Honing toevoegen na hoofdgisting wel of geen extra gist erbij

Gestart door Marc Sas10, 26-09-2016 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc Sas10

Hallo mensen,

Ik wil na de hoofdvergisting (Brewferm abdij blik) honing toevoegen. Ik wil wat van de honingsmaak behouden natuurlijk. Ik vraag me af hoeveel honing op 9 liter verstandig is en of ik extra gist moet toevoegen?


JanWillem

In principe niet. Zeker niet als je nog iets van de smaak wil behouden.

JanWillem

Op 9 liter zou ik een half potje maximaal toevoegen. (200 g)

Marc Sas10


Fermon

Citaat van: JanWillem op 26-09-2016  21:42 uOp 9 liter zou ik een half potje maximaal toevoegen. (200 g)

Dat is volgens mij wel een beetje veel.
Als je uit gaat van 9 gram suiker per liter bier krijg je een bier die rijk is aan koolzuur.

Honing bevat gemiddeld 80 gram suiker deze zijn ongeveer voor 70% vergistbaar dit  per 100 gram.
Dus +- 56 gram vergistbare suikers peer 100 gram honing.
Als 9 liter bier hebt maal 9 gram suiker per liter = 81 gram suiker.


Wanneer je 150 gram honing toevoegt is meer dan genoeg lijkt mij.
Dus dan heb je 84 gram vergistbare suikers.

SanderH

Mijn ervaring is dat honing een van de smaken is die het lastigste in bier te krijgen is.Dit komt volgens mij doordat juist datgene dat de honing zijn smaak geeft ook voor 100% vergistbaar is en daardoor niet te traceren in de smaak in het uiteindelijke product.
Ik ken een paar bieren waar honing in zit, maar niet waarneembaar en ik ken er een paar waar het uitgesproken in aanwezig is.

Honing is voornamelijk suikers, in simpele en complexe vormen, die over het algemeen goed te vergisten zijn en weinig smaak achter laten. Maar als anderen daar een andere mening over hebben,  ik zou het graag graag horen, vooral in oplossingen, want mij is het nog niet gelukt de honing smaak erin te krijgen met honing.

Fermon

Citaat van: Vrumona op 27-09-2016  20:36 uDat is volgens mij wel een beetje veel.
Als je uit gaat van 9 gram suiker per liter bier krijg je een bier die rijk is aan koolzuur.

Honing bevat gemiddeld 80 gram suiker deze zijn ongeveer voor 70% vergistbaar dit  per 100 gram.
Dus +- 56 gram vergistbare suikers peer 100 gram honing.
Als 9 liter bier hebt maal 9 gram suiker per liter = 81 gram suiker.


Wanneer je 150 gram honing toevoegt is meer dan genoeg lijkt mij.
Dus dan heb je 84 gram vergistbare suikers.

Oh sorry, in mijn verhaal ging ik er vanuit dat het ging om bottelsuiker.
En ik heb altijd gedacht dat honing bestond uit ongeveer70% vergistbare suikers :weetniet:.

Blijkbaar 100%... Weet ik dat ook weer :degroeten:

Marc Sas10

Mijn idee is om het nog een week in het gistvat te laten en dan over te hevelen in een ander vat en nog een weekje op kamertemperatuur te lageren en daarna pas te bottelen.

JanWillem

Zelf werk ik met koudgeslagen honing van een lokale imker. Dit sorteert wat effect, maar echt nadrukkelijke honingsmaak is volgens mij eerder met smaakstoffen te bereiken. De voorgestelde 150 gram is inderdaad beter. Ik bedenk mij nu dat ik 1 pot (450gr) op een kleine 30 liter gebruik.

foz

Citaat van: JanWillem op 28-09-2016  13:12 uZelf werk ik met koudgeslagen honing van een lokale imker. Dit sorteert wat effect, maar echt nadrukkelijke honingsmaak is volgens mij eerder met smaakstoffen te bereiken. De voorgestelde 150 gram is inderdaad beter. Ik bedenk mij nu dat ik 1 pot (450gr) op een kleine 30 liter gebruik.

Je kunt inderdaad het beste werken met honing van je locale imker. Dat bevat meer smaakstoffen dan honing wat uit de winkel komt. Daar lees je vaak op de verpakking dat het een mengproduct is van honing van binnen de EU en dat van buiten de EU. Dat buiten de EU betekent meestal Chinese honing die zo kapotgekookt is dat er geen duidelijke smaak aan te herkennen is. Erg goed voor het bijmengen vanwege zijn neutrale smaak maar totaal ongeschikt voor een honingsmaak na het vergisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.