Recepten > Bewezen recepten

OBBK 2016 - V1 - Gerookte Theebock - Rien Polak

(1/2) > >>

RienP:
De 1e prijs (92 punten) heb ik gewonnen met een Bock waar rooksmaak en aroma is toegevoegd met behulp van Lapsang Souchong thee. Het idee hiervoor is ontstaan tijdens de experimentele brouwsels die ik had gemaakt voor de Homebrewday bij Brouwerij Kees. Hiervoor had ik ook Lapsang Souchong  gebruikt. Waar zo`n dag al niet tot kan leiden uiteindelijk.  :brouwen:

Werkwijze
Onderstaand is het basisrecept. Hiervan heb ik 5 liter genomen nadat de hoofdgisting is afgelopen. Tijdens de lagering voeg ik 30 gram Lapsang Souchong toe (verdeeld over 2 of 3 theezakjes) aan deze 5 liter. Dit laat ik koud trekken en elke 12 uur proef ik (soms wat vaker). In dit geval heb ik na 48 uur de thee uit het bier gehaald en gebotteld.
Naar mijn smaak geeft de Lapsang Souchong een zachtere rooksmaak dan met rookmout.

Opmerkingen keurmeester
Heel mooi bier, waarin de gerookte thee over de hele lijn herkenbaar is.

Na afloop de keurmeester nog gesproken. Hij had nog meer punten willen geven, maar vond dat er nog discussie aan voor de eindronde mogelijk moest zijn.
Van mij had hij die extra punten gewoon mogen geven.  ;) ;D

Basis
OmschrijvingWaardeNaam receptDubbelbock 2016Kenmerk30-2016Brouwdatum25-Mar-16BiertypeDubbelbo(c)kAantal liters22Gewenst begin SG1075 (8.2 Vol% alc.)Brouwzaalrendement68.0%

Algemeen
OmschrijvingWaardeTotaal benodigd brouwwater35.2 literMaischdikte2.9 l/kgMaischwater23.7 literSpoelwater11.5 literKooktijd75 minutenBerekende kleur57 EBC (Dan A. Morey)Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleurMunchener Dark, Swaen61.2 %5.000 kg20 EBCPilsmout (DM)25.0 %2.044 kg4 EBCCaramelmout 120 (DM)8.0 %0.654 kg120 EBCBiscuitmout (DM)4.0 %0.327 kg58 EBCChocolade mout (CM)1.8 %0.147 kg900 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeelPerle (Dld)6.3 %25 gr75 minuten17 EBUPerle (Dld)6.3 %30 gr20 minuten12 EBUPerle (Dld)6.3 %25 gr10 minuten6 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaardeGistsoortFermentis Saflager W-34/70Gist toegevoegd alsInhoud verpakkingOpmerkingen3 zakjes

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte167C60 minuten2.9 l/kg

Opmerkingen-

William:
Nogmaals gefeliciteerd met dit mooie resultaat Rien.

Jacques:
Van harte gefeliciteerd Rien!

En bedankt voor het delen van dit bijzondere recept.

Tuur:
Gefeliciteerd. Erg origineel :duimop: :duimop: :duimop:

BVeenema:
Gefeliciteerd!

Het lijkt mij leuk om dit recept ook te brouwen. Ik heb wel een vraag. Heb je de beide batches (5 liter met thee, 17 liter zonder thee) apart gebotteld of heb je ze uiteindelijk voor het bottelen gemengd?

Ik hoor het graag!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie