Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koelbox of weckketel? En werkt een inductieplaat?  (gelezen 5944 keer)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Koelbox of weckketel? En werkt een inductieplaat?
« Reactie #25 Gepost op: 29-12-2017 09:27 u »
Om nog eens een duit in het zakje te doen. Ik ben nu aan mijn 5e iteratie van mijn installatie. Begonnen met een 21l pan met filterkuip en brander (pan te klein), 50l pan met filterkuip (wilde automatiseren vanwegen een kleine op komst), 50l Braumeister (te groot en zwaar voor 20 liter brouwsels), 20 liter Braumeister (te weinig vermogen voor een buitenbrouwer en te beperkend), 15 gal ss brewtech pan met thermoport filterkuip en inductiekookplaat. Ben nog van plan om er nog een pan bij aan te schaffen voor het gemak, maar dan ben ik denk ik wel helemaal klaar :D.
Misschien ben ik extreem snel ontevreden, maar heb door de tijd heen wel gemerkt dat er geen ideale installatie bestaat. Elk systeem heeft zijn beperkingen en plus punten. Je zult zelf moeten ervaren wat jou het beste bevalt. Enige advies wat ik kan geven is dat je goed nadenkt welke beperkingen je zelf hebt qua ruimte, budget, tijd, biertypen en liters. Probeer iets te kopen wat je wat flexibiliteit geeft, dus niet een pan kopen die net groot genoeg is bv. Mocht je weinig ruimte hebben dan kan een brouwautomaat een oplossing zijn, maar als je hele lichte en hele zware bieren wilt brouwen dan is een weckketel met biabzak misschien wel een beter idee.
En ondanks dat ik door de jaren heen veel gekocht heb, heb ik ook het meeste weer verkocht zonder al teveel te verliezen. Dus probeer ook niet verkeerd zuinig te zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bassius

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 30-12-2017 20:29 u »
That awkward moment dat je een inductieplaat koopt en je tot de conclusie komt dat je pan die RVS leek vanwege zijn gewicht, helemaal niet van RVS is.

:nut:

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #27 Gepost op: 30-12-2017 22:39 u »
That awkward moment dat je een inductieplaat koopt en je tot de conclusie komt dat je pan die RVS leek vanwege zijn gewicht, helemaal niet van RVS is.

Tja, das balen... Maar wat gaat er nu terug/weg?

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #28 Gepost op: 30-12-2017 23:03 u »

Lang niet alle RVS is geschikt voor inductie dus alle kans dat je pan wel RVS is  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 15-09-2018 11:01 u »
In verband met de wens om wat kleinere hoeveelheden te brouwen in de keuken heb ik mijn oude 27 liter weckketel weer tevoorschijn gehaald en gekeken of die op de inductieplaat in de keuken werkt. Met 3.5 liter water erin even het effectieve vermogen gemeten wat aan de pan geleverd wordt. Blijkt 2000 Watt te zijn op de boost stand (3.5 liter water inclusief ca 2 kg ijzer van de bodem+deel van de wand opwarmen van 20-90 graden in 9 minuten) en dat nog zonder isolatie van de pan. Dat moet perfect koken denk ik, evt doe ik er nog een stukje karton omheen als isolatie. En inductie is heel mooi te regelen, zeker ook prima om te maischen.
Voordeel van een wecketel is de ijzeren magnetische bodem wat ideaal is om de energie van de inductiekookplaat op te nemen (magnetische veldlijnen uit de spoelen in de kookplaat willen maar al te graag het magnetische ijzer in).

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 16-09-2018 14:13 u »
Ik gebruik een weckketel op een inductieplaatje om spoelwater op te warmen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik durf wel te stellen dat je wel 25 liter met een Ikea inductieplaat aan de kook krijgt.

Tags: