Dus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.
Ik bottel inderdaad steeds vanuit de CCT, de laatste dagen van de koude lagering laat ik om de 2 dagen wat gist af, zodat het volume tussen gist en bottelbuisje helder bier bevat de dag van het bottelen, het buisje staat steeds naar beneden gericht, nog nooit overdreven gist op de bodem van mijn flesjes gehad, ik gebruik zelfs steeds een weinig bottelgist F-2, CBC-1 of T-58.
Het is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende)
bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je
hier. De suikersiroop laat ik +/- 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een
snelkookpan.