Goedkope (spoelwaterketel) Wellco 20,9 liter 2500 Watt

Gestart door Biertje1985, 15-09-2016 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Ik heb de wellco ketel besteld voor een erg lage prijs op ebay:
http://www.ebay.nl/itm/262173185241?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lijkt mij een ideale ketel voor spoelwater, wanneer ik hem heb zal ik er wat uitgebreider op in gaan maar voor deze prijs kan je niet zonder zitten.


Jacques

Je kunt heb ook gebruiken als basis voor een imitatie Grainfather. Afgelopen weekend heb ik iets dergelijks gezien in Noord Scharwoude.

Segal

interessant! Weet je ook hoe dat aftapkraantje er van dichtbij uitziet? Wat ik er van het plaatje af kan zien lijkt het me moeilijk om daar een siliconenslang op aan te sluiten...

DLB

Dit is volgens mij zo'n koffiekraantje. Wij hebben iets soortgelijks als spoelwatervat. Gewoon het originele kraantje verwijderd en er een ander kraantje van de bouwmarkt op gemonteerd waar wel een siliconenslang op kan. Werkt perfect.

Jacques

Citaat van: Segal op 16-09-2016  09:31 uinteressant! Weet je ook hoe dat aftapkraantje er van dichtbij uitziet? Wat ik er van het plaatje af kan zien lijkt het me moeilijk om daar een siliconenslang op aan te sluiten...

Het was forumlid SanderH die de aanpassing gedaan heeft. Neem even met hem contact op. Kun je het met hem ook hebben over zijn ervaringen.

Fruitbiertje

Ook in eigen land zijn zulke ketels wel te koop.
Ongeveer voor dezelfde prijs, maar wel iets makkelijker met eventueel ruilen.
https://www.vidaxl.nl/p/50175/watergluhwein-koker-25l

Weet even snel niet meer wie, maar er is een forumlid die ook foto's van het verwisselen van het kraantje hiervan heeft geplaatst. Was een topic van zo'n maand of 2 geleden wat ook begon met een link naar eBay of Amazon.

SanderH

Zoals Jacques al vermelde heb ik van een soortgelijk model een brouwpot gemaakt. Daar zit de kraan nog gewoon in, mede omdat daar ook de buis waar het niveau op af te lezen is op zit.
Hoop dat deze foto wat verduidelijkt:


Ik wil de uitloop nog verplaatsen naar het hart van de bodem in plaats van de zijkant. Denk dat dat wat gaat schelen. Wat fijner schrootsel (voor gebrek aan een goed Nederlands woord) slaat daar nu neer en bij mijn HERMS waar de uitloop in het midden zit, heb ik dat probleem niet. Beide installaties hebben dezelfde filterplaat, de RIMS is gemaakt van de snijresten van de HERMS.

Verder is het model dat ik heb voorzien van twee elementen, 1 van 1300 W en 1 van 1500 W. Dat is bij elkaar 2800 W (2,8 kW). Net iets sneller met opwarmen.

In principe kun je in de koffie percolator/ gluhwein ketel (zoals ik hem heb gekocht) direct maischen, maar dan moet je wel goed roeren, anders kookt het aan.

Jacques

Citaat van: Fruitbiertje op 16-09-2016  16:24 uOok in eigen land zijn zulke ketels wel te koop.
Ongeveer voor dezelfde prijs, maar wel iets makkelijker met eventueel ruilen.
https://www.vidaxl.nl/p/50175/watergluhwein-koker-25l

Voor iemand die een aparte ketel wil hebben voor spoelwater zijn dit soort ketels ideaal. Met behulp van een STC-1000 of een UT-100 kun je zonder omkijken je spoelwater op temperatuur brengen.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 16-09-2016  22:43 uVoor iemand die een aparte ketel wil hebben voor spoelwater zijn dit soort ketels ideaal. Met behulp van een STC-1000 of een UT-100 kun je zonder omkijken je spoelwater op temperatuur brengen.
Precies, en in het aankomende nieuwe Brewboard met de MBSE software kan je, je hoofdketel en spoelketel op 1 groep verwarmen. Wanneer je eigen ketel niet verwarmt dan werkt de spoelketel en andersom.
(Voor de geautomatiseerde brouwers onder ons) (Dit kan overigens ook met het huidige bord met een kleine aanpassing)

Uiteraard kan je inderdaad ook gewoon een STC of de spoelketel thermostaat gebruiken, de thermostaat is niet zo precies maar dan kan je voor het spoelen nog wat koud water erbij gooien of nog even bij verwarmen.

Moraal is in ieder geval, dat je voor dit geld zeker niet zonder kan zitten / klooien met pannetjes op het fornuis.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Fruitbiertje op 16-09-2016  16:24 uOok in eigen land zijn zulke ketels wel te koop.
Ongeveer voor dezelfde prijs, maar wel iets makkelijker met eventueel ruilen.
https://www.vidaxl.nl/p/50175/watergluhwein-koker-25l
Hmm, toch maar besteld.
Ik brouw bier in 2 inox gamellen van 40 L, een voor het maischen, koken en een voor het spoelen.
Het spoelwater komt uit de combi ketel, helaas net niet warm genoeg en breng ik op 80° C met een niet regelbare elektrische waterkoker van 1,7 L.
Dat betekent gewoon voortdurend de spoelwater temperatuur controleren en heen en weer sjouwen van de keuken naar de garage.
Die water / gluhwein koker gaat mij nu dan veel gesjouw en gas besparen, ach stroom is hier toch na een investering gratis.
Ik blijf ook steeds verder doorgaan met het mechaniseren van mijn brouwerij!

Biertje1985

Ik vond die Wellco er beter uitzien dan die van VidaXL eigenlijk, zo een plastic bodem doet mij wat simpel aan. Maar het kan natuurlijk ook dat ik het helemaal verkeerd heb omdat ik de ketels niet in real life heb gezien.

rajd

Citaat van: Jacques op 16-09-2016  22:43 uVoor iemand die een aparte ketel wil hebben voor spoelwater zijn dit soort ketels ideaal. Met behulp van een STC-1000 of een UT-100 kun je zonder omkijken je spoelwater op temperatuur brengen.

Waarom zou je zo'n opstelling kiezen? Althans, de VidaXL waterkoker heeft een ingebouwde thermostaat. Naar ik aanneem (moet ik nog testen) wijkt deze vast wat af, echter dat lijkt me een kwestie van leren en anticiperen?

Jacques

Citaat van: rajd op 18-09-2016  21:42 uWaarom zou je zo'n opstelling kiezen? Althans, de VidaXL waterkoker heeft een ingebouwde thermostaat. Naar ik aanneem (moet ik nog testen) wijkt deze vast wat af, echter dat lijkt me een kwestie van leren en anticiperen?

Die thermostaten hebben een (te) grote marge waarbinnen ze aan en af slaan.
Een STC-1000 is veel nauwkeuriger.

rajd

Citaat van: Jacques op 18-09-2016  23:19 uDie thermostaten hebben een (te) grote marge waarbinnen ze aan en af slaan.
Een STC-1000 is veel nauwkeuriger.

Interessant; ik zal binnenkort eens een testje doen met mijn VidaXL unit en een externe thermometer.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Biertje1985 op 18-09-2016  21:35 uIk vond die Wellco er beter uitzien dan die van VidaXL eigenlijk, zo een plastic bodem doet mij wat simpel aan. Maar het kan natuurlijk ook dat ik het helemaal verkeerd heb omdat ik de ketels niet in real life heb gezien.
Die zwarte bodem van de  VidaXL is niet van plastic, maar van staal.
Ik heb het ding vandaag binnen gekregen, morgen er maar eens mee gaan testen en uitkoken met een soda oplossing.
De ketel is enkelwandig, dus gewoon gaatje boren, kraantje monteren.
Nog even nadenken over isolatie, warmte verlies is niet erg tussen 1 november en begin april, maar vlot opwarmen is wel fijn.
Het ding ziet er goed uit, misschien wel mijn eerste stap naar een RIMS.
Ach de elektriciteit is hier toch kostenloos.

mvanroem

Ik begin net met zelfbrouwen, heb nu een paar keer 5 Liter gebrouwen.
Ik wil naar ongeveer 20 Liter brouwen gaan. Die 20 Liter hebben met een aantal factoren te maken. Ruimte om te brouwen, opslag etc.
Nu wou ik het volgende doen: Met een RVS pan van 30 Liter maischen. Dit kan bij mij op het fornuis. Daarna wil ik gaan spoelen met de https://www.vidaxl.nl/p/50175/watergluhwein-koker-25l. Ik wou deze gebruiken omdat hij elektrisch is. Dit kan dan mooi naast het fornuis staan ivm ruimte op het fornuis zelf.

Vraag: Is deze hiervoor nu geschikt? Ik zag dat jandebehanger deze had aangeschaft en was benieuwd naar zijn ervaringen.
En ook in mijn situatie geldt, elektra is tegenwoordig gratis  ;) (oke, nog een paar jaar dan is de installatie afbetaald)

Eric v B

Citaat van: mvanroem op 23-09-2016  11:59 uEn ook in mijn situatie geldt, electra is tegenwoordig gratis  ;)
Zonnepanelen of van een lantaarnpaal?  ;D

mvanroem

Netjes afgetapt van de buren  ;)

Nee ik heb maar zonnepanelen gelegd. Sparen levert toch ook niets meer op.

rajd

Citaat van: mvanroem op 23-09-2016  11:59 uIk begin net met zelfbrouwen, heb nu een paar keer 5 Liter gebrouwen.
Ik wil naar ongeveer 20 Liter brouwen gaan. Die 20 Liter hebben met een aantal factoren te maken. Ruimte om te brouwen, opslag etc.
Nu wou ik het volgende doen: Met een RVS pan van 30 Liter maischen. Dit kan bij mij op het fornuis. Daarna wil ik gaan spoelen met de https://www.vidaxl.nl/p/50175/watergluhwein-koker-25l. Ik wou deze gebruiken omdat hij elektrisch is. Dit kan dan mooi naast het fornuis staan ivm ruimte op het fornuis zelf.

Vraag: Is deze hiervoor nu geschikt? Ik zag dat jandebehanger deze had aangeschaft en was benieuwd naar zijn ervaringen.
En ook in mijn situatie geldt, elektra is tegenwoordig gratis  ;) (oke, nog een paar jaar dan is de installatie afbetaald)

Ik hoop ten zeerste dat de VidaXL waterkoker daartoe geschikt is, ik heb de mijne ook voor dat doel gekocht :-). Zou ook niet weten waarom niet, het enige wat je nodig hebt om te spoelen is warm water op de juiste temperatuur. En zoals je wellicht kunt raden is een waterkoker (met instelbare temperatuur) ideaal voor het opwarmen van water :).

Jacques merkt (wellicht) terecht op dat de aansturing van dit soort waterkokers niet optimaal is. Heb ik zelf nog niet getest, maar ik geloof het graag. Je kunt dat ondervangen door met een externe sturing aan de slag te gaan òf (mijn plan) te leren hoe dit ding zich gedraagt en zo proberen te compenseren voor het eventuele afwijkende gedrag van de interne thermostaat. Daarbij doe ik overigens wel de aanname dat de waterkoker in staat is de temperatuur van het spoelwater redelijk constant te houden (af en toe eens roeren in het water zal daarbij vast helpen).

mbroek

Citaat van: rajd op 23-09-2016  20:23 uJacques merkt (wellicht) terecht op dat de aansturing van dit soort waterkokers niet optimaal is. Heb ik zelf nog niet getest, maar ik geloof het graag. Je kunt dat ondervangen door met een externe sturing aan de slag te gaan òf (mijn plan) te leren hoe dit ding zich gedraagt en zo proberen te compenseren voor het eventuele afwijkende gedrag van de interne thermostaat. Daarbij doe ik overigens wel de aanname dat de waterkoker in staat is de temperatuur van het spoelwater redelijk constant te houden (af en toe eens roeren in het water zal daarbij vast helpen).

Als je het brewboard uitbreid met een extra SSR en sensor kun je de warmwater ketel regelen met de MBSE software. De ketel wordt dan verwarmd op momenten dat de kookketel niet gestuurd wordt, alles kan dus op 1 groep. Ik doe dat nu ook zo, het spoelwater wordt akelig nauwkeurig op temperatuur gehouden.

rajd

Citaat van: mbroek op 23-09-2016  21:05 uAls je het brewboard uitbreid met een extra SSR en sensor kun je de warmwater ketel regelen met de MBSE software. De ketel wordt dan verwarmd op momenten dat de kookketel niet gestuurd wordt, alles kan dus op 1 groep. Ik doe dat nu ook zo, het spoelwater wordt akelig nauwkeurig op temperatuur gehouden.

Euh... damn. Dat wil ik ook :). De vraag is enkel hoe ik dat in mijn behuizing verwerkt zou krijgen, het ding is al redelijk vol. Vooral omdat het SSR ook een koelvin nodig al hebben. Schakelt dat mechanisme vaak? Is een mechanisch relais een optie? Dan zou het nl. wat compact kunnen. Ik zit inderdaad. met het probleem dat het qua groepen niet past, dus moet ik met lange kabels gaan werken. Of deze oplossing...

mbroek

Citaat van: rajd op 23-09-2016  21:16 uEuh.. damn. Dat wil ik ook :). De vraag is enkel hoe ik dat in mijn behuizing verwerkt zou krijgen, het ding is al redelijk vol. Vooral omdat het SSR ook een koelvin nodig al hebben. Schakelt dat mechanisme vaak? Is een mechanisch relais een optie? Dan zou het nl. wat compact kunnen. Ik zit inderdaad. met het probleem dat het qua groepen niet past, dus moet ik met lange kabels gaan werken. Of deze oplossing...

Ja, koeling heb je ook nodig. En het schakelt ook vaak, in hetzelfde ritme als de SSR van de kookketel. Als het nodig is gaat het spoelwater aan als de kookketel uit gaat, het benut de korte periodes zo vaak als dat nodig is. Er staat een filmpje in het software topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31472.msg486584.html#msg486584 Hier zie je het schakelen.


rajd

Citaat van: mbroek op 23-09-2016  23:39 uJa, koeling heb je ook nodig. En het schakelt ook vaak, in hetzelfde ritme als de SSR van de kookketel. Als het nodig is gaat het spoelwater aan als de kookketel uit gaat, het benut de korte periodes zo vaak als dat nodig is. Er staat een filmpje in het software topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31472.msg486584.html#msg486584 Hier zie je het schakelen.

Geweldig. Ik kon me niet bedwingen en ben tot een plan gekomen hoe ik de inrichting van mijn projectdoos aan kan passen dat een extra SSR + heatsink toch gaat passen. Wordt wel druk, maar ach. Nu ben ik blij dat ik actieve koeling (2 fans, 1x zuigen 1x blazen) heb ingebouwd.

Staat nog ergens te lezen hoe ik het brewboard aanpas zodat deze een 2e sensor en 2e SSR toelaat?

mbroek

Citaat van: rajd op 23-09-2016  23:55 uGeweldig. Ik kon me niet bedwingen en ben tot een plan gekomen hoe ik de inrichting van mijn projectdoos aan kan passen dat een extra SSR + heatsink toch gaat passen. Wordt wel druk, maar ach. Nu ben ik blij dat ik actieve koeling (2 fans, 1x zuigen 1x blazen) heb ingebouwd.

Staat nog ergens te lezen hoe ik het brewboard aanpas zodat deze een 2e sensor en 2e SSR toelaat?

Nee, zelf heb ik geen brewboard. Maar je bent vrij om het er in te maken. Kijk maar even bij board type 5, dat is mijn bord hoe ik die pennen gedefinieerd heb.
Het toekomstige brewboard gaat dit standaard krijgen, nu moet je nog reserve poortjes gebruiken. Vraag het anders even aan Jelle wat voor jouw het handigst werkt.

Over je koeling, slechts een van de 2 SSR's is tegelijk actief. Bij mij zitten ze samen op een royaal koelprofiel. In totaal wordt het niet veel warmer in je kastje. Wel opletten dat je zware SSR's neemt, we zijn erachter dat een 25DA Fotek eigenlijk maar 12,5 Ampere kan hebben. Het getal wat er op staat is de piek stroom, continue is het de helft (Chinese Ampere's zijn niet de onze  ;D). Ik zelf bestel uitsluitend de 50 Ampère versies, ze zijn nauwelijks duurder dan de lichte versies.


mbroek

Nog even over die spoelwater software. Als je begint met brouwen wordt eerst je maisch ketel tot 10 graden onder de inmaisch temperatuur opgewarmd, daarna je spoelwater ketel. Die gaat in een keer naar de ingestelde waarde (78 ºC bij mij) tenzij de maisch ketel even wegzakt. Maar als de spoelwater ketel eenmaal op temperatuur is geweest gaat alles verder als vanouds. Je moet dus eerder beginnen met opwarmen.

Ik wil het later wel slimmer gaan doen, maar daarvoor heb ik veel ervaring van gebruikers nodig. In de toekomst wil ik later gaan beginnen met spoelwater op te warmen, maar ik weet nog niet wat haalbaar is. Als het maischen klaar is moet je spoelwater dat ook zijn. Kortom, nu werkt het wat langzaam, maar wel zeker.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.