten als ik iets kan doen voor je.

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-02-2024  23:09 uik kan de dop wel printen en een autoventiel is ook nog te regelen. Het sensortje uit China is er in twee weken. Maar het is niet zo foolproof als een echte manometer op een fles. Laat maar weten als ik iets kan doen voor je.

Klinkt interessant. Wat zijn ongeveer de kosten?

thepsych

Printen zijn geen kosten voor iemand die zoveel tijd aan het forum besteed! Ventiel moet ik even kijken, maar misschien ligt er ergens nog één. De sensor moet ik bestellen in China, per twee. Zag gisteren iets van 15 euro per twee, misschien iets meer. Als je dit wil laat het me dan weten, evt in een berichtje. Dan bestel ik het en maak ik het voor je. Ik vraag me even af of de weegmethode hier niet werkt. Ik denk het niet want er kan toch niets in of uit het flesje?
Ik hoor van je

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 16-02-2024  17:49 uIk vraag me even af of de weegmethode hier niet werkt. Ik denk het niet want er kan toch niets in of uit het flesje?

Klopt. Weegmethode werkt met ontsnapte koolzuur, dus als er geen koolzuur kan ontsnappen werkt het niet.

Jacques

Citaat van: thepsych op 16-02-2024  17:49 uPrinten zijn geen kosten voor iemand die zoveel tijd aan het forum besteed! Ventiel moet ik even kijken, maar misschien ligt er ergens nog één. De sensor moet ik bestellen in China, per twee. Zag gisteren iets van 15 euro per twee, misschien iets meer.

Dank je voor het aanbod. Waar ik een beetje mee zit is dat het een bluetooth verbinding is en geen wifi. Op mijn zolder heb ik geen apparaat met bluetooth. Ik heb er wel een wifirouter. Dus als het via wifi kan zou dat erg fijn zijn.

thepsych

Ik ga dagelijks in mijn koelkast even met de telefoon kijken. Mocht je je bedenken dan laat het maar horen.

Jacques

Citaat van: thepsych op 17-02-2024  14:37 uIk ga dagelijks in mijn koelkast even met de telefoon kijken. Mocht je je bedenken dan laat het maar horen.

Dat is natuurlijk een optie. Echter, voor het regelen van de temperatuur en het bijhouden van het verloop van de vergisting gebruik ik wifi-verbindingen waardoor ik niet met mijn telefoon naar mijn gistkast hoef...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.