Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting: iedereen komt blijkbaar aan de beurt...  (gelezen 5525 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Het volgende gebrouwen zaterdag de 17e:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptblont
Kenmerk033
Brouwdatum17-09-2016
BiertypeBlond(e)
Aantal liters22
Gewenst begin SG1071 (7.8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater34.4 liter
Maischdikte3.0 l/kg
Maischwater18.0 liter
Spoelwater16.5 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC89.1 %5.973 kg3 EBC
Kristalsuiker10.9 %0.731 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5.7 %16 gr75 minuten9 EBU
Saaz(CZ)3.1 %20 gr15 minuten3 EBU
Cascade6.7 %17 gr75 minuten12 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)Tijdens koken11 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter23C
Opmerkingen

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160C45 minuten3.0 l/kg
270C30 minuten3.0 l/kg
375C5 minuten3.0 l/kg
478C5 minuten3.0 l/kg

Omdat het de eerste keer was dat we werkten met een platenkoeler ipv een spiraal, ging het koelen niet goed genoeg. Temp in gistvat was 28 toen ik de starter er bij deed, en het geheel in de koelkast met ingestelde temp van 20. Ik had ook kunnen wachten maar dat kostte me een nacht...  Dus...
De volgende ochtend was de temp nog steeds 21.5 graden, maar de gisting volop aan de gang! Na twee dagen alles stil. Ik dacht dat, gezien de hoge starttmp de gisting klaar was. Donderdag SG gemeten: 1038 (hydrometer).  :o

Voorzichtig het brouwsel geroerd met een ontsmette staaf, en in de dagen erop geleidelijk de temp naar 25 gebracht...  Geen enkele sjoege!

De starter heb ik in een week tijd gemaakt met twee stappen van 1 liter. Wel heeft de starter, toen stap 1 klaar was, een dag in de koelkast gestaan voordat ik stap 2 inzette. Ik heb geen roerder, dus de starter is een paar keer per dag goed geschud.

Weet iemand:
1. Wat er fout gegaan zou kunnen zijn?
2. Wat ik nog zou kunnen doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Super lid
Re: Gestokte vergisting: iedereen komt blijkbaar aan de beurt . .
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2016 13:40 u »
Ik denk het zelfde probleem als wat ik heb gehad (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32342.msg493409/topicseen.html#msg493409)
Na het lezen van jou topic ging er bij mij een lichtje branden, ik heb de gist ook gent terwijl het wort nog veel te warm was (ook de 1e keer met een platen koeler).

Zou het kunnen dat veel gistcellen door het temperatuurverschil het niet hebben overleeft en je eigenlijk te weinig gist toevoegt?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2016 13:41 u »
28 graden moet een gemiddelde gist wel overleven lijkt me...

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2016 13:46 u »
28 graden moet een gemiddelde gist wel overleven lijkt me...

Oke, maar gist kan toch slecht tegen temperatuur verschillen? Als de starter nu, ik noem maar wat 18 graden is en het wort 28, heb je een verschil van 10 graden.
Hier kan een gist wel tegen dus?
Zoveel verstand heb ik ook nog niet van gist (daarom is het bij mij de laatste keer ook niet goed gegaan),

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2016 16:47 u »
2 liter starter zou normaal voldoende moeten zijn, maar beste is die 's morgens op de brouwdag op temperatuur te laten komen.

Verder: lezen!
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:gestokte_vergisting

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2016 17:35 u »
Had je wort wel voldoende zuurstof?
 :degroeten:
Huygenmeester

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2016 17:43 u »
Wat je nu het beste kan doen is een starter maken met het wort wat nu niet goed door vergist.
BV met een s-05 (past goed bij Ardennes).
De gist went dan gelijk aan het wort.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2016 17:44 u »
Het liefst nog wat zinkgist en voeding erbij.

Offline stiaanke

• Vol lid
Re: Gestokte vergisting: iedereen komt blijkbaar aan de beurt...
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2016 21:44 u »
De Belgian Ardennes gist staat bekend om in twee stappen te vergisten. Het lijkt dat hij na twee dagen stil valt om dan twee dagen later weer verder te geen. Eens walsen met het vat en de temp wat verhogen. Maar hier heb je mogelijk wel te maken met wat afgestorven gistcellen door te hoge begintemp.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2016 22:11 u »
De starter heb ik in een week tijd gemaakt met twee stappen van 1 liter. Wel heeft de starter, toen stap 1 klaar was, een dag in de koelkast gestaan voordat ik stap 2 inzette. Ik heb geen roerder, dus de starter is een paar keer per dag goed geschud.

Weet iemand:
1. Wat er fout gegaan zou kunnen zijn?
2. Wat ik nog zou kunnen doen?

Stokkende vergisting komt bijna altijd voort uit het enten van te weinig actieve gist.

Wanneer je een starter maakt dien je die in de koelkast te zetten zodra de activiteit begint te minderen. Laat een starter nooit uitgisten. Zodra het bier is uitgegist gaat namelijk de gist interen op zijn reservestoffen en gaat de vitaliteit snel achteruit. Verder is het verstandig altijd gistvoeding aan een giststarter toe te voegen. Dit om een tekort aan zink te voorkomen.

Hopmans heeft geschreven wat je nu kunt doen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2016 23:14 u »
Indien je niet op zoek bent naar een heel specifiek gistprofiel... gebruik dan gewoon voldoende gedroogde gist. Dat lukt altijd en geeft een perfect resultaat.
Vloeibaar is wat mij betreft pass. Volledig ingehaald door het ruime aanbod aan gedroogde gisten.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2016 07:58 u »
Ik kan hier mee verder..  bedankt! Ik laat nog weten hoe / of het goed gekomen is.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-10-2016 16:03 u »
Het geheel weer aan de gang gekregen met een starter van 1 liter US05. Doorvergist naar SG 1014 dus dat ging goed! Inmiddels gebotteld.
Wat wel opmerkelijk is, is dat het bier echt een hele zoete smaak heeft! Dat kan niet echt van de suikers komen; ik wijt het aan de esters aangemaakt door de hoge vergistingstemperatuur gedurende de eerste 12 uur; het geheel ging met 28 graden de koelkast in door onwennigheid bij het eerste gebruik van de platenkoeler...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 07-10-2016 20:28 u »
Wat wel opmerkelijk is, is dat het bier echt een hele zoete smaak heeft! Dat kan niet echt van de suikers komen; ik wijt het aan de esters aangemaakt door de hoge vergistingstemperatuur gedurende de eerste 12 uur

Een warme start kan inderdaad voor meer esters zorgen die een zoetige indruk geven.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #14 Gepost op: 08-10-2016 21:53 u »
Ja toepasselijk helaas
Ik maak altijd een starter en daar het gekoelde wort op. Gist perfect. Nu 1 x niet en het volgende afgelopen week 1 zakje t58 op 15 liter wort SG 1072 in gistkast op 18 graden. Staat stil op 1030. Wat te doen. Gewalst en op 20 graden maar doet nog 1 blup per minuut. Wat te doen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 08-10-2016 23:09 u »
Het antwoord staat hier een aantal berichten hoger.
Opnieuw een giststarter maken met het depot van de gebruikte gist en daarbij gistvoeding toevoegen.

Overigens kun je bij het gebruik van een korrelgist beter geen starter maken. Korrelgist verkeert een goede conditie om zich te vermenigvuldigen. Door een starter te maken met een korrelgist worden er nieuwe gsitcellen aangemaakt maar omdat je in verhouding weinig wort hebt komt de gist voeding te kort en gaat deze interen op de reservestoffen. Het gevolg is dat de gist in een slechtere conditie komt te verkeren.

Vandaar het advies: strooi korrelgist gewoon over het wort. Dat werkt prima. En voeg een klein beetje gistvoeding toe aan het wort (0,5 g per 10 liter wort) tegen het einde van het koken.

Offline j.heesters3

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 09-10-2016 08:30 u »
Indien je niet op zoek bent naar een heel specifiek gistprofiel... gebruik dan gewoon voldoende gedroogde gist. Dat lukt altijd en geeft een perfect resultaat.
Vloeibaar is wat mij betreft pass. Volledig ingehaald door het ruime aanbod aan gedroogde gisten.

Ben het hier bijna helemaal mee eens. Het gemak van gedroogde gisten is super. Blijft nog het feit dat er voor sommige specifieke gisten (Westmalle o.a.) nog geen vervangende korrelgist is. Hier is een schone taak voor de gistproducenten weggelegd.

Jos

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #17 Gepost op: 09-10-2016 19:46 u »
Ok antwoord is helder dank je
Voorheen nam ik op de brouwdag 1 liter wort van vorig brouwsel. Dit doe ik in het gistvat en daarop 1 zakje korrelgist. Een 3 tal uur later komt daar het nieuwe afgekoelde wort bij en gaat de gistkast in. Werkte altijd perfect.

Offline ziltenat

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 12-10-2016 17:03 u »
Ik zit met een soort gelijk probleem vandaar hier maar even op in haken.
Ik had een start SG 1064 na een week overgeheveld toen was het SG 1035.
Er gebeurde weinig meer, dus na een dikke week maar gereed maken om te bottelen.
Stomme fout gemaakt door het suiker om te bottelen voor het meten er al door te doen. Bij het meten kwam ik nu op SG 1040.
Heb het nog maar even weggezet, maar wat te doen nu. Wel bottelen of zo nog laten gaan.

Heb de laatste keren bij de eerste vergisten dit in een plastic gist vast gedaan en na overhevelen in een gist fles.
Nu begin ik het idee te krijgen dat het vergisten eerst beter ging toen ik in de fles begon. Zit daar verschil in?

Had ook giststarter gemaakt van korrelgist. Lees net dat het beter van niet is, dus de volgende keer er zo maar weer in.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 12-10-2016 21:10 u »
Ik zit met een soort gelijk probleem vandaar hier maar even op in haken.
Ik had een start SG 1064 na een week overgeheveld toen was het SG 1035.
Er gebeurde weinig meer, dus na een dikke week maar gereed maken om te bottelen.
Stomme fout gemaakt door het suiker om te bottelen voor het meten er al door te doen. Bij het meten kwam ik nu op SG 1040.
Heb het nog maar even weggezet, maar wat te doen nu. Wel bottelen of zo nog laten gaan.

Nogmaals verwijs ik naar de bovenstaande berichten. Maak een starter met het gistdepot dat in het gistvat zit waaraan gistvoeding is toegevoegd. Voeg nadat de starter actief is deze toe aan het jongbier.
Wanneer dit niet werkt dan heb je gewoon dikke pech. Of geluk, want dan kun je weer opnieuw gaan brouwen.  :)

Offline ziltenat

• *
« Reactie #20 Gepost op: 13-10-2016 05:14 u »
Ok, bedankt. Dan zal het wel opnieuw brouwen worden. 

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-10-2016 08:14 u »
Hmmm 1035 typisch een getal gemeten met een refractometer, wel een correctie toegepast?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 13-10-2016 17:28 u »
Hmmm 1035 typisch een getal gemeten met een refractometer, wel een correctie toegepast?

Goed dat je dit vraagt want het gebruik van een refractometer blijft een valkuil als het gaat om gestokte vergistingen.

Offline ziltenat

• *
« Reactie #23 Gepost op: 14-10-2016 12:37 u »
Heb het inderdaad met een refractometer gemeten. Wat moet ik daar aan corrigeren dan?
Nog even met de hydrometer gemeten en dat lijkt een stuk beter 1012 ongeveer.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 14-10-2016 13:11 u »
Heb het inderdaad met een refractometer gemeten. Wat moet ik daar aan corrigeren dan?

Gelukkig heeft Jacques vele uren gestoken in de tag functionaliteit.

Kort samengevat: Op het moment dat je Brix meet tijdens het brouwen (maischen, koken, koelen) kun je gewoon de brixwaarden gebruiken die staan ingegeven. Wanneer er alcohol gevormd wordt, gaan de waarden Brix en SG uit de pas lopen, dit zul je moeten omrekenen. Hiervoor kun je BrouwHulp, BrouwVisie of bijvoorbeeld de rekentool van Hans Halberstadt voor gebruiken.