Extra Relais stc-1000 aansluitvraag

Gestart door wvdbroek, 16-09-2016 16:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste forumgenoten,

Omdat ik op zolder ga brouwen heb ik besloten om toch maar een extra relais te zetten aan de koelzijde van mijn stc 1000.
Nu zit ik wel een beetje met het aansluiten daarvan, normaal redelijk met elektra maar hier kom ik toch even niet uit.

Relais is onderstaand
Iemand ervaring met hoe deze aan te sluiten tussen stc en koelzijde







mvg
Willem

Peterrr

Dit is toch een 4A Max relais..

Maar goed: op A1 en A2 bekrachtig je het spoeltje van het relais:
Op A2 zet je de gezamenlijke nul ( blauw)
Op A1 de  Geschakelde uitgang van de stc.
Dan op de zijkant van het relais staat welke contacten Normaly open of Normaly close zijn ( no nc)
Als je daar geen schema ziet staan.
Maar wel een multimeter met " doorliep" stand dan druk je het relais in de voet  heb je een piep tussen 2 Polen is het close
Heb je geen piep ...wordt die pool pas bekrachtigd als de spoel door de stc ingeschakeld.
Tussen die 2 Aansluitingen komt de fase/stroomdraad voordat je het  stopcontact aansluit.

Sorry dat ik even geen tekening kan maken.
Maar kijk of het relais de stroomsterkte A kan hebben.

Grt Peter

Basje42

Je zal het relais nog moeten aansturen, met "iets".
Je hebt niets aan STC >>> RELAIS >>> STC-1000
Er hoort nog iets bij dat het relais laat schakelen.
bijvoorbeeld een schakelcontact van de STC-1000

Is dat je vraag?

Of weet je niet hoe het relais werkt?

Op 1 en 2 komt de voeding, ergens staat op het relais welke spanning dit moet zijn.
Dus als je daar die spanning op zet, dan schakelt het relais.

De contacten veranderen dan van stand. verbreek wordt maak, maak wordt verbreek.
Je hebt 2 aparte contacten erop, door het plexi kan je eigenlijk al zien wat er gebeurt.

wvdbroek

Citaat van: Peterrr op 16-09-2016  17:14 uDit is toch een 4A Max relais..

Grt Peter

is een 10A Relais als ik het dus goed begrijp is dit een relais wat 2 schakelingen kan doen waar ik er maar 1 gebruikt!
Dus als ik het goed begrijp komt de stroomaanvoer van de stc naar koelzijde op 1 en de gezamenlijke blauw op 2 vervolgens komt er een 220 aanvoer van gezamenlijke bruin op 3 en de de bruin naar het stopcontact op 6 en het kringetje  is weer rond  :D

Citaat van: Basje42 op 16-09-2016  17:17 uJe zal het relais nog moeten aansturen, met "iets".
Je hebt niets aan STC >>> RELAIS >>> STC-1000
Er hoort nog iets bij dat het relais laat schakelen.
bijvoorbeeld een schakelcontact van de STC-1000

Is dat je vraag?

Nee ik heb al een werkende STC 1000 maar wil aan de koelzijde dit relais tussenbouwen als extra veiligheid. Zoals ik hier en daar wel lees kunnen de relais van de STC 1000 blijven plakken. Ik brouw op zolder en dus kan een beetje extra veiligheid geen kwaad dacht ik !

Peterrr

Als je het zo aansluit zou het goed moeten gaan, maar probeer het onbelast (niet de stekker van de koelkast er in)
Even meten...
 ;)

wvdbroek

Citaat van: Peterrr op 16-09-2016  18:26 uAls je het zo aansluit zou het goed moeten gaan, maar probeer het onbelast (niet de stekker van de koelkast er in)
Even meten...
 ;)

Check!  ;)

Biertje1985

Deze heb ik (Tip) https://www.vekto.nl/nl/2-polig-2-no-25a-installatierelais.html werken goed.

Die jij hebt zien er overigens ook perfect uit. Eigenlijk is die STC-1000 gemaakt voor 12v 10A dus dit is wel een stuk veiliger dan out of the box met een STC.

Coen

De opdruk op die relais van de stc 1000's doet vermoeden dat het 12 V relais zijn die 220 V 10A kunnen schakelen, echter niet waar.
Als je de specs opzoekt kunnen de meeste niet eens 300 W schakelen dus een kleine 1,5 A. Vandaar dat sommige in de fik vliegen. Veelal is hier hoe lager de prijs hoe minder vermogen ze kunnen schakelen.

Biertje1985

Citaat van: Coen op 18-09-2016  20:30 uDe opdruk op die relais van de stc 1000's doet vermoeden dat het 12 V relais zijn die 220 V 10A kunnen schakelen, echter niet waar.
Als je de specs opzoekt kunnen de meeste niet eens 300 W schakelen dus een kleine 1,5 A. Vandaar dat sommige in de fik vliegen. Veelal is hier hoe lager de prijs hoe minder vermogen ze kunnen schakelen.

Koelkast is vaak ook niet meer dan 100 watt, er is natuurlijk wel een aanloopstroom maar dat is bijzonder kortstondig, als je het veilig wilt doen dan gewoon een relais tussen zetten (inderdaad)

Coen

Mijn koelkast trekt 297 W als ie koelt, en 45 W bij verwarmen. het is wel zo'n hoge display koelkast

wvdbroek

Zo die is klaar!
Alles met 1,5 draad met aderhulsjes en in een mooie ruime kast.
Werkt perfect





Bedankt voor jullie hulp

Grt

j.heesters3

Ziet er negjes uit. Complimemten.

Jos

DJF3

Dus als ik het goed begrijp zal het er zo uitzien?

Lang leve powerpoint :-)

HoppyHippo

Citaat van: DJF3 op 14-09-2018  17:41 uDus als ik het goed begrijp zal het er zo uitzien?

Lang leve powerpoint :-)

Dat gaat inderdaad wel werken.

Alleen volgens de NEN3140 is de fasekleur bruin. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.