10-12-2016 Gilde Kampioenschappen Bierbrouwen 2016

Gestart door Paulk, 15-09-2016 11:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulk

Net als vorig jaar vindt in december 2016 de Gilde Kampioenschappen Bierbrouwen plaats. Inschrijving is geopend en er is plaats voor maximaal 170 bieren. Op de site kan worden  ingeschreven. Voor meer info ga naar www.ock2016.nl

DLB

Wij zijn niet aangesloten bij een gilde dus we kunnen ons helaas niet inschrijven  :weetniet:

Adrie

Helaas moet je weer verplicht een bierdiner afnemen als je bij de prijsuitreiking wilt zijn. Ik doe niet mee met dit soort koppelverkooppraktijken.

Thamerdal

De inschrijvingen lopen ook niet echt storm...

tdp

Wel vreemd inderdaad dat de prijsuitreiking op een besloten iets wordt gedaan, nodigt niet echt uit...

Paulk

Citaat van: tdp op 15-09-2016  16:11 uWel vreemd inderdaad dat de prijsuitreiking op een besloten iets wordt gedaan, nodigt niet echt uit...
Valt wel mee, vorig jaar waren er meer dan 140 deelnemers die meededen met het diner. Ieder zijn ding zeg ik maar, als dit concept je niet aanspreekt is dat prima, dan doe je toch gewoon niet mee... zat mensen die het wel waarderen 

bierfan

Wat zijn de kosten van dat diner dan?

William

Vorig jaar kostte het diner € 28.

Ik was op voorhand ook wat sceptisch over deze gildekampioenschappen maar heb vorig jaar besloten mee te doen incl. diner en dat was me prima bevallen.


bierfan

28 euro is toch nog wel te doen. Zeker als er ook nog wat lekkere bieren bij geschonken worden.

Haagse Wouter

Dit jaar is het 32 euro volgens de site.

Paulk

Citaat van: bierfan op 15-09-2016  19:12 u28 euro is toch nog wel te doen. Zeker als er ook nog wat lekkere bieren bij geschonken worden.
Het is dit jaar inderdaad 32,00 zag ik. Daar krijg je dan wel 5 topbieren voor, oh ja en natuurlijk een 5 gangendiner 😁. Ik heb er vorig jaar erg van genoten en vond het meer dan de moeite waard.

orangeloo

Ik bedank voor de eer.
Meedoen aan wedstrijden vind ik geweldig, maar na het ONK, met al de "extra" regeltjes die dit jaar waren ingevoerd... daar heb ik mijn buik nog van vol. Dus nee dank je, maar veel succes aan de deelnemers.  :brouwen:

Paulk

Citaat van: Orangeloo op 15-09-2016  21:56 uIk bedank voor de eer.
Meedoen aan wedstrijden vind ik geweldig, maar na het ONK, met al de "extra" regeltjes die dit jaar waren ingevoerd... daar heb ik mijn buik nog van vol. Dus nee dank je, maar veel succes aan de deelnemers.  :brouwen:
Sorry hoor maar ik vind dat je schromelijk overdrijft voor wat betreft extra regeltjes. Elke wedstrijd wordt conform het BKG regelement gejureerd, dus daar is geen sprake van extra regeltjes.

Een andere benadering van hoeveel bieren je bijvoorbeeld per klasse mag inzenden is geen extra regel maar gewoon een verandering om meer mensen een kans te geven in  die betreffende klasse mee te doen. Tuurlijk is dit anders dan de laatse 10 jaar of zo, maar mag het? Zonder verandering geen vooruitgang. De opzet van de eredivisie is toch ook niet altijd dezelfde gebleven?

Jacques

Citaat van: Paulk op 16-09-2016  08:20 uEen andere benadering van hoeveel bieren je bijvoorbeeld per klasse mag inzenden is geen extra regel maar gewoon een verandering om meer mensen een kans te geven in  die betreffende klasse mee te doen. Tuurlijk is dit anders dan de laatse 10 jaar of zo, maar mag het? Zonder verandering geen vooruitgang. De opzet van de eredivisie is toch ook niet altijd dezelfde gebleven?

Jij noemt het een andere benadering. Ik een andere regel... En met andere regels heb je een ander spel.

Er is veel voor te zeggen om het aantal inzendingen per deelnemer te beperken. Deelnemers moeten dan een keuze maken welke bieren ze inzenden en het aantal deelnemers is groter.

Maar 1 bier per klasse doet veel onrecht aan het feit dat niet iedereen bier in alle klassen brouwt.
In de eredivisie is toch ook geen regel dat er net zo veel rechtsbenige als linksbenige spelers in een elftal moeten opgesteld worden met uitzondering van de keeper. De trainer stelt gewoon het beste team op met de spelers die hij heeft.
Dat hoort ook zo te zijn bij een wedstrijd voor hobbybrouwers. Het mag toch niet zo zijn dat je het tweede beste bier dat je in een seizoen gebrouwen hebt niet ingezonden mag worden omdat je maar één bier per klasse mag inzenden.  Een betere optie is maximaal 5 bieren in totaal te mogen inzenden en de deelnemers zelf te laten bepalen in welke klasse zij hun bieren inzenden.

Adbrouwt

Citaat van: Adrie op 15-09-2016  14:11 uHelaas moet je weer verplicht een bierdiner afnemen als je bij de prijsuitreiking wilt zijn. Ik doe niet mee met dit soort koppelverkooppraktijken.
Vorig jaar een top avond gehad. Werkelijk een heerlijk diner met bijpassende bieren voor een schappelijke prijs. Tussen de gangen werd de prijs uitreiking gedaan van de verschillende klassen. Ook een leuk intermezzo waarom brouwen mannen bier. Leuke mensen ontmoet in een relaxte en sfeervolle omgeving.
Volgens mij is het mogelijk bieren in te zenden zonder bier diner.
Dan zal ik weer een andere gelegenheid moeten zoeken om de auteur van verander water in bier de hand te schudden  ;)

Herman

Eens met Jacques. Maximaliseer het aantal inzendingen per deelnemer, beperk je niet tot de hokjes.

Helaas is het de organiserende vereniging die naar eigen goeddunken en ongetwijfeld beste bedoelingen wijzigingen doorvoert. Het past m.i. echter niet in het 'Open' van het Open Nederlands Kampioenschap. Het zou goed zijn als er over dit soort dingen toch meer overleg tussen de verenigingen zou zijn, hetgeen het LABO voorheen deed.

Terug naar het topic vind ik de opzet wel leuk bedacht, alleen dekt de titel de lading m.i. niet helemaal. Door de opzet en koppeling aan een diner zul je een andere verdeling qua inzending krijgen dan bij een open wedstrijd het geval is. Wellicht dat ik volgend jaar meedoe.

Paulk

Ik snap dat haast zielig verlangen naar de zogenaamde oud labo tijd niet. Alsof toen alles beter was. Als het zo een goed functionerend gremium zou zijn dan zou het nog bestaan toch. Niet dus.

En dat iemand vindt dat je juist aantal bieren moet maximeren per deelnemer is slechts een mening. Net zoals de mening om dat niet te doen. Dan moet je gewoon zelf wat organiseren waarvan je wel vindt dat het goed is.

Al dat gezeur en gezanik over de aanpak vind ik buiten verhouding. Het is gewoon een vorm van een kampioenschap. En het blijkt dat er honderden brouwers. zijn die de aanpak wel leuk vinden getuige opkomst en deelname. Zoveel soorten zoveel smaken. Proost!

Herman

Citaat van: Paulk op 16-09-2016  12:28 uIk snap dat haast zielig verlangen naar de zogenaamde oud labo tijd niet.
...
Al dat gezeur en gezanik over de aanpak vind ik buiten verhouding.

Jij ook proost. Termen als zielig, gezeur en gezanik? Doe ff normaal.

Er worden hier meningen gegeven, dat is ten tijde van het ONK ook gebeurd. Helaas was een reactie geven vanuit de Amervallei toen blijkbaar te veel gevraagd.

William

Ik sta open voor nieuwe wedstrijden en vond het vorig jaar erg leuk. Verandering van spijs doet drinken :). Zonder verandering geen innovatie.

Wat je wel merkt is dat er meer wedstrijden komen waardoor je keuzes moet gaan maken waar je wel en niet aan mee doet. Ik wil niet overal speciale bieren voor brouwen.  Daarnaast zul je waarschijnlijk wedstrijden krijgen die wat lokaler gericht worden. Een Labo zou in ieder geval een informerend platform kunnen zijn.

Je ziet dat bij het OCK dat het aantal deelnemers vanuit de Amervalei onevenredig groot was. Zo'n wedstrijd wordt dan een beetje gekleurd. Maar de happening an-sich wordt er niet minder op juist door het diner dat het onderscheidend maakt.

Voor mij zou het ONK dé belangrijkste wedstrijd moeten blijven. Hier gewoon de "standaard" geaccepteerde regels toepassen.

Tips voor het komend OCK
- misschien geen volle flesjes bier bij het diner maar een glas. Na 5 flesjes proef ik het allemaal wat minder. Dan kan de prijs ook naar beneden
- De juiste bieren bij de gerechten  ;)
- Eerder zo'n evenement communiceren. Gisteren hebben we het er bij onze club over gehad maar je merkt door de korte tijd tot het OCK dat de belangstelling beperkt is.

Citaat van: Herman op 16-09-2016  12:43 uJij ook proost. Termen als zielig, gezeur en gezanik? Doe ff normaal.

Er worden hier meningen gegeven, dat is ten tijde van het ONK ook gebeurd. Helaas was een reactie geven vanuit de Amervallei toen blijkbaar te veel gevraagd.

Eens met de toon.

Wel lijken er verschillende sentimenten rond het ONK te spelen die we misschien teveel projecteren op het OCK.

Paulk

Citaat van: Herman op 16-09-2016  12:43 uJij ook proost. Termen als zielig, gezeur en gezanik? Doe ff normaal.

Er worden hier meningen gegeven, dat is ten tijde van het ONK ook gebeurd. Helaas was een reactie geven vanuit de Amervallei toen blijkbaar te veel gevraagd.
Klopt Herman, en het is mijn persoonlijke menig  dat ik dit als gezeur en gezanik ervaar, niets mis mee toch? En ik spreek niet namens de Amervallei, en niet namens de organisatie van dit kampioenschap, gewoon als hobbybrouwer.

Jacques

Citaat van: Paulk op 16-09-2016  12:28 uIk snap dat haast zielig verlangen naar de zogenaamde oud labo tijd niet. Alsof toen alles beter was. Als het zo een goed functionerend gremium zou zijn dan zou het nog bestaan toch. Niet dus.

En dat iemand vindt dat je juist aantal bieren moet maximeren per deelnemer is slechts een mening. Net zoals de mening om dat niet te doen. Dan moet je gewoon zelf wat organiseren waarvan je wel vindt dat het goed is.

Al dat gezeur en gezanik over de aanpak vind ik buiten verhouding. Het is gewoon een vorm van een kampioenschap. En het blijkt dat er honderden brouwers. zijn die de aanpak wel leuk vinden getuige opkomst en deelname. Zoveel soorten zoveel smaken. Proost!

Waar deze reactie aan voorbij gaat is dat het ONK jaarlijks wordt georganiseerd. Steeds door een andere vereniging. Elke jaar andere regels is niet handig. Daarom is destijds het Labo opgericht. Door niet meer functioneren van het Labo weten de deelnemers niet meer waar ze aan toe zijn. Geen goede zaak naar mijn idee. Harmonisatie, of zijn minst overleg over de regels kan veel gemor voorkomen. Dat niet alles bij het oude hoeft te blijven ben ik het wel met je eens.

Herman

Citaat van: Paulk op 16-09-2016  12:56 uKlopt Herman, en het is mijn persoonlijke menig  dat ik dit als gezeur en gezanik ervaar, niets mis mee toch? En ik spreek niet namens de Amervallei, en niet namens de organisatie van dit kampioenschap, gewoon als hobbybrouwer.
Gelukkig mogen we dat inderdaad zelf weten :duimop: Zolang we elkaar in hun waarde laten. Iets als gezeur ervaren komt anders over dan zeggen dat het gezeur is. Het komt op een forum soms lullig over.

Genoeg off-topic dacht ik zo, het gaat hier over het OCK :)

Paulk

Citaat van: Jacques op 16-09-2016  13:03 uWaar deze reactie aan voorbij gaat is dat het ONK jaarlijks wordt georganiseerd. Steeds door een andere vereniging. Elke jaar andere regels is niet handig. Daarom is destijds het Labo opgericht. Door niet meer functioneren van het Labo weten de deelnemers niet meer waar ze aan toe zijn. Geen goede zaak naar mijn idee. Harmonisatie, of zijn minst overleg over de regels kan veel gemor voorkomen. Dat niet alles bij het oude hoeft te blijven ben ik het wel met je eens.
Huh? Ik heb het helemaal niet over het ONK hier. Ik heb een post gedaan waar ik melding maak van een OCK en niet een ONK. Dus mijn reacties hier worden uit de context getrokken door ze op Het ONK te projecteren. Laten we de discussie, als we hem al voeren, dan wel zuiver houden er niet allerlei oud zeer bij gaan betrekken 

Herman

Eens. Maar kleine correctie: je begon er (al dan niet nietsvermoedend) zelf mee door te reageren op een ONK opmerking. Zie bericht 12 in deze draad.

Brouwers

Citaat van: Paulk op 16-09-2016  12:28 uIk snap dat haast zielig verlangen naar de zogenaamde oud labo tijd niet. Alsof toen alles beter was. Als het zo een goed functionerend gremium zou zijn dan zou het nog bestaan toch. Niet dus.

En dat iemand vindt dat je juist aantal bieren moet maximeren per deelnemer is slechts een mening. Net zoals de mening om dat niet te doen. Dan moet je gewoon zelf wat organiseren waarvan je wel vindt dat het goed is.

Al dat gezeur en gezanik over de aanpak vind ik buiten verhouding. Het is gewoon een vorm van een kampioenschap. En het blijkt dat er honderden brouwers. zijn die de aanpak wel leuk vinden getuige opkomst en deelname. Zoveel soorten zoveel smaken. Proost!
Paul, ik heb meegedaan en ik ben ook op komen dagen. En ik was net als vele die ik gesproken heb op de dag zelf niet eens met de aanpak!
Ik heb geen zin om te zeggen wat er allemaal niet goed gegaan is, meeste is al in den treuren over geklaagd en gezeurd op dit forum. Ik moet daarnaast erkennen dat er ook heel veel goed gegaan is, en dat is waarschijnlijk te weinig gezegd hier (Nederlanders klagen nu eenmaal graag). Maar mogen een ding duidelijk zijn, het lijkt me goed dat de organisatie zichzelf goed de spiegel voorhoudt en de goede dingen en slechte dingen inventariseert. Dit kan worden meegenomen door de organisatie van het volgende ONK. En of dit nu via het LABO loopt of een andere vorm zal me een worst wezen. Maar ik denk dat we allemaal gebaat zijn dat het ONK zo professioneel mogelijk wordt georganiseerd (door amateurs natuurlijk :D). Dit om het een feest te laten zijn voor de gehele hobbybrouw gemeenschap.

En wat betreft het OCK, afgelopen jaar wilde ik graag meedoen maar kon niet omdat de inschrijving vol zat. Natuurlijk een beetje balen maar dat krijg je als je te lang wacht met inschrijven. Wat me uiteindelijk wel tegen mijn borst stootte was toen ik hoorde dat het eigenlijk meer het OAK was ipv het OCK. Ik vind het prachtig dat jullie dit evenement willen organiseren en wat ik er van egreep was het ook een leuke avond, maar zoals William ook al aangaf doet het gewoon afbreuk aan het OCK. Dit zal op korte termijn nog niet zo'n ramp zijn, maar lange termijn kan dit wel de doodsteek worden als andere gildes niet mee willen doen.

Ik laat het hierbij wat betreft het verleden. Voor dit jaar weet ik nog niet of ik mee ga doen, als ik mee doe wil ik namelijk wel bij de prijsuitreiking zijn. Het is toch nog een gedoe om er te komen met het openbaar vervoer (2.5 uur oid), en met de auto ga ik het niet doen ivm het bierdiner.

Paulk

Naast bier brouwen maak ik ook heel graag soep. Ik experimenteer met kruiden en ingrediënten. De ene keer met veel, de andere keer met weinig succes. Grappig is wel dat mijn criticasters het nooit eens zijn. Wat de ene mijn beste soep ooit noemt vindt de andere bagger. Ik probeer daar lering uit te trekken maar het levert weinig op. Vindt 30 procent dat de soep te flauw is en ik voeg zout toe dan klaagt vervolgens de andere 30 procent dat ik die heerlijke soep vernaggeld heb door deze te zout te maken ..... kortom, je zult het nooit voor het hele universum goed doen.

Ik heb deze discussie niet opgestart om mijn gelijk te halen. Het gelijk in deze bestaat niet en is en blijft onderwerp van de meerderheid van de meningen. Wat ik alleen probeer te zeggen is dat er tal van mensen, met de beste bedoelingen zich inspannen om voor anderen iets te organiseren wat hen pleziert. Niet voor geld, niet voor roem of erkenning maar puur omdat ze de hobby van bierbrouwen  leuk vinden en iets willen doen voor gelijk gestemden. Laten we deze mensen op een positieve wijze van kritiek dienen, ze zijn niet perfect maar hebben het beste met de hobby voor, zij spannen zich in ieder geval in en niet alleen met woorden. En daar moeten we het aan het eind van het verhaal van hebben, aan doeners!

Jacques

Citaat van: Paulk op 16-09-2016  13:21 uHuh? Ik heb het helemaal niet over het ONK hier. Ik heb een post gedaan waar ik melding maak van een OCK en niet een ONK. Dus mijn reacties hier worden uit de context getrokken door ze op Het ONK te projecteren. Laten we de discussie, als we hem al voeren, dan wel zuiver houden er niet allerlei oud zeer bij gaan betrekken

Het klopt dat dit topic over het OCK gaat. Maar jouw reactie hield geen rekening met het feit dat het ONK al heel lang wordt gehouden en elk jaar door een andere vereniging wordt georganiseerd.

Bij het OCK heb je dat allemaal niet. Dat is bedacht door de Amervallei. En zo lang de Amervallei het organiseert roeren zij in de brouwketel. Niet mis mee. Voor iedereen duidelijk.

Paulk

Zo is het maar net Jacques. Volgend jaar is er weer een ONK, en ik sta geheel open voor een verrassing. Benieuwd wat de toekomst ons brengt.

Oh ja, het was een mooie dag, fijn weekend allemaal.

Brouwers

OCK is letterlijk het ACK geworden. Wedstrijd is afgelast hoor ik net, het gaat nu verder als een clubkampioenschap van de Amervallei.

We waren nog bezig om 5 bieren uit ons gilde bij elkaar te krijgen alvorens in te schrijven, maar goed dat we besloten hadden niet in te schrijven tenzij we 5 goede bieren zouden hebben. Jammer voor degene die wel ingeschreven hebben.

Thamerdal

Raar... 108 bieren is toch best nog een wedstrijd?

William

Citaat van: Brouwers op 10-11-2016  21:33 uOCK is letterlijk het ACK geworden. Wedstrijd is afgelast hoor ik net, het gaat nu verder als een clubkampioenschap van de Amervallei.

We waren nog bezig om 5 bieren uit ons gilde bij elkaar te krijgen alvorens in te schrijven, maar goed dat we besloten hadden niet in te schrijven tenzij we 5 goede bieren zouden hebben. Jammer voor degene die wel ingeschreven hebben.


CiteerGeacht Gildebestuur,

Helaas moet ik u mededelen dat het Bestuur van De Amervallei besloten heeft de Gildebekerwedstrijd en het Bier-diner te annuleren. De reden is dat er te weinig inschrijvingen zijn ontvangen vanuit de Gilden voor de wedstrijd en voor het Bier-diner. Alle voorbereidingen waren gemaakt en het team stond in de startblokken voor uw leden, helaas kan het evenement niet doorgaan. In de loop van de dag passen we de site aan en sturen ook mails naar deelnemers met meer details.


Met vriendelijke groet,


Geen Gildebeker, geen Bier-diner maar dan kan het altijd nog een open kampioenschap zijn. Waarom nu in één keer een besloten wedstrijd? Waarschijnlijk geen voldoende inkomsten.

Wij hadden als MTG 11 bieren ingeschreven, Henielma had zijn bieren naar mij gebracht en ik zou ze morgen inleveren bij ons inleverpunt.

Jammer.

Adbrouwt

Ik had mijn bieren net een paar uur ingeleverd toen het bericht kwam. Ik deel de mening vann thamerdal en met al die inzendingen  had je best nog iets leuks mee kunnen doen. Jammer had een leuke traditie kunnen worden. Volgend jaar nieuwe poging?

William

Citaat van: Adbrouwt op 11-11-2016  07:18 uVolgend jaar nieuwe poging?

Ik hoop het. Het concept en de uitvoering vorig jaar was leuk.

Helaas leefden er wat negatieve sentimenten rond het vorige ONK die volgens mij afstraalden op het OCK

Adbrouwt

Citaat van: William op 11-11-2016  07:58 uIk hoop het. Het concept en de uitvoering vorig jaar was leuk.

Helaas leefden er wat negatieve sentimenten rond het vorige ONK die volgens mij afstraalden op het OCK
De spijker op de spreekwoordelijke kop. Maar het zou jammer zijn als het verloren zou gaan daar was het toch net te leuk en te bijzonder voor. Dus voor nu Amervallei bedankt voor het OCK2015 en het ONK 2016 en mijn hoop uitsprekend voor een nieuwe kans bij het OCK2017.

William

Ik had mijn twee bieren voor deze wedstrijd toch maar laten keuren:

1: Klasse C: Tripel : 67 punten - te droog en te citrus-achtig
Dit was een apart bier vergist met Hoegaarden witgist slurrie van een brouwsel dat sterk was gezuurd door citroenzuur, melkzuur en zuurmout (soort göse) maar dan niet zo straf. Opmerkelijk dat het net leek of de gist hierdoor iets van het karakter van het vorige bier had overgenomen

2: klasse V: KoffiePorter: 86 punten - sterk in geur , perfect in smaak
Porter gelagerd op 5 gr/l koffiebonen gedurende zo'n 10 dagen bij 10°C

Henielma

Mijn twee inzendingen zijn als volgt beoordeeld:

Quadrupel 70 punten
Heeft te weinig kenmerken van Quadrupel. Heeft eigenschap van Barly wine.
Geen brouwfouten wel recept aanpassen.


APA 85 punten (Cascade tuinhop APA 5% alcohol)
Prima fruitig/citrus hop karakter, smaak marmalade/perzik. Licht moutig.
Jammer dat body net even te dun is. Overall mooi bier

Het ging mij vooral om de beoordeling van de single hop APA met alleen Cascade tuinhop. Best tevreden met die score.

Sjaak_Deventer

Nette scores :) En Herman: Gelijk mooie oefening met je APA voor Brand ;)

Henielma

Inderdaad, die lage body komt dan misschien nog wel van pas.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.