OBBK 2016 B1 - Kriek Lambic - Coen van der Veen

Gestart door Coen, 25-09-2016 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

Beste forum leden,

Hierbij mijn recept/beschrijving van de kriek lambic

OBBK 2016 B1 Kriek

Biertype : kriek lambic
1e plaats mey 86 punten ( 16 deelnemers B klasse)

Naam : Coen van der Veen
Lid van het Peels bierbrouwersgilde, Eindhoven


Eigenlijk mag het geen kriek lambic heten want de basis van deze kriek is geen lambic.
Echter zoals je later zult lezen heeft hij wel een gedeeltelijke wilde gisting ondergaan.

Ik ga geen recept geven dat een op een na te maken is, niet omdat ik dat niet wil, maar omdat je te maken hebt met meer invloeden dan alleen het nabrouwen van een biertje.
Hier zijn van belang welke kersen soort je gebruikt, de zuurgraad ervan en de wilde gist en die zijn niet of nauwelijks beheersbaar en zal je experimenteel moeten vinden en ermee expirimenteren.

De basis voor deze kriek is een 30 L zoetig, niet bitter en wat zwaarder tarwe bier in mijn geval zo'n 6% Vol en 21 IBU:
5 kg pilsmout
4 kg tarwe mout
50 g Hallertau Mittelfruh 4.1 %alfa 45 min koken
50 g Saaz 3,2% alfa 30 min koken
Aanzuren tot pH 5.4

Maischschema:
     68 C 60 min
     78 C 10 min
          
Gist is een opgekweekte Weihenstephan, twee depots in 500 ml daarna opgeschaald naar 5 L (SG 1040)
Nadat het bier volledig is uitgegist, door omstandigheden drie weken bij 22 C, gist afgetapt.
Had hier ongeveer 2 L slurry, dus gist was lekker bezig geweest.

Daarna 15 L vers geperst, ongepasteuriseerd en ongefilterd morellensap toegevoegd.
pH heb ik toen even vergeten te meten maar SG was rond de 1030, maar zal wel iets lager zijn geweest vanwege de vezels die er nog in zaten.
Omdat het vers sap was zit daar nog een hele schare aan wilde gisten bij en die gaan als een dolle tekeer
met de fruitsuikers en ook de rest suikers van je tarwe bier gaan gewoon op. Zelden zo'n droog bier meegemaakt.

Hier zie je dat je een wat zwaarder bier nodig hebt want het kersensap heeft betrekkelijk weinig suiker.
Dus moeilijk inschatten want je moet je bier al volledig klaar hebben voordat je je kersensap hebt.
Je kan dan nl. een gecontroleerde eerste vergisting doen en daarna doorgaan met de wilde gist.

Naderhand je SG corrigeren (suiker bij te laag SG of water bij te hoog) zou kunnen maar denk dat je de body dan te dun gaat maken.

Dit geheel heb ik zes weken laten staan vergisten bij 23 C en daarna gebotteld met 3 g/L suiker.

En ja, je hebt gelijk, dit was veel te vroeg. Gushing bij de vleet.
Volgende keer zeker een maand of drie vier laten staan en dan om de week eens kijken of het SG zich heeft gestabiliseerd.

Toen stelselmatig twee maal per week de druk van de flesjes afgehaald door de dop iets op te lichten.
Net zo lang dat het in de fles bleef.

Al met al heeft het zo'n vol jaar op fles gezeten voordat ie zover was.


Deel beoordeling:
Visueel    15 v 15
Geur       21 v 25
Smaak      20 v 25
Basis smaak 8 v 10
Body        5 v 5
mondgevoel  5 v 5
Nasmaak    12 v 15
Totaal 86 v 100

Jacques

Bedankt Coen voor het plaatsen van het recept.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.